Eric Dolphy - At the Five Spot Vol. 2 (1963)

Jazz
Label: Prestige

1. Aggression (17:16)
  2. Like Someone in Love (19:57)
  3. Number Eight (Potsa Lotsa) * (15:33)
  4. Booker's Waltz * (14:38)
eazyfan
Dit moet een érg fijn optreden geweest zijn om bij te zijn,

Eric Dolphy en Brooker Little waren gewoon erg goede blazers, al houden ze het naar mijn mening op deze plaat tot het vermakelijkheidsniveau hoor je wel dat ze bijzonder begaafd waren, weeral een paar solo’s waar ik me toch af vraag welke soort mouwen ze hadden om die eruit te schudden (al komt mooie muziek als dit uit het hart en niet uit de mouwen maar enfin, jullie weten wat ik bedoel). 2 erg fijne composities waar ze dus schitterend op soloëren begeleid door een fijne piano op de achtergrond, een simpele Quintet maar wát een sfeervolle en vooral leuke muziek voor tijdens de avond. Aggression is een sterker en wat levendiger nummer, Like Someone In Love is dan weer wat rustiger en stiller (zoals de titels zouden doen vermoeden), allebei erg goed voorgebracht en ik weet eigenlijk niet welke van de 2 nummers ik beter vind, wel zit het naar mijn mening niet zo op en top in elkaar zoals dat voor de andere users hier het geval is: 3 erg hoge stemmen van Jazzfans beloven natuurlijk als je hier aan wil beginnen (die 0,5* is hier natuurlijk niet op zijn plaats) maar voor mij werd het niet zo’n topper, ik vind het album vooral gewoon goed en eigenlijk voor een Live-album vooral standaard, ruim 40 min. van leuk spel en het is bijzonder leuk om Dolphy eens Live te horen als je fan bent en hier kleurt hij goed buiten de lijntjes (zoals ik hem ken op Out To Lunch) met een paar lange en fraaie solo’s maar toch heb ik ergens het gevoel dat hier wat meer in zat, nogmaals is Jesse erg bedankt voor het aanraden en het geven van dit album, iets waar ik gauw aan zal denken als ik wat Live-jazz nodig zal hebben,

3,5*.

eazyfan
Hier moet ik toch eventjes dat cijfer wat de hoogte in laten schieten, al is het niet met veel 3,5* is toch bij nader inzien te weinig. Brooker Little is echt schitterend op Aggression en Dolphy's solo op Like Someone in Love is ook om toch eventjes je adem bij te verliezen (eventjes? toch best lang hoor ), echt zo'n aanstekelijk nummer om verliefd op te worden. Die pianist vind ik echt sterk op dit album, op Aggression speelt hij toch érg sterk vind ik. Hij doet allesinds erg goed mee en moet niet onder doen voor de 2 blazers. Dat begin van Aggression vind ik toch erg sterk, (piano-bas-drum) en als dan die blazers erbij komen ben je weg voor 17min pure actie en genot.

4* welverdiend.

Het echte gem. momenteel van dit album is 4,5* (5 echte stemmen dan).

Een van mijn favoriete Jazz albums. Ik zou niet weten wat ik hier over moet vertellen dus ik hou het lekker kort: Agression is simpelweg wat ik 'wil' horen, prachtig. Like Someone in Love gaat vervolgens qua spel, emotie en vooral luistergenot ook nog eens over Agression heen, perfect.

Tip: Far Cry. Wederom met Eric Dolphy en Brooker Little, maar nu met pianist Jaki Byard, bassist Ron Carter en Drummer Ron Haynes. Het album heeft ongeveer dezelfde stijl als hier en staat tegenwoordig bekend als een van Dolphy's beste (samen met o.a. deze Out to Lunch, Last Date, Outward Bound en Out There.). Ik luister hem net voor het eerst en hij klinkt al als vertrouwd Dolphy/Little.

eazyfan
Dit is eigenlijk de muziek die ik verwachtte van Eric Dolhpy toen ik me ging wagen aan zijn muziek, het begon met 'Out To Lunch', dat is en blijft tot nu toe mijn favoriet van de man maar dit album moet dus helemaal niet in de schaduw staan van dat meesterwerk. Als Out To Lunch er nooit was geweest dan zat dit album wel in mijn Jazztop10 - het is leuk om mijn oude berichten hier te lezen, vooral als je dan een positieve evolutie maakt. Het verschil tussen dit album en Out To Lunch is ook tamelijk groot vind ik, hier hoor je echt dat er een Quintet bezig is, bij Out To Lunch heb je nog allemaal composities van Dolphy zelf die het wel ergens echt zijn album maken. Veel kan ik over de 2 nummers niet zeggen, wat ik moest zeggen is al gezegd, wel kom ik op mijn woorden terug dat dit "vermakelijk" is qua niveau: Booker Little's Agression is echt fantastisch en bruist van de energie zoals het moet, fantastische trompetsolo en de interactie tussen hem en Dolphy naar het einde toe van het nummer met de rest van het Quintet is magnifiek. Like Someone In Love bevat een van mijn favoriete solo's aller tijden (die ik ken dan), Dolhpy's fluitstuk is echt prachtig...

2 erg geslaagde nummers en Jesse is erg bedankt voor deze tip!

Gish
Bij deze ook dank aan Jesse voor dit geweldige optreden. Zowel deel 1 als 2 zijn top. Het bruist allemaal weer fantastisch.
Agression is onweerstaanbaar mooi.
Een 4/5 als start met grote kans op 5/5

wcs
Dit is echt Jazz in de zuiverste vorm van het woord en ik kan er heel erg van genieten. De laatste 2 weken heeft deze veel opgestaan en dan vooral s'avonds. Dan leg ik me rustig neer, zet deze op en geniet van het mooie samenspel tussen deze heren, ook de solo's zijn erg goed. Het zit ook knap in elkaar vind ik, hij is vrij kalm maar swingt toch ook wat tegelijkertijd.
Deze plaat heeft op mij ongeveer hetzelfde effect als blue train, niet al te lastige jazz waaraan ik toch erg veel plezier kan beleven.
Bedankt voor de tip eazyfan, zal hier nog vaak gespeeld worden.

avatar van Paap_Floyd
Nog beter dan Volume 1! Althans, dat vind ik
Allebei erg goed in elk geval.

Agression is fantastisch!

Een naar 4,5 hellende 4* voor deze.

avatar van Yield
Eigenlijk draai ik alleen Aggression, maar dan de rest van die dag dan geen jazz meer.