Moondog - Moondog (1969)

Avant-Garde
Label: Columbia

1. Theme (2:36)
  2. Stamping Ground (2:39)
  3. Symphonique #3 (Ode to Venus) (5:53)
  4. Symphonique #6 (Good for Goodie) (2:48)
  5. Minisym #1 I - Allegro II - Andante Adaio III - Vivace (5:58)
  6. Lament I, "Bird's Lament" (1:45)
  7. Witch of Endor I - Dance II - Trio A. Adagio (The Prophesy) B. Andante (The Battle) C. Agitato (Sauls' Death) III - Dance (6:32)
  8. Symphonique #1 (Portrait of a Monarch) (2:39)
Lament I, "Bird's Lament", erg mooi nummer!

Haha, ik wilde net gaan typen dat ik dat nummer zo gaaf vind, maar goed, nu volstaat een +1...Verder ook een erg fijn album overigens.

avatar van Droombolus
Stamping Ground werd veel gedraaid op Kralingen 1970 en de "film" van dat festival kreeg dan ook de naam van die track mee ...

Stijn_Slayer
Hé, die film heb ik. Volgens mij zit deze artiest er niet in, wordt 'Stamping Ground' nog ergens gebruikt in die film (bij intro of outro bijv.)? Moet die film weer eens herbekijken, is al weer twee jaar geleden dat ik 'm gezien heb.

avatar van Osiris Apis
Bird's Lament ken ik via Mr Scruff - Get a Move On. Het origineel is erg mooi, ja.

Misterfool
Moondog maakt leuke muziek; een genietbare mix van klassiek, jazz en swingende percussie. stamping ground en bird's lament zijn de topnummers hier.

avatar van Darkzone
Droombolus schreef:

De 4lp box die afgelopen maand ter gelegenheid van 50 jaar Kralingen Pop Festival is uitgekomen, bevat ook een mooi boek, posters, flyers etc én een dvd (incl Stamping Ground film) en de 7" van Moondog met de eerste 2 tracks van dit album. Dit omdat de muziek elke dag werd gedraaid vlak voordat de festivaldag werd afgetrapt.

avatar van Droombolus
Darkzone schreef:

Wat ook uitentreure werd gedraaid was Cream Live, maar daar hoor je nooit iemand over ....

avatar van AOVV
Deze artiest kende ik voorheen enkel van naam en (een beetje) van het mysterieuze aura rond zijn persoon; niet van zijn muziek. Dat had als voordeel dat ik volkomen onbevangen dit album in kon rollen - ik heb ook bewust op voorhand geen info opgezocht, geen recensies of meningen of wat dan ook gelezen.

Ik ben blij verrast met wat ik hoor. "Avant-Garde" staat hier als genre, en dat kan ik wel begrijpen. Je zou hier ook "Jazz" of "Neoklassiek" kunnen aan koppelen, maar het is toch net even wat anders; veel meer nog hintend richting oudere klassieke componisten en werken, maar zeker met een eigen identiteit.

Op dit album van een goed halfuur staan acht stukken, behoorlijk grillig vertakt, wat een verscheidenheid aan emoties oproept. Witch of Endor is een machtig, groots stuk muziek, dat ook wat oosters aandoet en een dreigend sfeertje oproept, en me in de verte wat doet denken aan Mingus' The Black Saint and the Sinner Lady[i] qua opzet, en tegelijkertijd erg filmisch klinkt. [i]Lament I is een fraaie ode aan de legendarische saxofonist Charlie Parker. De Symphonique-stukken klinken erg divers en geïnspireerd, composities die erg goed in elkaar zitten. Niet al te lang doordravend, vormen ze een lust voor het oor - althans het mijne.

Tot slot wil ik nog opmerken dat Moondog's verschijning op de albumcover me erg doet denken aan de illustere magiër Tim uit de heerlijke absurde komedie Monty Python and the Holy Grail - op zijn eigen manier toch ook een beetje avant-garde.

4 sterren