Joe Satriani - Strange Beautiful Music (2002)

Label: Epic

1. Oriental Melody (3:56)
  2. Belly Dancer (5:02)
  3. Starry Night (3:55)
  4. Chords of Life (4:13)
  5. Mind Storm (4:12)
  6. Sleep Walk (2:46)
  7. New Last Jam (4:19)
  8. Mountain Song (3:31)
  9. What Breaks a Heart (5:19)
  10. Seven String (4:02)
  11. Hill Groove (4:10)
  12. The Journey (4:09)
  13. The Traveler (5:39)
  14. You Saved My Life (5:02)
  15. The Eight Steps * (5:46)
  16. Slick * (3:43)
totale tijdsduur: 1:00:15 (1:09:44)
JonnieBrasco
Wat een goed album zeg, ik heb hem duizenden kilometers in mijn auto gedraaid, hoeveel uur zou dat zijn ...

Het is een afwisselend album (instrumentaal) met mooie rustige gitaar ballads en ruige rockers. Ik verbaas me altijd over het gevoel voor opbouw van nummers wat Joe Satriani heeft. Kwalitatief hoogstaande, zorgvuldige gitaarmuziek. Veel mensen vinden Joe Satriani maar niets omdat je 'gek wordt' van die lead-guitar, daar moet je een beetje om heen durven luisteren en dan ontdek je de goeie achtergrondmuziek en de goeie opbouw.

Het nummer "Starry Night" was genomineerd voor een Grammy award (voor "best instrumental song"), alleen is deze het volgens mij net niet geworden! Jammer, want eigenlijk verdient deze hele cd het gewoon.

avatar van bonothecat
Komt uit het topic: welke muziek verdient aandacht....Ik denk dat dit een cd is die ik vijf jaar geleden helemaal geweldig had gevonden. Maar de afgelopen jaren heb ik mij toch verder ontwikkeld in wat ik leuk vind om te luisteren. Dit is toch allemaal te basic gitaar, met verder niet iets vernieuwends. Niks mis mee, maar ik trek het niet een hele cd.....denk ik. Ben nog driftig aan het luisteren, maar het zal zeker niet 5 sterren worden. Ik nijg naar drie, maar dat betekent dat ik hem zeker terug wil horen.......en dat weet ik ook nog niet....stem volgt.

JonnieBrasco
2,5* is wel erg weinig hoor Bono. Na één luisterbeurt neem ik dat ook niet heel erg serieus, vooral omdat dit een groeiplaat is die je pas na 3 a 4 keer luisteren begint te waarderen. Als je dit album goed kent besef je pas de verscheidenheid aan geluid, songwriting, ritme en melodie binnen hetzelfde spectrum. "Niet vernieuwend maar basic gitaar" is juist wat dit album niet is... Het is verre van basic en alle nummers zijn uniek/vernieuwend op hun manier; ik ga hier nog een keer per nummer uitleggen waarom ik dit het beste Joe Satriani-album vind. Maar smaken verschillen, ik sta wel altijd met de armen wijd open voor instrumentale rock, en dan is deze plaat niet mis

JonnieBrasco schreef:

Oh, ik heb er wel serieus naar geluisterd....en na 1 keer luisteren moet ik wel een soort gevoel hebben dat het wat kan worden. Dat het interessant is.....en dat is hij niet geworden, ook niet naar een tweede halve luisterbeurt......dus de 2,5* is zeker een serieus te nemen stem......en inderdaad over smaak valt niet te twisten. Maar misschien dat jouw opzwepende recensie mij nog wat kan bewegen

slaemperayreon
wat zitten jullie te zeuren. de eerste keer dat ik hem hoorde vond ik hem meteen goed en dat is hij gewoon ook. volgens mij heeft bono gewoon geen smaak. 4*

slaemperayreon schreef:

Volgens mij is dit een soort discussie waar meningen vrij staan.... vind het niet echt nodig dat ik beoordeelt word. Ik kan net zo goed roepen dat jij geen smaak hebt, maar ja welles nietes gedoe hier is niet echt constructief. Dus 1) wij zeuren niet 2) ik heb wel smaak

JonnieBrasco
01. Oriental Melody - Joe Satriani heeft hele theorieën ontwikkelt over melodieën. Welke toon moet door welke toon worden opgevolgd, welke melodielijnen zijn typerend voor bepaalde culturen etc. Oriental Melody doet een beetje Egyptisch, of Marrokaans aan... Dit nummer is duidelijk zo'n melodisch experiment. Met strak drumwerk. Goeie opening. 4,5*

02. Belly Dancer - Standaard up-tempo rock-refreinen (zoals we ze al jaren van hem kennen) afgewisseld met mooie solo's en virtuose tussenstukjes. Goed nummer, meer niet. 4,0*

03. Starry Night - De meest gitaristische rockballad ever!!! Alles zit er in: akoestische en electrische slaggitaren, sologitaar, banjo, er zit zoveel in en toch is het heel overzichtelijk gecombineerd. Meer kan een rock-luisterend oor zich niet wensen. Super op- en afgebouwd (die outro ook! ). Met tientallen kippenvelopwekkende stukjes is dit mijn favo. nummer van dit album. Prachtige melodielijn. 5,0*

