Cactus - Restrictions (1971)

Label: ATCO

1. Restrictions (6:17)
  2. Token Chokin' (3:10)
  3. Guiltless Glider (8:54)
  4. Evil (3:15)
  5. Alaska (3:42)
  6. Sweet Sixteen (3:19)
  7. Bag Drag Mean Night in Cleveland (7:26)
Stijn_Slayer
Deze vind ik een stuk minder dan de 2 vorige albums. 'Evil', 'Bag Drag' en (in mindere mate) 'Sweet Sixteen' helpen dit album aan een voldoende.

avatar van captain scarlet
Misschien iets minder dan hun eerste twee albums, maar nog steeds 'n fijne plaat van deze wat onderschatte band.
Guiltless Glider is mijn favoriete track, met het zogenaamde "paradiddle" drumwerk na de break, een grondbeginsel dat single strokes combineert met precies geplaatste double strokes, wat destijds vrij nieuw was.
By the way: De Talking heads pikten de percussieopening voor hun Psychokiller.

Ik zag deze cd voor 0,50 euro in Frankrijk. Die neem je mee. Zeventiger jaren blues/hard rock van een voor mij onbekende groep. Maar altijd leuk om te ontdekken en beluisteren. Naar ik begreep was Cactus eigenlijk een soort supergroep. Leden van Vanilla Fudge en ook Jeff Beck zou aansluiten. Dat laatste ging echter niet door. De groep moet wel een inspiratiebron zijn geweest voor latere hardrockgroepen zoals ACDC en Van Halen.
Nu ben ik zeker geen expert in de blues/hardrock, ACDC en Van Halen staan niet bij mij in de kast, maar zo nu en dan wat fikse blues/hardrock met een goede gitaarsolo, dat wijs ik niet af.
Deze plaat is echt begin jaren 70 met een aantal langere stukken, wat improvisaties, zelfs de onoverkomelijke drumsolo is aanwezig. Natuurlijk allemaal redelijk gedateerd, maar wat geeft dat nou. Ik lees wel overal dat ze het afleggen tegen de Engelse tegenhangers uit die tijd (Led Zeppelin, Deep Purple etc), maar die vergelijking is wel direct hoog gegrepen. Ik vind dat ze toch wel een redelijk eigen geluid hebben en een nummer als Guiltless Gilder mag er best zijn.
Tijdsdocument en verder niet veel mis mee. Volgens zijn er nog wat albums in de jaren 70 gemaakt en een aantal jaar geleden is ere een soort van come back. Geen idee hoe ze nu klinken.