Ennio Morricone - Le Marginal (1983)

Alternatieve titel: Der Aussenseiter

Italië
Score
Label: Général

1. Le Marginal (6:26)
  2. Theme Classique (4:59)
  3. Dreamer (4:11)
  4. H.S.M (2:37)
  5. Le Marginal (Pour Carole) (3:00)
  6. Don't Think Twice (4:18)
  7. Le Marginal (La Droguee et le Garcon) (6:26)
  8. Hypertension (1eme Partie) (2:49)
  9. Hypertension (2eme Partie) (2:01)
  10. Le Marginal (Conclusion) (6:23)
avatar van Thunderball
Bestaat hier eigenlijk wel een cd van? Ik heb ooit de LP gezien en nog steeds spijt dat ik hem niet gekocht heb!

Goede dreunende muziek van Morricone, een beetje de zelfde weg volgend als bij de vorige Belmondofilm Le Professionnel.

Eigenlijk maar een thema, wat in allerlei variaties terugkeert. Eenmaal in je hoofd krijg je het er niet meer uit (al zo'n jaar of 25).

De film is een doorsneepolitiefilm, maar voor de muziek zet ik hem toch wel een keer in het jaar op.

neo
Natuurlijk is deze op cd uitgebracht. Zowel in de overgezette LP versie, alsmede een gelimiteerde cd uitgaven met ruim een uur muziek.

avatar van Thunderball
Heb de LP eindelijk teruggevonden afgelopen zaterdag op de Grote Verzamelbeurs!! Na ruim twintig jaar heb ik hem dan toch in mijn bezit!

Een probleempje:
heb drie platenspelers ergens op zolder staan, maar of er ook een het nog doet?

Alleen het bezitten is al voldoende om blij te zijn!

Maar dus nog even geen waarderingscijfer.

avatar van Thunderball
Eindelijk dan ook op cd (weer dankzij de Grote verzamelbeurs!) en nog wel de extended versie met ruim een uur aan muziek.

Heel eerlijk? Viel toch een beetje tegen (ook nu was het verlangen fijner dan het daadwerkelijk bezitten!):

de score bestaat eigenlijk alleen uit het in het oneindig herhalen van dat ene hoofdthema en een drietal niet al te beste songs uitgevoerd door een niet al te beste typisch jaren '80 groep.

Het hoofdthema vind ik nog steeds erg goed en ook de meeste variaties mogen er wezen, maar een uur lang is toch wat veel van het goede!

Drie sterren!

avatar van Thunderball
Hier een tijdje geleden ook de oorspronkelijke, eerste versies van aangeschaft, gelijk aan de originele LP.

Soundtrack ga steeds beter en beter vinden en beide cd's draai ik zeer regelmatig, meer dan enig andere soundtrack.

Een verhoging naar vier sterren was het gevolg.

neo
Daarom zou ik ook niet complete score uitgaven van bepaalde Morricone scores kopen, tenzij deze echt heel goedkoop is. Zodra ik zie dat er veel variaties op een thema op staan, dan is dat meestal niet een erg goed teken.

avatar van Thunderball
Sinds eind vorig jaar is hier (en van Le Professionnel) op cd een nieuwe versie verschenen op het Music Box Records label.
Voor wie destijds de GDM versie met bonuscontent had gemist is dit een uitkomst, maar ook voor sowieso fans van deze score, want behalve dezelfde tracks is alles opnieuw geremastered en staan er twee extra nummers op t.o.v. de GDM versie:

een alternatieve maintitles versie en een andere ingekorte versie van de maintitles, die tot nu alleen op de "Belmondo-Morricone" verzamelaar waren te verkrijgen.

In totaal 25 tracks en ruim 74 minuten aan muziek!

Nu heb je dus werkelijk echt ALLES van deze score op cd bij elkaar.