Profuna Ocean - In Vacuum (2016)

Label: Freia

1. Thousand Yard Stare (7:19)
  2. Awakening (4:54)
  3. Hanging in the Balance (13:29)
  4. Losing Ground (8:00)
  5. Ghost (5:09)
  6. Beautiful Sunrise (10:36)
  7. In Vacuum (1:11)
  8. Clean Slate (11:42)
avatar van musicborst
Bijzonder dat deze toevoeging werd goedgekeurd?! Hoes te klein, geen tracktijden en is uitgebracht door Freia!

Maar goed, hij draait zijn rondjes na gisteravond de cd presentatie bijgewoond te hebben en hij bevalt prima, te vroeg voor een oordeel nog....

avatar van The_CrY
Ik zal even een correctie indienen zo. Ik was ook bij die CD presentatie en het was zeker een prima optreden. Het album zelf moet ik even aan wennen nog. Het klinkt alsof de productie wel wat zwaarder had mogen klinken, vind ik.

avatar van The_CrY
Uiteindelijk vliegt het album prima voorbij en heeft een zeer aangename sound. Het weet voor mij niet echt de middelmaat te ontstijgen, maar dat neemt niet weg dat In Vacuum een lekker staaltje neo-prog is met alternatieve invloeden á la Porcupine Tree.

avatar van musicborst
Tijd voor een oordeel:
Na 10x luisteren verliest het toch een beetje de magie de mij ten deel viel bij de presentatie. Het is zonder meer een prima album, die de fans van Porcupine Tree/Steven Wilson blind kunnen aanschaffen. En net als bij deze grote voorbeelden weet ook deze muziek mij wel te bekoren maar dan weer net niet bij de lurven te pakken. Technisch zit het goed in elkaar en over de productie heb ik ook niets te klagen. Afwisselend, misschien iets te afwisselend voor de coherentie. Waarschijnlijk door deze afwisseling vinden ze dat ook sterk beïnvloed zijn door Anathema. Nou, dat hoor ik er niet in terug. Daarvoor hadden ze misschien iets meer met Nancy Bijland moeten doen die nu wel een heel bescheiden rol heeft gekregen. Kort gezegd, een prima plaat van eigen bodem met een heerlijke zanger en een lekker ruig/rustig/rockend geluid. Twijfel lang tussen 3,5 of 4 sterren maar ga toch voor de 4, gunfactor spreekt ook mee!

avatar van notsub
Van eigen bodem moet dit wel de band zijn die het dichtst in de buurt komt van het geluid van Porcupine Tree. Dat is zeker niet vervelend. Profuna Ocean zet een zeer fijne sound neer en weet de trucjes van hun voorbeeld leuk te integreren in hun songs. Soms doen ze dat net iets te opzichtig, maar uiteindelijk wordt er een mooie balans gevonden tussen sfeervolle en meer rockende stukken. Dit is zeker een band om in de gaten te houden en ook live staan ze hun mannetje.