Bob James Trio - Take It from the Top (2004)

1 stem

Jazz
Label: Koch

1. Billy Boy (4:59)
  2. Straighten Up and Fly Right (6:54)
  3. Downtown (5:29)
  4. Tenderly (6:30)
  5. Nardis (6:05)
  6. Poinciana (6:53)
  7. Caravan (5:31)
  8. Soul Eyes (8:02)
  9. Django (6:10)
avatar van Chet
Bob James schrijft in het boekwerkje bij de CD dat hij zin had in een eerbetoon aan de pianisten die zijn carrière hebben beïnvloed.

Opening Billy Boy is een nummer afkomstig van Milestones van Miles Davis. Aldaar is deze traditional te horen in een arrangement van Ahmed Jamal, gespeeld door pianist Red Garland. De versie op Take it from the top is derhalve een hommage aan Red Garland.

Straighten Up and Fly Right is een eerbetoon aan Nat King Cole, naast een beroemd zanger ook een begenadigd pianist.

Met Downtown eert Bob Glenn Gould. Hoe dat precies in elkaar steekt gaat mij boven mijn pet. Glenn Gould is vooral Bach en Downtown is van Petula Clark…….

Tenderly is opgedragen aan de jazzpianist die, volgens Bob James, de meeste invloed op hem heeft gehad: Oscar Peterson.

Nardis, een nummer van Miles Davis, is opgedragen aan dienst pianist destijds: Bill Evans

Poinciana – Ahmed Jamal
Caravan – Erroll Garner
Soul Eyes – Mal Waldron
Django – John Lewis

Het hele album wordt uitgevoerd door het trio: Bob James-piano, James Genus-bas, Billy Kilson-drums.
Dit Bob James album is zeker geen smooth jazz of elevator music. Het is een heerlijk jazz werkje waarin de piano vanzelfsprekend dominant is.