Current 93 - Calling for Vanished Faces (2001)

Folk / Avant-Garde
Label: Durtro

1. Christus Christus (The Shells Have Cracked) (2:58)
  2. Ach Golgotha (Maldoror Is Dead) (18:57)
  3. Imperium I (6:07)
  4. Be (0:53)
  5. Oh Coal Black Smith (4:44)
  6. Loony Runes (6:13)
  7. Black Flowers Please (3:33)
  8. Anyway, People Die (1:48)
  9. Dögun (3:58)
  10. Hourglass (6:37)
  11. Falling (4:22)
  12. In the Heart of the Wood (And What I Found There) (2:49)
  13. Mary Waits in Silence (2:56)
  14. A Sadness Song (4:10)
  15. All the Pretty Little Horses (3:07)
  16. The Starres Are Marching Sadly Home (2:50)
  17. Lucifer over London (7:44)
  18. How the Great Satanic Glory Faded (5:44)
  19. The Seven Seals Are Revealed at the End (13:19)
  20. Bloodstreamruns (4:35)
  21. All the World Makes Great Blood (3:53)
  22. The Great, Bloody and Bruised Veil of This World (4:15)
  23. Calling for Vanished Faces I (1:04)
  24. The Bloodbells Chime (2:55)
  25. Calling for Vanished Faces II (1:50)
  26. A Gothic Love Song (2:58)
  27. The Dead Side of the Moon (4:11)
  28. Sea Armchair (5:43)
  29. So: This Empire Is Nothing (6:11)
  30. All the Pretty Little Horses (6:06)
avatar van Safri
Dit is als het ware een overzichts-cd van het werk van Current 93. De eerste helft beslaat de vroegere periode van de groep en kenmerkt zich door een rauw geluid. Zo is Ach Golgotha bijvoorbeeld onmogelijk te vergelijken met het uiterst melancholische en toegankelijke The Bloodbells Chime. Het is een verschil van dag en nacht zeg maar. De omslag van David Tibet (de zanger en songwriter) is duidelijk merkbaar. Eerst verafschuwde hij Christus en God, maar nu heeft hij ze inmiddels in zijn armen gesloten. En dat is te horen. Tibet is in de loop der jaren rustiger geworden en het geluid stukken aangenamer. De tweede helft van het album staat dan ook vol juweeltjes in tegenstelling tot de eerste acht nummers die wat mij betreft veel te rauw en bombastisch klinken.

Voor diegene die het geluid van Current 93 wil leren kennen is dit een ideaal album. Industrial liefhebbers kunnen genieten van de eerste paar nummers en apocalyptic folk fanaten zullen genieten van de rest.

Hoogtepunten zijn: The Bloodbells Chime, A Gothic Love Song (zelfs een piepklein hitje geweest), Bloodstreamruns, nou, teveel om op te noemen eigenlijk.

4.5 sterren.

avatar van Sanvean
Uit welke hoek komen acts als Nature and Organisation en Current 93, Safri? Via welke platenlabels verspreidt deze muziek zich?

Ik las net trouwens dat Hilmar Orn Hilmarsson ook iets van doen had met Current 93?

Ik ben wel benieuwd op zich. Via de duistere, obscure metalhoek verspreiden zich namelijk ook veel van die neo-folk/ neo-klassieke bands, naast industrial/ electro, gothic/ dark wave, dark ambient acts enzovoorts.

Bands als Hagalaz' Runedance, Arcana, Ataraxia, Elend, Brighter Death Now... bekend mee?
Het meeste verspreidt zich via het voormalige Misanthropy Records en via Cold Meat Industry, trouwens.

avatar van Safri
Ah, eindelijk een liefhebber. Current 93, Nature and Organisation etc. wordt verspreid via World Serpent Distribution, een label dat zich enkel bezighoudt met neo-folk, lichte industrial, experimental, enzovoort.

Dit label heeft ook een album uitgebracht, Terra Serpentes, met daarop diverse artiesten die ooit albums hebben uitgebracht op het label. Deze zal ik binnenkort toevoegen en is ook een leuke kennismaking met dit donkere hoekje.

Wat betreft Hilmar, bekijk het album Island van Current 93 maar, die ik ook heb toegevoegd. Hilmar verzorgde de muziek en Current 93 de teksten. Prachtig als je van ambient en het kenmerkende geluid van Hilmar houdt. Minder als je puur gaat voor het folky geluid van Current 93.

De hoek waarin Current 93 begeeft is een vrij grote hoek inmiddels. Ik noem bands als Sorrow, Coil, Whitehouse, Karl Blake, Nurse with Wound, etc. Current 93 is echter het meest neo-folky van allemaal en heeft een eigen geluid ontwikkeld.

Kijk rustig is rond op de site van World Serpent Distribution of www.brainwashed.com om een indruk te krijgen.

O ja, Cold Meat! Ben een groot fan van Peter Anderson (Raison d'etre). Ga ik ook nog toevoegen, want daar ontbreekt het op deze site nog wel aan. Nog te hoog Oor-gehalte hier

avatar van Safri
O ja, nog zo'n band die een omslag heeft gemaakt, Ulver met het album Silencing the Singing. Is soms pure ambient en dit was geloof ik ook eerst een vrij harde metalband.

avatar van Sanvean
Wow, bedankt voor de informatie.
Lijkt me interessant om eens naar op zoek te gaan, die muziek.

Raison d'Etre stond op mijn lijstje om toe te voegen, trouwens (heb Elend, Arcana, Brighter Death Now etcetera al gehad...).
Maar als je je geroepen voelt...

En wat betreft Ulver...enfin, bekijk deze site maar eens. Zeker Theme's from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell beluisteren, hoor!

avatar van Safri
moet eerst nog een hele lijst Current 93 afwerken en dan wilde ik eigenlijk beginnen aan Coil, ook al zo'n legendarische band. Zij kunnen net zo makkelijk extreme industrial maken als wonderschone dark ambient. Eerst ga ik denk ik maar dat Terra Serpentes toevoegen.

avatar van Safri
Tip: luister dit album voor een goede introductie van Current 93. Van rauw naar uiterst gevoelig.

avatar van voskat
Ik heb deze verzamelaar op zich nog nooit gehoord, maar ik ken 90% van de nummers al...
Dus kan ik met een gerust hart een 4,5 uitdelen.

yorgos.dalman
En wat betreft die wonderschone dark ambient: probeer het album "In a foreign town, in a foreign land" te scoren, een prachtige, duistere samenwerking tussen David Tibet en zijn held, de Amerikaanse literaire kluizenaar Thomas Ligotti.