Sting - Sacred Love (2003)

Label: A&M

1. Inside (4:47)
  2. Send Your Love (4:38)

met Vicente Amigo

3. Whenever I Say Your Name (5:27)

met Mary J. Blige

4. Dead Man's Rope (5:43)
  5. Never Coming Home (4:59)
  6. Stolen Car [Take Me Dancing] (3:58)
  7. Forget About the Future (5:12)
  8. This War (5:30)
  9. The Book of My Life (6:16)

met Anoushka Shankar

10. Sacred Love (6:03)
  11. Send Your Love [Dave Audé Remix] * (3:15)
  12. Shape of My Heart [Live] * (2:18)
avatar van rkdev
Heb het album vandaag maar weer eens onder de laag stof vandaan gehaald, en moet eerlijk bekennen dat de plaat zo slecht nog niet is.
Ik weet niet waar iedereen hierboven de R&B flirts vandaan haalt, maar ik hoor het niet (behalve in het duet met Mary J. Bige), ik hoor meer een verlenging van Brand New Day.

Verder zijn de songs natuurlijk niet zo goed als op zijn eerste soloplaten (mijn favorieten zijn The Soul Cages en Ten Summoner's Tales), maar écht slecht is het ook niet hoor!
Nummers als Inside, Dead Man's Rope, This War (met heerlijk gitaargeluid van Dominic Miller) en The Book of my Life zijn gewoon goed te noemen.
Maar we zijn natuurlijk wel beter gewend.
De dance invloeden op Send Your Love en Never Coming Home zijn niet aan mij besteed.

Toch een half puntje verhoogd naar 3*

avatar van Strangeways
Ik vind het (van) muzikale armoede getuigen als je niet eens in staat bent om 12 interessante, nieuwe nummers te verzinnen, maar er 1 een remix is en 1 een live-uitvoering van een oude hit.

Wat een vreemde kritiek. Alleen omdat de laatste 2 (als bonus toegevoegde) nummers een remix en een livetrack zijn, is het muzikale armoede? Maar als ze waren weggelaten en we een album van 50 minuten hadden gekregen, met 10 nummers zoals bij wel meerdere albums van Sting, was het wel goed geweest?

Het huidige gemiddelde van 2,64 vind ik opmerkelijk en bovenal onterecht. Sacred Love is behoorlijk eclectisch, er wordt inderdaad geflirt met R&B, dance en wereldmuziek. Dit hoeft natuurlijk niet iedereens cup-of-tea te zijn, maar om zo'n gevarieerd en oprecht album over liefde en vrede in de wereld na 11 september 2001 met een 0,5* als waardeloos af te serveren is onnodig. Ik ben zelf geen fanatiek volger van Sting, maar elke keer als ik mijn SACD van Sacred Love afspeel verbaas ik me weer over de bijna unanieme negativiteit waarmee er op dit forum over gesproken wordt. Alleen Forget About The Future, een loom en weinig verheffend nummer waar ik zelfs blues-invloeden in hoor, vind ik benedengemiddeld, verder hoor ik hier, kennelijk als één van de weinigen, gewoon technisch goed verzorgde muziek die ook kwalitatief in orde is. Want wat is er bijvoorbeeld mis met Inside, Dead Man's Rope, The Book of My Life of het titelnummer?

avatar van devel-hunt
1,5
Strangeways schreef:

Vreemde kritiek vind ik het niet, waarschijnlijk bedoelt hij hiermee dat de oorspronkelijke 12 nummers zo slecht zijn, dat de 2 extra tracks de plaat moeten dragen.

Strangeways schreef:

NIETS ! Zie mijn post net boven je.

avatar van Strangeways
De vraag was ook meer gericht aan de personen die geen enkele waarde in deze cd menen te ontdekken. Jij geeft aan dat je de dance-invloeden niet kunt waarderen en het album in vergelijking met eerder werk ondermaats vindt, dat is verder prima hoor.

avatar van lennon
Heb deze cd na een lange tijd weer eens opgezet om m maar weer een kans te geven...

Had ik beter niet kunnen doen. Wat een teleurstelling is dit album toch.

Enige Sting waardige nummer is: The Book of My Life, de rest is echt ondermaats, en veel te gemiddeld....

Father McKenzie
K*tz**i

Zo... da's,,,,,,, subtiel

Father McKenzie
Ah ja, je mag hier g*dv*rdo**e niet vloeken ook!

En ja, voor zo'n slappe hap als deze.... je snapt me duidelijk wel!

Father McKenzie schreef:
je snapt me duidelijk wel!

Ja, bij dit album zijn we 't zeker wel eens... (op een halve ster na )

avatar van FunkStar
Ik vind dit album ook best wel tegenvallen. Vroeger maakte Sting nog te gekke albums maar die tijd ligt ver achter ons.

Op dit album staan toch wel een paar leuke nummers zoals het duet met Mary J Blige, Send Your Love en Forget About The Future.

