Muse - Showbiz (1999)

8. Uno (3:37)
  9. Sober (4:04)
  10. Escape (3:31)
  11. Overdue (2:26)
  12. Hate This and I'll Love You (5:09)
  13. Spiral Static * (4:44)
  14. Host * (4:17)
  15. Coma * (3:35)
  16. Pink Ego Box * (3:32)
  17. Forced In * (5:10)
  18. Agitated * (2:23)
  19. Yes Please * (3:05)
  20. Fillip [Live] * (3:46)
  21. Do We Need This? [Live] * (4:12)
avatar van Style.Girl
Haha.

Ga ik zeker doen, bedankt

avatar van Mctijn
Beste plaat van Muse, al komt Origin of Symmetry er nog dicht in de buurt. Muse is een van de betere post-e(l)mo bands. In ieder geval een van de weinige bands in dit genre die ik kan hebben. Al zijn de laatste 2 albums van een zeer bedenkelijk niveau

Muscle Museum is het beste nummer dat Muse gemaakt heeft. Unintended is een skipmomentje voor me. Laat de jankie jankie nummers maar over aan andere artiesten. Ik wil gitaren en een schreeuwende Bellamy.

avatar van Ronald5150
Samen met ”Origin of Symmetry” vind ik dit debuut van Muse hun beste album. Ik ben geen grote liefhebber. Er zijn gewoon een aantal dingen in de muziek van Muse waar ik me in meer of mindere mate aan irriteer. Soms vind ik de bombast gewoon te veel en ook kan ik niet altijd de stem van Matthew Bellamy evengoed waarderen. Op ”Showbiz” vind ik dat allemaal van een acceptabel niveau en geven de sterke momenten toch de doorslag. Zo vind ik een nummer als ”Muscle Museum” echt geweldig. Ook het ingetogen ”Falling Down” en ”Uno” vind ik tot de hoogtepunten van ”Showbiz” behoren. De combinatie tussen rock, pop en klassiek zorgt er voor dat Muse zichzelf een eigenzinnige plek heeft toegewezen in het muzieklandschap. Dit levert een intrigerend palet aan liedjes op. ”Showbiz” is wat dat betreft zeer zeker de moeite waard. Soms wat vreemd naar mijn smaak, maar daarom niet per definitie minder lekker.

avatar van tbouwh
Jammergenoeg niet helemaal mijn album. Ik heb meer met het latere werk van Muse ( enkele nummers van Black Holes & Revelations, maar vooral the 2nd Law ). Op dit album overschreeuwt Bellamy zichzelf vaak, wat zorgt voor nummers waar ik zelden met plezier naar luister. De gitaarpartijen weten dan ook niet meer te boeien. Uninented is een positieve uitzondering, wat een schitterend nummer is dat zeg.. hier gebruikt Bellamy zijn stem op de manier waarop ik dat graag hoor. Voorlopig niet meer dan 2*

avatar van Supersid
Unintended is echt een topnummer, Muscle Museum ook nog, maar de rest is iets matiger. Hier en daar komt nog een meer dan degelijk nummer piepen, wat dit album voor mij een twijfelgeval maakt...

avatar van Carolaah
Heh, heb ik 4,5 sterren aan dit album uitgegeven?
Kennelijk.. nu maar teruggeschroeft naar 4.

Showbizz is het eerste album dat ik van Muse kocht. Volgens nog voor de komst van de euro.. Een aanbieding bij Free Record Shop.. Ik dacht dat ik hét album van Muse had gekocht (ik dacht dat ik Origin of Symmetry kocht).. echter had ik dus een andere plaat gekocht..

Geeft niks.. Geeft zeker niks, want mogelijk vind ik dit zelfs nog een fijnere plaat dan Origin Of Symmetry. Sunburn is een prachtige opener. Het grappige is, ik heb dit album nu al langer dan 10 jaar en echt wel meermaals gedraaid en tóch kan ik me geen voorstelling van de nummers maken bij het kijken naar de titel..

Nu heb ik daar zelfs bij Absolution (mijn #3 van de persoonlijke top 10) moeite mee. Muse is gelukkig zo'n band die zich weet te onderscheiden door over het algemeen nummers een titel te geven die niet tachtig keer, laat staan nooit, in het nummer gezongen worden. Authentiek.

