Yannis Xylouris - The Best Of (2002)

1 stem

13. To Meraklidiko Pouli
  14. Se Psilo Vouno
  15. O krinos
avatar van Nagelschip
3 dagen geleden kwam ik terug uit Creta. Ik was daar 10 dagen, waarvan 2 grotendeels op reis naar de bestemming en weer terug naar huis. Creta, ik dacht er nooit zo positief over; toeristische vakantiebestemmingen, ik ben er niet zo gek van. Maar Creta is mooi, Creta is heel mooi.

Ik wist dat de kleine knieviool, de Lyre, uit Creta afkomstig was, en ik wist dat Griekenland een hoop mooie muziek voortbracht. Maar het was geweldig, door een winkelstraat te lopen, en bij elk supermarktje, elk restaurantje en souvenirwinkeltje traditionele bouzouki- en lyre-muziek te horen.

Ik kocht deze CD, ik had meer gehoord van Xylouris. Dit album begint met een heerlijk traditioneel, instrumentaal, syrtaki dans nummer; waar veelal de bouzouki zijn rol uit. Gaat later verder over op in nummers als Song Of Bride, waar de lyre prachtig zijn geluid laat horen.

Niet veel later laat een oerinstrument als de doedelzak zijn verhaaltje horen; Fast Pentozali, zeer herhaaldelijk, maar erg pakkend. Uiteindelijk eindigt deze The Best Of met wat muziek ondersteund door de prachtige stemmen van oude Grieken.

Heerlijk album, deze traditionele muziek uit Creta.