FunkStar schreef:

en wat dacht je van nummers als Inside, Dead Man's Rope, This War (met heerlijk gitaargeluid van Dominic Miller) en The Book of my Life? Die zijn toch ook gewoon goed te noemen.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Nou, ik vind het toch echt de minste cd hoor, van de man. De teksten zijn ook niet goed meer, vroeger schreef hij prachtige heldere liedjes, maar hier is het maar vaag gedoe, middelmaat.
De laatste 2 nummers van het album zijn natuurlijk vrij onzinnig.

avatar van rkdev
Buiten de muziek om, begrijp is overigens niet dat een ijdeltuit als Sting deze hoes heeft goedgekeurd. Of hoorde de vage hoesfoto soms bij de vage muziek ...

Ozric Spacefolk
Wow, wat wordt deze plaat laag beoordeeld.

Ik kan ook niet echt zeggen, dat ik er kapot van was. Al heb ik 'm jaren niet meer gehoord.
Maar zo slecht als deze eindscore, kan toch onmogelijk waar zijn?

Die beste man doet zo zijn best, altijd.

Ozric Spacefolk
Wat is er mis met R&B?

avatar van Ronald5150
Dit muzikale allegaartje van Sting bevalt me niet heel goed. Gevoelsmatig wil Sting iets te modern klinken of in sommige gevallen erg poppy. Daarom komt het wat geforceerd over en blijven de liedjes onvoldoende hangen. De toegingen van de R&B-achtige beats komt het geheel ook niet ten goede. "Sacred Love" heeft af en toe zijn momenten, maar Sting waaiert teveel uit en heeft zijn oren iets teveel laten hangen naar een moderne sound naar mijn mening. Respect voor de poging, niet slecht, maar helaas niet consistent en/of geslaagd.

avatar van Twinpeaks
Toch wel weer een kleine opleving,al is het niet wereldschokkend.Sting springt een beetje op de trein van het moment,met ietwat onwennige ritmes waarin zijn stem niet altijd even goed uitkomt.Neem bijvoorbeeld Never Coming Home,wat een intrigerende tekst heeft ,giet dat in een subtieler arrangement en je hebt een geweldig nummer.Nu lijkt de drumbeat misplaatst in de hoop aansluiting te vinden bij de toenmalige heersende orde.Veel beter op dreef is hij in The Book Of My Life.Mooi subtiel gezongen en lekker drijvend op Oriëntaalse geluiden.Voor de rest is het voldoende ,maar nipt.Ik hu het op 3 sterren

avatar van Deranged
Nog maar eens geluisterd en is dat me even uitstekend bevallen.

In tegenstelling tot nogal wat anderen hier ga ik op dit moment zo ver te zeggen dat hier geen enkel zwak nummer op staat.

Album opent al gelijk zeer sterk met Inside en houdt dat niveau goed vast. Geen missers, enkel nog enkele uitschieters voor mij in de vorm van de prachtige ballad Dead Man's Rope en opzwepende tracks als Never Coming Home en Forget About the Future.

En natuurlijk de heerlijk afsluitende titeltrack, Sterke starter, sterke sluiter. En alles ertussenin waaronder overigens ook het duet met Mary J. Blige mag er zeker zijn.

Gedurende het hele album wordt er geflirt met moderne invloeden, en naar mijn idee pakt dat zeer smaakvol uit. Goed uitgebalanceerd met hier en daar een stukje piano of gitaar maar over het algemeen drijvend op een elektronisch geluid waar de stem van Sting mijns inziens erg goed uit de verf komt.

Het staat hem goed, zoals het bijvoorbeeld George Michael ook prima staat op zijn Patience uit ongeveer dezelfde periode.

Na dit album ook gelijk de nieuwe single I Can't Stop Thinking About You nog maar eens meegepakt en hoewel ik tussen de refreinen door wel iets milder ben geworden inmiddels vind ik het refrein nog altijd bijzonder zwak en onwaardig aan al hierop staat en hiervoor kwam.

Hoe dan ook wel erg benieuwd naar het nieuwe album, en er best zin in zelfs ook nog. Kan haast niet anders dan dat daar ook nog wel iets voortreffelijks op zal staan.

Voortreffelijk zoals dit album, waar ik in ieder geval zeker fan van ben.

Ik raad een ieder in volle verwachting verkerend aangaande de aankomende nieuwe worp dan ook ten zeerste aan deze uitstekende plaat nog eens een kansje te geven.

avatar van goldendream
Het laatste album van Sting dat ik echt ken, is 'Brand New Day'. Het is duidelijk dat er voor mij nog heel wat te ontdekken valt. Hier begint de verkenning van het voor mij onbekende. Prince gaat even in de koelkast.

