The Raincoats - Odyshape (1981)

Punk / Rock
Label: Rough Trade

1. Shouting Out Loud (4:57)
  2. Family Treet (4:14)
  3. Only Loved at Night (3:33)
  4. Dancing in My Head (5:28)
  5. Odyshape (3:40)
  6. And Then It's OK. (3:09)
  7. Baby Song (4:57)
  8. Red Shoes (2:56)
  9. Go Away (2:24)
avatar van jellorum
Dit draai ik nog eens, 't Was alweer een tijdje geleden.
Verbaas me er weder over dat dit tótaal anders klinkt dan hun gelijknamig album uit '79. Oke je kunt hier en daar misschien een aanzet horen maar toch.
Minder structuur, meer experiment.
Je zou ook kunnen stellen dat ze hier wat 'volwassener' klinken maar dat klinkt altijd zo raar.
Harmonie, melodie, kakafonie.
Luister eens naar Family Treet en dan Red Shoes, wat een verschil en toch past dit gewoon allemaal op deze Odyshape.

Meer intrigerend dan 'The Raincoats', minder échte songs maar zeker gewoon even goed, jawel!

avatar van TerryA
weet nog dat begin jaren 90 was deze album (weer) uitgebracht op CD omdat in een interview had Kurt Cobain verteld dat The Raincoats zijn favourite band waren en deze zijn favourite album! Was dan ook onder de aandacht met muziek liefhebbers ... zelf vond ik het ok maar niet geweldig, maar ook niet slecht. een so so album van een so so bandje - meer dan 6+ uit 10 kan ik het niet geven

avatar van cddrive
Vooral de eerste nummers zijn het waard om dit album nog eens van tijd tot tijd te beluisteren. Naar het einde toe 'kabbelt het wat weg'..maar het begin..eerste 4 tot 5 nummers zijn echt geweldig.
Indertijd de groep live gezien; maakte toen veel indruk. Heel lang niet meer naar de muziek geluisterd..ook omdat ik de muziek (op zolder) op lp's heb staan..maar na een speurtocht op internet toch weer het een en ander gevonden en gaan luisteren.

avatar van Chronos85
Voortkabbelen kan ook een kwaliteit zijn vind ik. Een nummer als Dancing in My Head kabbelt behoorlijk voort maar je wordt er daardoor ingezogen. Mysterieus nummer en wat mij betreft het hoogtepunt van deze plaat.

avatar van wilbur
Ooit live zien optreden in Amsterdam, "niet weet waar, niet weet wanneer" (Een mooi moment om Vera Lynn te citeren). Weet alleen nog dat ik voor het concert ergens iets ging eten en dat er verder aan een tafeltje wat meisjes zaten.
En toen ze later het podium opkwamen dacht ik, Goh waar heb ik die toch eerder gezien?

Odyshape blijft een leuke plaat!