Tijd om deze plaat maar weer eens op te zetten (word nog lachen als ik dan ineens naar 4,5 weer stijg, maar dat kan ik me niet voorstellen)

avatar van rarekwabbus
Vroeger, toen Muse nog vette albums maakte... Deze laatst na jaren weer eens opgeknald en hij blijft te gek!

avatar van adri1982
Mooie debuutalbum van deze progressieve rockband. Ik hoorde deze voor het eerst toen ik in 2001 mijn oudere broer hielp met een verhuizing naar de binnenstad van 's-Hertogenbosch. Hij ging toen op zichzelf wonen. Ik kan mij ook nog herinneren dat hij het album 'The Wall' van Pink Floyd (Ook deze heb ik evenals 'Showbiz' van Muse vandaag weer gedraaid.
Over het album 'Showbiz' van Muse;
'Sunburn' is een van mijn favoriete tracks erop, Dit nummers zit gewoon heel goed in elkaar, evenals 'Muscle museum'. Door 'Muscle museum' kreeg ik mijn eerste kennis van de groep Muse (Ik dacht toen zelfs even dat het de toen al wereldband Radiohead was, wat natuurlijk niet zo bleek te zijn) 'Filip' (03) en 'Cave' (05) klinken een stuk ruiger, en 'Falling down' (04) daarin tegen heel gevoelig, dat laatste vind ik ook erg mooi. Daarna volgen nog twee bloedmooie nummers 'Showbiz' en 'Unintented', dat voor mij het allermooiste nummer van het album is. Een prachtige ballad met de gevoelig klinkende zang van zanger Matthew Bellamy. 'Uno' (08) is dan weer zo'n ruige track op het album, waarna er nog vier goeie nummers volgen.
Kortom; dit album is een aanrader om naar te luisteren, want hij is voor mij 4* waard.

avatar van lennon
Ondanks het feit dat ik dit een fijn Muse album vind, speel ik m weinig af merk ik. Ik vind de 3 albums die hier op volgen toch blijkbaar lekkerder.
Maar dat maakt dit album natuurlijk niet slecht! Integendeel! Mooie songs, dat een band zo'n debuut neerzet is natuulijk grote klasse!
Nu alle albums eindelijk een re-release op vinyl hebben gehad, was ik er natuurlijk meteen bij om deze aan te schaffen! Mooi item in de collectie, en dus weer een reden deze eens snoeihard aan te zetten op deze regenachtige zondag! Helaas blijven nummers als sober en escape me weinig doen.

4 hele volle sterren, dat is ie zeker toch wel waard!

avatar van Funky Bookie
Ik snap wel wat lennon zegt. Ik vind ze hier wel heel erg op Radiohead lijken, maar het songmateriaal is fantastisch!

avatar van james_cameron
Prima debuut, waarop het zo typerende geluid van de band reeds volop aanwezig is. Het songmateriaal is nog niet zo sterk en memorabel als op de volgende albums, maar de plaat klinkt nog steeds behoorlijk goed. De zang blijft een acquired taste, net als de dik aangezette bombast die af en toe langskomt, maar dit is en blijft toch wel een unieke en originele band.

Bekijk die hoes eens, de millenniumwissel stond voor de deur en destijds dachten we het volledige universum spoedig in onze schoot ging vallen. Thomas 'Neo' Anderson ontweek kogels dat het een lieve lust was en deed ons dromen van de ultieme transformatie. Viel dat even vies tegen.

Hoe verteren we zoveel jaren later het uit futuristische beloftes opgetrokken debuut van de band die jaren later stadions onveilig zou maken? Bij herbeluistering voel ik geen verheffende krachten, geen metaalblauwe droom die me naar andere planeten voert. Maar dat het plaatje rockt, dat geef ik grif toe.

Hoor op Falling Down een vermoeden van Brett Anderson? Twee Anderson-vermeldingen in 1 bericht. Als dat maar goed gaat. Nee maar serieus jongens en meisjes, bij de ballads durft het androgyne van Suede wel eens doorheen de raamkozijnen gluren. Niets mis mee, wel integendeel.

Sober smaakt naar zonovergoten asfalt en geschroeid rubber. Het gaspedaal lijkt hier een eigen willetje te krijgen. Maar ook de gesmaakte topsingle doet de spierballen rollen.