Na twee luisterbeurten is het veel te vroeg om te oordelen, maar enkele zaken vallen meteen op:
- Weinig nummers bevatten de typische Stingstempel die ik bewonder. 'Dead Man's Rope' heeft die wel en schiet er voorlopig dan ook bovenuit.
- Dat nummer met Mary J. Blige verpest heel veel. Ze deed het al met 'One' van U2 en ze lapt het hier ook. Dat mens zou moeten verboden worden nog duetten te brengen met grote artiesten.

De eerste indrukken laten een eerder ontgoochelend beeld na, maar misschien moet het allemaal wat kunnen rijpen.

avatar van goldendream
Twee nieuwe luisterbeurten stemmen me al milder.

Goede nummers, maar geen toppers zoals 'Russians', 'Fragile' of 'Fields of Gold' zijn 'Dead Man's Rope' en 'Stolen Car'.

Het duet met die madam is geen slecht nummer, maar zij verpest het wel.

Slechte nummers zijn er niet, maar het geheel blijft mager.

avatar van goldendream
Intussen heel wat luisterbeurten, vooral in de auto naar en van het werk.

Het oordeel is nog positiever geworden:
- 2 echte sterke nummers: Dead Man's Rope + Stolen Car (vertrouwde geluid, wekt emotie op)
- 2 meer dan degelijke nummers: Send Your Love + The Book of My Life
Deze vier nummers halen de selectie bij het maken van de 'ideale verzamelaar'.

De overige nummers halen de selectie niet, maar zijn zeker niet allemaal slecht. Ze zijn eerder middelmatig.

Toch 3 serieuze missers:
- Het duet met Blige wordt echt verpest door haar. Een andere zangeres had het kunnen redden.
- 'Never Coming Home' en de remix van 'Send Your Love' zijn draken van nummers.

Eindconclusie: enkele sterke songs, veel middelmaat en enkele floppers. Niet zo slecht, want dit heb ik met de meeste albums van The Police of Sting. Eigenlijk is er niet één album dat ik echt helemaal supersterk vind in het geheel. Het is wel zo dat zijn oudere albums toch beter zijn.

En Sting heeft dit voordeel op bv. Prince: Sting kan mindere nummers afleveren, maar is nooit irritant of hatelijk. Prince daarentegen brengt naast zijn voltreffers veel echte misbaksels voort, nummers die ik gewoon hatelijk vind.

3 sterren

avatar van rkdev
Kan me goed vinden in je verhaal goldendream.
Al mis ik de zeer sterke (en lekker stevige) 'This War' in je bespreking.

Helaas, helaas, maar dit album kan mij totaal niet pakken....het klinkt zo plichtmatig, zonder enige passie. Toch nog een positief puntje; de SACD klinkt goed. Maar ik hoor liever heel goede muziek op een transistor radio dan slechte muziek op een 100% audiofiel verantwoord systeem.

Geweldig album. Als je het vergelijkt met zijn laatste:

Dikke vijf sterren.

Deranged schreef:
Geweldig album. Als je het vergelijkt met zijn laatste:

Dikke vijf sterren.

Ja vergeleken met het misbaksel met Shaggy is dit werelds. Maar als je t vergelijkt met zijn eerdere 5 solo albums is dit ook gewoon een misbaksel.... wat weer genoeg zegt over het album met Shaggy.

avatar van Deranged
Ah die met Shaggy bedoelde ik nog niet eens.

Die vind ik nog best geinig.

Nee die daarvoor.

Ongekend slappe hap voor zijn doen.

Mensen zijn vaak erg kritisch op zijn albums na Ten Summoner's Tales. Ik vind albums als Mercury Falling, Brand New Day en deze stuk voor stuk ijzersterk.

avatar van Deranged
Zie maar niet in hoe je dit of dit als Sting liefhebber niet goed zou vinden.

Hebben deze mensen wel geluisterd of wat.

Vraag ik me oprecht dan altijd af.

avatar van Deranged
Zeker wel een puike titeltrack hoor.

Super sensueel spiritueel.

avatar van lennon
Ik heb m vandaag (tegen beter weten in) maar weer eens opgelegd in de hop dat t kwartje valt.
De plaat start zo fijn met Inside, maar daarna kakt het echt al snel in. Na het verschrikkelijke duet met Blige ben ik de interesse al totaal verloren..en dan ben ik pas bij track 4.

Deze lp gaat ook maar weer op de nominatie om de collectie te verlaten. Word nooit wat tussen ons.

avatar van Theoden King
Het is duidelijk een love-it-or-hate-it album, getuige de diverse reacties.

Ik ben geen groot Sting kenner, maar kan zijn oudere solo-albums waarderen. En gek genoeg heb ik ook wel iets met The Last Ship, toen ik die hoorde. Een album met karakter, of je nu van dat karakter houdt of niet.

Bij deze heb ik weinig gevoel. Het lijkt een soort overgangsperiode, waarin Sting zoekt naar vernieuwing van zijn vertrouwde geluid, maar nog niet goed weet welke kant het op moet. Resultaat is een album met weinig focus dat op mij wat onsamenhangend overkomt.