Coil - Black Antlers (2004)

Avant-Garde
Label: Threshold House

1. The Gimp (Sometimes) (11:26)
  2. Sex with Sun Ra (Part One - Saturnalia) (9:22)
  3. The Wraiths and Strays of Paris (8:44)
  4. All the Pretty Little Horses (4:45)
  5. Teenage Lightning [10th Birthday Version] (9:15)
  6. Black Antlers (Where's Your Child?) (7:10)
  7. Sex with Sun Ra (Part Two - Sigillaricia) (5:12)
  8. Departed (6:28)
  9. Things We Never Had (11:33)
schitternde versies van sex with sun ra en teenage lightning

'most accidents occur at home'

avatar van dix
dix
Ataronchronon schreef:
'most accidents occur at home'

en dat met het pseudoniem 'balance'

avatar van Safri
Ooooh the irony

avatar van Leeds
Black Antlers mag gemakshalve kwa niveau en intensiteit naast The Ape of Naples gelegd worden. Ze komen uit dezelfde periode en zijn eigenlijk onafscheidelijk van elkaar. Schitterend werk die voor elke electronica liefhebbers een must have is. Aanrader!

avatar van zaaf
Vóór Leeds' bericht 9 jaar stil bij dit album. Nou word ik er ook stil van, maar wat meer instemming bij dit album lijkt me terecht.
Things We Never Had, wat een nummer om helemaal in te verdwijnen.

Ik werk Coil's discografie omgekeerd af en er is niet veel dat hieraan tipt, hoe prachtig en mij aansprekend de rest ook moge zijn.

zaaf schreef:
Things We Never Had, wat een nummer om helemaal in te verdwijnen.

Inderdaad! Een hele lange stilte. Maar verder is dit een schitterend werk van een band die zich aan de rand van de pioniersgrens nestelde. Zeker met hun werk uit de jaren '80. Een tot de verbeelding sprekende band met een hechte trouwe fanbase.

avatar van zaaf
Leeds schreef:

Jezelf niet teveel credits geven he

zaaf schreef:
Jezelf niet teveel credits geven he

Ik heb wel iets liggen van hen

avatar van Tony
Ken meer dan de helft van hun albums. Dit is top 3 voor mij, na Musick One en Ape of Naples. Geweldige band, maar ik kan ze alleen niet altijd 'hebben'. Moet ervoor in de (rusteloze, ietwat neerslachtige) stemming zijn, dan is Coil op zijn best voor mij, zalvend in al z'n lugubere depressiviteit.

Sowieso op deze site weinig aandacht voor Coil. Zijn ook altijd obscuur gebleven, hoewel Horse Rotorvator ze eventjes wat bekendheid opleverde in NL. Daar hebben ze geen vervolg aan kunnen geven. Who cares. Voor veel echt goede muziek moet je veel moeite doen. Om het te vinden, te ontdekken en te gaan waarderen. Coil is voor mij een goed voorbeeld van een band waar ik veel moeite voor heb gedaan en waar ik geen seconde spijt van heb. Laat ze maar lekker in die donkere schaduwrijke hoek van het muziekspectrum zitten, waar ze thuishoren en alleen gevonden worden door wie echt naar ze op zoek is.

avatar van henkiev
Magistrale plaat!