04. Chords of Life - Mooi uitgedokterde combi van getokkel en solo, afgewisseld met de krachtigst mogelijke akoestische slagakkoorden. Ritmisch eenvoudig en zeer vermakelijk. Lekker rustig nummer. Met het arrangement van dit nummer bewijst Satriani dat hij een topcomponist is. 5,0*

05. Mind Storm - Een lekker vol, opzwepend hardrock nummer. 5,0*

06. Sleep Walk - Veel artiesten hebben getracht van de Shadows' Sleep Walk een leuke cover te maken. Joe Satriani heeft de mooiste. Erg helder gitaarwerk, een sterke ballad met af en toe een paar seconde blues-solo. 5,0*

07. New Last Jam - Scherpe intro, evenals het tweede nummer (Belly Dancer) een up-tempo rocker, vergelijkbaar met zijn doorbraak-nummer Surfing With the Alien. Het geluid is nu alleen nog beter en het nummer nog meer af. 5,0*

08. Mountain Song - Briljante compositie weer, dit kan niet zomaar uit de lucht komen vallen, ik zou niet welke inspiratiebron voor dit nummer gebruikt is, uniek nummer dus. Vooral dat rustige brug-stukje is erg doordringend. 5,0*

09. What Breaks a Heart - Een langzame ballad met rustig, laag en hoog emotioneel 'killing' gitaarwerk zoals ook Slash kippenvel kan opwekken. Op de juiste plekken lekker veel galmende flanger gebruikt, het nummer bestaat uit veel verschillende stukken, maar het vormt een mooi geheel. 5,0*

10. Seven String - Net als het vijfde nummer stevige, volle hardrock. 4,5*

11. Hill Groove - Funky, groovy, bluesy, een orgeltje hier en daar en veel improvisatie-ruimte voor de bas. Erg muzikaal nummer, het gitaar-wijsje is misschien niet helemaal wijs en ook het kermis-orgeltje moet je van houden. Beetje fout nummer misschien, maar ik vind hem zeer goed. 4,5*

12. The Journey - Met perfect uitgevonden gitaar-riffs en wederom een mooie opbouw. De titel is toepasselijk, want de avontuurlijkheid straalt er vanaf. 5,0*

13. The Traveler - Zeer veel Kracht in het couplet, heerlijke wah-wah melodie in het refrein. 4,5*

14. You Saved My Life - Een rustige afsluiter. De intro is een beetje lauw vind ik, maar door de gitaar bij 2:20 komt het toch nog goed. 3,5*

Geluid/klank/producing: 5,0*
Songwriting: 5,0*
Skills: 5,0*
Afwisseling/vermaak: 5,0*

slaemperayreon
bonothecat schreef:

nou goed, ik zat idd wel een beetje te zeuren, maar ik vind dat dit album wel meer verdient dan 2.5*, dat ik zei dat je geen smaak hebt laten we zitten.

avatar van John Doe
Joe Satriani is iemand die me met dit album weer even terug bij de rock brengt, uit de electronische avonturen. Door nummer 1 te hebben ontvangen was ik wel genoeg benieuwd geraakt. Wat een magistraal album is dit, één keer luisteren vind ik wel genoeg om dat te zeggen. Jimi Hendrix invloeden zijn erg leuk voor mij om te herkennen, bijvoorbeeld duidelijk ''All Along The Wathtower'' in het nr. ''Traveler''. Klinkt ook echt als een 'hommage aan' en niet als een rip-off en dan jankende gitaren ala November Rain. Erg afwisselend inderdaad en zelfs té goed geproduceerd, op het gebied dat het voor sommige mensen misschien niet rauw genoeg is. De smoothheid zorgt ervoor dat er een soort barrière kan zijn voordat je muziek als oprecht kan beschouwen. Wat ík echter hoor is een man die z'n leven heeft gegeven aan de rock en als een puur creëerend artiest te werk is gegaan. Een CD als deze is elke cent waard. Hier smijt ik meteen 4,5* voor neer.

JonnieBrasco
Prachtig bericht John! Dit doet mij erg goed. Zijn vorige album Engines of Creation kan lang niet aan deze tippen, maar kan voor jou interessant zijn omdat het een electronic/rock cross-over betreft.

JonnieBrasco schreef:

05. Mind Storm - Een lekker vol, opzwepend hardrock nummer. 5,0*

10. Seven String - Net als het vijfde nummer stevige, volle hardrock. 4,5*

Geluid/klank/producing: 5,0*
Songwriting: 5,0*
Skills: 5,0*
Afwisseling/vermaak: 5,0*

Wat een heerlijke recensie is dit zeg, ik ga dat ding meteen beluisteren!