Niet verkeerd. Al smaakt dit debuut naar meer. Gelukkig bleek Showbiz uiteindelijk slechts de aperitief te zijn. Sjah, we konden toch niet blijven stilzitten nadat de wereld probleemloos het jaar 2000 binnen rolde?

avatar van Man of Sorrows
Franck Maudit schreef:

Vermits de oude Muse en Placebo vaak in één adem werden genoemd destijds, en Placebo heel wat raakvlakken heeft met Suede, is dit niet verwonderlijk. Als ik Muse nog eens draai, dan wel met dit album. Hierop staan een aantal fijne singles.

Man of Sorrows schreef:

Dat ze vaak in één adem genoemd werden is me destijds compleet ontgaan. De raakvlakken tussen Placebo en Suede vind ik echter niet zo duidelijk.

avatar van luigifort
Suede vind ik tof Placebo totaal niet. En dat zei ik in 1 adem .
Dit is Muse' beste btw

Misterfool
Hoewel ik origin of symmetry hoger aansla, bevat dit album enkele van de beste nummers van Muse. Sunburn zie ik zelfs als het hoogtepunt van deze Britten. Naargeestig, meeslepend en beeldschoon! Het zou me zeer verbazen als ze die compositie nog eens zouden overtreffen.

avatar van JoaMuse
Sunburn is inderdaad magistraal. Pure perfectie, zowel qua zang als instrumentaal. Dat pianospel in het begin en aan het eind die scheurende gitaar.

avatar van habada
Hun beste hoot

avatar van habada
[quote]habada schreef:
Hun beste hoor

Muse - Showbiz

Erg goed debuutalbum van Muse. Ze kenmerken zich al meteen met een eigen geluid en ideeën die voor de een beter werken dan de ander (denk aan snerpende gitaren, ademhaling van Matthew Bellamy). Dit wordt op het volgende album nog verder uitgebreid.
Er staat heel goed songmateriaal op dit album. Het begint al meteen lekker met Sunburn en Muscle Museum, waarvan de intro van laatstgenoemde regelrecht uit een simpele videogame had kunnen komen. Ook Filip en Showbiz zijn een groot spektakel en kan ik erg van genieten. Over Unintended zijn de meningen verdeeld, maar ik kan het wel waarderen dat Muse tussen al het muzikaal geweld ook een rustiger nummer zet, en dat doen ze wat mij betreft uitstekend.
Naar het einde toe worden de nummers wel wat minder, maar dat neemt niet weg dat ik altijd met plezier naar dit album luister.

avatar van Style.Girl
Acht geleden berichtte ik hier al, maar nu pas het hele album geluisterd haha. Toch heb ik Origin of Symmetry en The 2nd Law eerst geluisterd. Sowieso beter dan The 2nd Law, maar vergelijkbaar met Origin of Symmetry. Ik weet niet welke ik van de twee beter vind. Ik denk dan toch Origin of Symmetry iets meer.

Unintended blijft het beste nummer! Eigenlijk zijn alle nummers niet slecht. De eerste helft vind ik het sterkst. Sunburn is ook een erg fijn nummer. Daarna volgen Filip, Muscle Museum, Cave, Hate This and I'll Love You, Overdue en Showbiz.

avatar van Robje1968
De muziek is voor mij iets te bombastisch en kan mij ook niet echt raken.

Wel hoor ik het enthousiasme en speelplezier van de heren op dit album.

avatar van ABDrums
Robje1968 schreef:
iets te bombastisch

Dan staat je nog wat te wachten als je de rest van het oeuvre van de band nog gaat beluisteren, vrees ik...

avatar van Robje1968
ABDrums schreef:

Ik denk niet dat ik mijzelf dat aan doe
Schijnbaar is Muse gewoon niet mijn ding.

avatar van Pinsnider
Mwah, weenie... als enthousiasme je ding is zou ik eens Simulation Theory proberen....

Heel sterke debuutplaat. Er staan een aantal nummers van absolute wereldklasse op zoals: Unintended, Showbizz, en Muscle Museum.
Maar de hele plaat kent eigenlijk geen zwakke momenten. Ik vind het alleen, in vergelijking met de albums die nog gaan komen, nog ietwat ingetogen klinken. Maar verder is hier al heel erg goed te horen wat deze band in hun mars had.