Voivod - Dimension Hatröss (1988)

Canada
Label: Noise

1. Experiment (6:11)
  2. Tribal Convictions (4:51)
  3. Chaosmöngers (4:41)
  4. Technocratic Manipulators (4:36)
  5. Macrosolutions to Megaproblems (5:34)
  6. Brain Scan (5:09)
  7. Psychic Vacuum (3:50)
  8. Cosmic Drama (4:55)
  9. Batman (1:47)
avatar van freakey
ASman schreef:

Tja, Killing Technology die heb ik ook al, net zoals Nothingface (die blijkbaar nog geen re-release heeft gekregen). Rrröööaaarrr die heb ik nog niet, maar die vind ik wel van iets minder niveau dan Voivod's "Heilige Trifecta" (Killing Technology, Dimension Hatröss, Nothingface).

Ik heb die oude cd's ook, maar koop de heruitgave wel, ze zijn echt mooi, allen met veel extra's, zoals Don al zei, en bij Dodax te scoren voor onder 12€...

De muziek van Voivod blijft wel iets waar ik echt voor in de stemming moet zijn. Ik kan er niet altijd naar luisteren. Maar als dat wel zo is, kan ik erg genieten van Voivods unieke stijl. Wat een technisch vernuft. Ik heb alleen dit album en Nothingface in de kast staan. Misschien tijd om maar meer albums aan te schaffen.

avatar van ZAP!
Weird, ik dacht altijd dat het 'Microsolutions to Macroproblems' was...

avatar van ABDrums
Vandaag voor het eerst de LP beluisterd die ik toch al wel enige tijd in huis heb. Conclusie: op vinyl komt de genialiteit van Voivod nóg beter naar voren. Het geluid is veel voller / rijker dan ik gewend ben, wat maakt dat er nog meer details aan de oppervlakte verschijnen. De aan dissonantie schurkende gitaarperikelen van Piggy, de ronkende ritmesectie Away-Blacky die retestrak en met veel gevoel voor groove en in dienst van de compositie speelt en de Peter Hammill-esque vocalen van Snake: alles klinkt vele malen punchier dan op een digitaal format.

Dimension Hätross is bij uitstek een plaat die een goede stereoset verdient. Tuurlijk, iedereen kan de genialiteit van de composities ontwaren middels een digitaal format. Maar om deze plaat ten volle te appreciëren beveel ik ten zeerste een vinylexemplaar aan. De LP laat, naast de geniale composities, ook de brute kracht en gedetailleerde complexiteit van Dimension Hätross in de schijnwerpers staan. De maximale score die ik hier had staan wordt op deze manier alleen maar aangescherpt. Wellicht voorzie ik een toekomstige top tien notering voor deze 'prog-punk-thrash'-parel. Aanschaffen die hap!