Cradle of Filth - Thornography (2006)

Label: Roadrunner

1. Under Pregnant Skies She Comes Alive Like Miss Leviathan (1:40)
  2. Dirge Inferno (4:53)
  3. Tonight in Flames (5:55)
  4. Libertina Grimm (5:51)
  5. Byronic Man (5:03)

met Ville Valo

6. I Am the Thorn (7:06)
  7. Cemetery and Sundown (5:37)
  8. Lovesick for Mina (7:00)
  9. The Foetus of a New Day Kicking (3:43)
  10. Rise of the Pentagram (7:02)
  11. Under Huntress Moon (6:58)
  12. Temptation (3:47)
avatar van Darkzone
Toch weer een nieuw album? Ik vraag me af of ik deze nog wel ga kopen. To be continued...

BlueBerry
als je hem zou kopen zou het een miskoop zijn . het gaat ze tegenwoordig puur om het geld en dit gaat ten koste van hun muziek

Tuurlijk moet je dit album kopen. 1) Cradle of Filth is belangrijk geweest voor het gothic en metal genre. en 2) Cradle of Filth maakt muziek waar kracht en emotie zit. Gewoon een steen goede band dus.

Ik koop de cd zo snel mogelijk

avatar van Halloween
en er komt een nummer op de cd die samen is gezongen met ville valo, dus ben benieuwt.

Inhuman schreef:

3) behalve hun uiterlijk heeft de muziek van cradle of filth erg weinig te maken met gothic, Het is black Metal vind het leuk of niet cradle of filth was altijd een black metal band en zal dat ook altijd blijven. Hun uiterlijk is zonder meer Gothic en heeft ook niet met Black metal te maken maar muzikaal is het gewoon Black Metal.

Alles van en over Cradle Of Filth - Thornography: ''' http://www.cradleoffilth.nl/ ''' ... !!!

Cradle Of Filth schreef:

Is dit album zo'n tegenvaller? (Dat zelfs een die-hard fan als jouw hier 0,5* voor geeft?)

Eddie schreef:

Niet mee eens ze waren een Black metal band tot 1999, toen ze begonnen te experimenteren met het gothic gerne, wat ik helemaal niet verkeerd vind, vind ze nog steeds wel cool ondanks hun nieuwe sound.

Oke ik heb de album gehoord.
En het is hun slechtse tot nu toe...

& Eddie uhm...luister naar Halloween, Cradle maakte black tot aan 1999 toen werd het black/ goth en vanaf 2004 is het pure goth muziek...en nee dat is geen belediging
Cradle blijft immers vet tof [helaas het nieuwe album niet zo...de helft was tof, en de helft niet..
-_- ]
oh well...smell ya...

avatar van Eddie
Het kan misschien aan mij liggen hoor maar ook de albums die na 1999 verschene waaren allemaal black metal, hun uiterlijk is 100% gothic maar muziekaal is het nog steeds black metal.

Over de plaat zelf, ik vind hem erg lekker, kan er nets aan doen het beukt allemaal weer als vanouds, alleen jammer dat Dani dat echte hoge schelle krijssen nooit meer doet, maarg oed wanneer ze platen als dit blijven maken blijf ik Cradle fan.

avatar van Sinner
Het gezeur over wat de band nu wel of niet speelt daargelaten (ze ontstijgen namelijk makkelijk al die hokjes die er zo graag worden opgeplakt) is het toch altijd uitkijken naar een nieuwe cd van Cradle Of Filth.

Ook Thornography stelt mij totaal niet teleur. Beter nog, de cd is muzikaal wellicht wel de meest gevarieerde die de band tot noch toe uitbracht. Zo zijn de songs Dirge Inferno en I Am The Thorn "klassieke" Cradle, lekker snel en hard zonder in een geluidsbrij te vervallen, maar zijn Cemetery And Sundown en The Byronic Man dan weer erg melodieus en catchy. Hoogtepunten zijn voor mij echter de instrumental Rise Of The Pentragram (geweldig die opbouw en zeker die steeds weer terugkerende viool!) en Under Huntress Moon. Verder is ook de cover Temptation erg leuk (en erg verassend) en heel erg geslaagd.

Allemaal wat melodieuzer (het echt schelle, hoge gekrijs is er idd niet echt meer op te vinden en ook de blastbeats zijn bijna volledig verdwenen) maar zeker niet minder goed. Erg sterke cd van een van de meest interessante bands in het metal-wereldje.

Skippy666 schreef:
en vanaf 2004 is het pure goth muziek...

Cradle pure goth muziek?
Nee hoor...

soeperman87 schreef:

Cradle pure goth muziek?
Nee hoor...