John Doe schreef:

Een CD als deze is elke cent waard. Hier smijt ik meteen 4,5* voor neer.

lol mooi gezegt!

avatar van HiLL

Dit is echt een meesterlijk nummer! _o_

miloz
Dit album is fantastisch. Ik heb hem een paar dagen terug voor het eerst geluisterd en sinds dien heb ik niks anders meer geluisterd. Alles is perfect: geweldige solo's, mooie opbouw. Maar dat is allemaal al gezegt hier. Chords of life vind ik ook een prachtig nummer. Dat laat zien hoe mooi eenvoud kan zijn. De rest is ook allemaal top. 5 sterren

Grandioos werk, momenteel (samen met Time machine) mijn meest gedraaide plaat in de auto. Voor mij geen twijfel mogelijk over de kwaliteiten van Joe. Beste nummer voor mij: What breaks a heart. Zo zie je maar weer dat je helemaal geen singerts nodig hebt... 4.5

avatar van the viking
Inderdaad geweldig al schijnt 99,9 % van de musicMeter leden de muziek van joe Satriani niet te kennen !

avatar van meyer
allemaal wel goed maar buiten het nummer "mind storm" doet het me allemaal niet veel.
Misschien dat santriani's muziek beter tot zen recht zou komen in een echte band met een zanger en alles erop en eraan, i.p.v. altijd solo-albums te maken waar het altijd om de gitaar draait.

avatar van Hendrix4live
Het is hele goeie muziek alleen kan ik hier niet de hele tijd naar luisteren. Af en toe een paar liedjes dat is leuk. Ik kan wel heel erg genieten namelijk van steengoeie solo's. Dat is voor mij vooral bij Starry Night.

avatar van Wyverex
What Breaks a Heart is echt een knaller van een nummer! De rest van dit album is ook goed, maar geen liedje heeft zo'n diepe indruk achtergelaten als dat ene liedje

MrGuitar240
Voor mij is "Chords of life" 1 van de beste instrumentale nummers ooit. De solo is de meest adrenaline-gevende solo ooit en het nummer zit prachtig in elkaar. Geweldig nummer. Prachtig, geweldig. Beste Satriani-nummer ooit. Mind Storm is ook gaaf.

avatar van Helicon
Ik zag dat ik nog niet eens op dit album had gestemd, schande. Een topper van Satriani, imho één van zijn besten. Chords of life, Mind storm, what breaks a heart TOPPERS

avatar van sinkthepink
Ik zit deze nog eens te luisteren, maar wat is deze goed geproduceerd zeg, echt een supergeluid. Ik heb ze allemaal maar ik denk toch dat ik deze en Joe Satriani en The Extremist de beste vind.

avatar van jellylips
Jammer dat 'ie dit album live helemaal links laat liggen. Dat doet 'ie sowieso, als hij speelt voornamelijk de classics en zijn nieuwe materiaal tijdens z'n tours. Anyway, dit album is awesome. Ik kan me nog goed herinneren hoezeer ik toen der tijd onder de indruk was.

Stijn_Slayer
Satriani is vakman genoeg om steeds met degelijk materiaal te komen, maar ik ben denk ik niet genoeg fan om er heel erg enthousiast over te worden. Ik heb ook erg veel moeite om dit album in één keer te beluisteren. Het is echt te lang en ook wel een tikkeltje aan de saaie kant.

Ik ben ook niet heel erg weg van alle effecten die Satriani gebruikt. Een gitaar moet blijven klinken als een gitaar.

avatar van Fingertippie
Stijn_Slayer schreef:

Er was eens gitarist die liet zijn gitaar klinken als een zwerm meeuwen...
Volgens mij zijn daar vele lyrisch over...

sinkthepink schreef:

Geef mij maar Not of this Earth en Surfing with the Alien. Twee echte top(!) albums

avatar van kaztor
Van mijn geweldige vrouw gekregen voor kerst.

Eigenlijk als onderdeel van z'n tweede Original Album Classics-set (de andere kreeg ik zopas voor m'n verjaardag).

Ik verbaas me er altijd over hoe goed Satriani compositorisch voor de dag komt en hoe hij het experiment niet schuwt, dit alles op een nonchalante manier.
Ook dit album klinkt boeiend zonder zwakke momenten. Top!

avatar van DeWP
nou...ik vind het zelf een van zijn duidelijk mindere albums. Muzikaal niet echt heel sterk als je het vergelijkt met veel van zijn andere albums

avatar van Forza
Hier staan een paar echte juweeltjes op. Ik ben helemaal fan van The Traveler, zo'n goede opbouw en dynamiek.

avatar van OzzyLoud
Het 9de album kenmerkt eigenlijk alle voorgaande albums ineen. Heavy, sfeervol, romantisch, hard, funky en bluesy. Maar dit keer is het wel een tikkeltje styllistischer. En daardoor in het algemeen ietwat rustiger.
En daar zit dan ook mijn enige kritiekpuntje in; ondanks dat het een zeer afwisselende plaat is geworden mis ik toch 5 sterren tracks, nummers waardoor je een album toch eerder weer uit de kast trekt. Begrijp me niet verkeerd, alle nummers zijn van goed tot uitstekend niveau maar de extra sparkle ontbreekt dus.....
Ken je Satriani nog niet dan is dit wel een zeer goede kennismaking!