Petra - Beat the System (1985)

Label: Star Song

1. Beat the System (4:25)
  2. Computer Brains (3:58)
  3. Clean (3:04)
  4. It Is Finished (3:54)
  5. Voice in the Wind (4:29)
  6. God Gave Rock and Roll to You (3:54)
  7. Witch Hunt (4:36)
  8. Hollow Eyes (4:02)
  9. Speak to the Sky (4:19)
  10. Adonai (4:42)
avatar van Queebus
Petra is een Amerikaanse band, stevig geworteld in de Adult Oriented Rock en in het geloof. Een Christelijke band dus hetgeen ook duidelijk naar voren komt in de teksten. Gitarist Bob Hartman start de groep begin jaren '70 en het succes in met name het Christelijke milieu groeit gestaag. Petra is Grieks voor rots. De muziek doet wat denken aan Kansas, zij het minder virtuoos en zonder viool.

Beat The System uit 1984 is een degelijke album in het genre met sublieme vocalen van Greg X. Volz. Met zijn hoge stem maakt hij de nodige indruk en dat geldt ook voor de songs. Als je de teksten voor lief kunt nemen is het een prima album. Het enige wat ik altijd jammer heb gevonden is dat de gitaar van Bob Hartman altijd zo gecomprimeerd klinkt. Het klinkt allemaal net iets te steriel. Blijft over een prima album van een geweldige band. Zeker het beluisteren waard!