Hawkwind - Astounding Sounds, Amazing Music (1976)

Label: Charisma

1. Reefer Madness (6:03)
  2. Steppenwolf (9:46)
  3. City of Lagoons (5:09)
  4. The Aubergine That Ate Rangoon (3:37)
  5. Kerb Crawler (3:45)
  6. Kadu Flyer (5:07)
  7. Chronoglide Skyway (5:03)
  8. Dream of Isis * (2:52)
  9. Back on the Street * (2:58)
  10. Honky Dorky * (3:14)
Kingsnake
Prettige, wat meer gemakkelijke plaat van deze legendarische spacerockers.

Steppenwolf (naar Herman Hesse) en City of Lagoons blijven geweldige songs. Zelfs nu nog. Klasse plaat, dit.

avatar van liefkleinhertje
Vergeleken met hun vorige LP/CD The Warrior On The Edge Of Time vind ik dit maar tegenvallen ,dit komt voornamelijk door Robert Calvert
Toen laatst genoemde opgelazerd was ging het gelukkig weer beter met deze groep

Deze plaat ooit als tiener gekocht, vast tweedehands. Hawkwind kende ik van Silvermachine. De top 100 aller tijden was toendertijd voor mij heilig, dat was het mekka van de 'goede' muziek. En het ideaal van deze tiener toch van elke supergroep wel een plaat te hebben. Liefst de plaat met de hit, maar dat lukte lang niet altijd. Dus dan maar genoegen nemen met een andere plaat. En op zich is dat achteraf soms best interessant. Dus deze plaat ooit gekocht, met enkel de hit 'Silvermachine' in mijn hoofd, die er dus niet op staat. Toen ook nog nooit gehoord van de term space rock, maar de lp heel veel gedraaid. Misschien niet omdat ik deze zo goed vond, maar als arme tiener had ik niet zo veel platen en dus niet zo veel keus.
Jaren 80 betekende dat ik deze platen ergens achter in de kast zette, want dit was achterhaald, ouderwets. Maar het kan verkeren. Na heel veel jaren deze weer eens gedraaid. Wat opvalt, ik herken nog een aantal nummers. Dat is leuk. Zeker de drie nummers van kant 1 (ik heb nog het oude vinyl) zijn nog herkenbaar. Het eerste nummer is echt herkenbaar als spacy Hwakwind , nummer twee lekker en vooral ook door de lengte afwisselend en nummer drie is een prima instrurumentaal prog nummer. Kant b is ook niet mis, ook hier afwisseling troef. Het nummer Kadu Flyer zou niet misstaan in de Efteling bij de Fata Morgana door het oosterse sfeertje en de sitar. Prachtig nummer ! Dat gaat over in Chronoglide Skyway, redelijk hoogstaande prog.
Eerlijk is eerlijk, ik weet weinig van Hawkwind, heb later nog redelijk goedkoop cd-s te pakken gekregen die ik ook weer een keer kan beluisteren. Ik begrijp uit de reviews dat dit een soort overgangsperiode was. Lemmy was uit de band gezet en de invloed van een zekere Robert Calvert was redelijk groot. Sommige recensenten vinden dat prima, er kwam weer meer lijn in de muziek van de groep, anderen verafschuwden deze periode. Als leek kan ik enkel zeggen dat de plaat na zoveel jaar nog zeer beluisterbaar is en ik het een redlijk goede plaat vind, ook na al die jaren. Hawkwind blijft natuurlijk toch een grote naam vanuit de jaren 70 met een geheel eigen sound en deze plaat hoort daar zeker bij.