Ooh jawel Cradle is nu pure Extreem goth metal, en er is nog weinig terug te vinden van hun black metal periode.

avatar van tom broshuis
ik had eerst nooit zo veel van COF gehoord dus dit is de eerste cd die ik heb van hun, en nu behoren ze absoluut tot mijn lijstje, favo bands.
ik vind het een geweldig album, met hele mooie nummers. alleen zijn de teksten van de nummers een beetje raar, zoals: under pregnunt skies she comes a live like miss leviathan, of, the foetus of a new day kicking, naja wat zit ik te zeuren het is een 'kick ass' album en daar gaat het om.

zeker 4* sterren voor mijn nieuwe helden

Om eerlijk te zijn vind ik dit album niet zo geslaagd als zijn voorgangers. ik mis vooral die lekkere rauwe schreeuwen van dani. Over de productie daar in tegen is niks te zeggen. Het album heeft een goed geluid alleen het mag van mij allemaal wel weer wat harder.

Ik mis die schreeuwen nou net niet. Dit album komt voor mij ook niet over als black-metal, behalve de zang soms. Het lijkt meer op melo-death, mja, ik vind het een erg lekker album. 4*

The Byronic Man is echt een heerschend nummer!

They call me bad
Mad Caliban with manners
Dangerous to know
A passing fad
Thought in all debauch
In excess and in canto

Halloween schreef:

Met goth muziek bedoel ik toch eerder industrial / noise en death rock.

Cradle vind ik gewoon een metalband. En welk genre binnen het metal zou ik niet weten, aangezien ik niet erg thuis ben in de 'hokjes-wereld'.

Persoonlijk vind ik dat er veel nummers inderdaad opgaan naar de extreme-goth, maar dat er helemaal niet meer overblijft van black-metal periode? Daar ben ik het niet mee eens, kijk maar eens naar bv. een groot stuk van I Am the Thorn, waar ook stukken goth inzitten, wat ik helemaal niet erg vind, ik vind dit zelfs het beste album van de drie die ik al van hen gehoord heb. Ik voel me ook niet zo thuis in de black-metal, maar dat komt misschien door m'n jonge leeftijd.

gak
dit album is compleet anders dan de rest van cradle of filth, maar het blijft dan toch een goed album, het was alleen even wennen aan hun nieuwe vorm van spelen

Het doet er inderdaad niet toe of dit nu black metal is of niet, het is gewoon steengoede muziek

avatar van nuf
nuf
wat een tof album! ik had het nooit zo op COF (mede door het "negatieve" image af en toe). maar dit klinkt eigenlijk wel erg goed, ik luister er met plezier naar.

Eddie schreef:

Dit is geen black metal man#lol

avatar van relentless
tja er staan wel goeie nummers op maar de sfeer kan me niet bekoren dus ja tot ik zeker weet of dit een waardige plaat is een 2.5

khonnor
jongens jongens...

wil je echt goeie black metal horen, luister dan naar wolves in the throne room.

cradle of filth is de backstreet boys van de black metal

avatar van Darkzone
Ik heb net de video van "The Foetus of a New Day Kicking" gezien en komt dus blijkbaar van dit album. Klonk behoorlijk anders dan ik van ze gewend ben. Niks geen blackgoth-metal, maar meer riching jaren 80 metal in mijn ogen. Ik hoor zelfs flarden Iron Maiden in dat nummer!

avatar van dennisrammstein
Opzicht geen slecht album, alleen kan na een tijdje echt niet meer luisteren naar Dani's gekrijs. Had ik vroeger helemaal geen last van....wordt denk ik ouder Maarja under a huntress moon is wel een heel goed nummer!

Die cover van Temptation is aardig goed geslaagd. Klinkt wel steeds meer als Marilyn Manson. Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe album. Mij spreekt het wel aan; wordt hopelijk wat meer toegankelijker.

avatar van Eddie
ik moet mijn mening enigszins herzien. Het is geen slechte plaat. Maar zeker ook geen meester werk. De riffsneigen wat te veel richting de powermetal. Samen met cruelty and the beast het minste cof album

avatar van Joeri_000
Geniale nummers wisselen zich af met slappe nummers.
Geniaal: Lovesick for Mina en Under Huntress Moon
Slap: Dirge Inferno en Libertina Grimm

Uitprobeersels komen redelijk uit de verf: tonight in Flames en Rise of the Pentagram.

Persoonlijk vind ik dit het minste album maar als fan zeker in de collectie opgenomen!!

PriestMaiden
Tonight in Flames en the Foetus of a New Day Kicking zijn goeie nummers, het instrumentaal Rise of the Pentagram is ook een goed nummer. De rest is redelijk goed.
Ik vind dit een goed album van Cradle of Filth, iets beter als de voorganger Nymphetamine.