Elvis Costello & The Attractions - Blood & Chocolate (1986)

Label: Imp

1. Uncomplicated (3:28)
  2. I Hope You're Happy Now (3:07)
  3. Tokyo Storm Warning (6:25)
  4. Home Is Anywhere You Hang Your Head (5:07)
  5. I Want You (6:45)
  6. Honey Are You Straight Or Are You Blind? (2:09)
  7. Blue Chair (3:42)
  8. Battered Old Bird (5:52)
  9. Crimes of Paris (4:19)
  10. Poor Napoleon (3:23)
  11. Next Time Round (3:36)
  12. Leave My Kitten Alone * (3:25)
  13. New Rhythm Method * (2:30)
  14. Forgive Her Anything * (3:51)
  15. Crimes of Paris * (4:37)
  16. Uncomplicated * (3:06)
  17. Battered Old Bird * (4:24)
  18. Seven Day Weekend * (2:39)

met Jimmy Cliff

19. Blue Chair [Single] * (3:41)
  20. Baby's Got a Brand New Hairdo * (3:25)
  21. American Without Tears No.2 * (3:36)
  22. All These Things * (3:04)
  23. Pouring Water on a Drowning Man * (2:34)
  24. Running Out of Fools * (2:35)
  25. Tell Me Right Now * (3:06)
  26. Lonely Blue Boy * (2:04)
Iedereen die zich muziekkenner noemt (en wie doet dat niet op deze site?) zou op z'n minst een keer naar dit album en Imperial Bedroom moeten luisteren. Als je het dan nog steeds niks vindt dan is Costello blijkbaar niks voor jou, maar de kans is groot dat je voor de bijl gaat.
Want het kan toch niet zo zijn dat niemand geinteresseerd is in de nr. 1 uit mijn top 10?

Blood and Chocolate is een avontuurlijke plaat waarop Costello zich van z'n meest exentrieke kant laat horen. Dit pakt meestal geweldig uit (Uncomplicated, Tokyo Storm Warning, Blue chair, Battered old bird) en een enkele keer een stuk minder. Honey are you straight... is niet best en Next time round is werkelijk niet om aan te horen. Maar wie risico's neemt maakt wel eens een foutje. Geeft niks.

Doe mij een plezier en neem de moeite om de 2 genoemde Costello-albums te beluisteren! Ik wacht met spanning al jullie berichten en stemmen af.

Het wil helaas nog niet echt loskomen, met de Costello-berichten.

Ik kan me voorstellen dat mensen afgeschrikt worden door "I want you". Alhoewel ik het persoonlijk een meesterlijk nummer vind, kan het irritatie opwekken omdat het nummer qua croon-gehalte, vooral op het einde, nogal over the top is. Costello-fans kunnen dat waarderen maar archeloze luisteraars concluderen waarschijnlijk dat deze Elvis niet hun pakkie an is.

Maar ik kan jullie vertellen dat "I want you" absoluut niet representatief is voor dit album. Het staat verder bol van bonkende drums, schurende melodieen en met schrapend stemgeluid gezongen scherpe teksten.

Dit goede nieuws gedeeld hebbende, verwacht ik binnenkort jullie stemmen en berichten.

Graag gedaan.

beaster1256
prachtige plaat van costello , een genie , en i want you is briljant , moeilijke teksten van een echt genie , en vergeet alles , costello is top

avatar van beruk
Echt een hele goede plaat ,alles klopt.

avatar van Martin Visser
ik had deze plaat jarenlang alleen op cassette, maar gisteren hem ik 'm eindelijk op CD gekocht: op het concert van Costello in de Heineken Music Hall. Daar trad hij eenmalig op met het Metropole Orkest. Wat een meesterlijk optreden van deze veelzijdige muzikant. Er kwam muziek voorbij van heel uiteenlopende platen en dat alles in nieuwe arrangementen voor dit orkest. Rock, blues, jazz, alles zat erin. Topper van de avond was de akoestische versie van I want you. Daar had ik niet op durven hopen. Schitterend schitterend schitterend!

fredpit
1986 wordt vaak het meest beroerde muziekjaar van de vorige eeuw genoemd...dit juweeltje is een uitzondering

En natuurlijk slippery when wet van bon jovie.....

avatar van Tribal Gathering
Blood and Chocolate is een album dat net wel of net niet in mijn Costello top 10 zou komen. Het ligt een beetje aan mijn stemming. Samen met This Years model en Brutal Youth is het zo'n beetje zijn meest rockende album. I want you is dus totaal niet representatief. Battered Old Bird is de tweede rustige track.

De rest van de tracks zijn allemaal rockers, soms gebouwd om een enkele riff (Uncomplicated en Tokyo Storm Warning) en soms wat meer avontuurlijk.

Op een ding kan je altijd rekenen bij een nieuw Elvis album ; De teksten zijn altijd van hoog niveau. Hoe die teksten zoals die van Tokyo Storm Warning verzint, ik weet het niet, maar goed is het wel.

Alle Elvis Costello albums zijn de afgelopen vijf jaar opnieuw uitgebracht met een bonus cd. Dit levert twee voordelen op : Je hoeft je niet te ergeren aan extra tracks die de flow van het originele album verpesten en, zeker in het geval van Costello, je hebt in ieder geval (meestal) een interessante extra cd. De bonuscd bij dit album is een van de betere.

EVANSHEWSON
Held, je hebt mijn volle steun, maar ja, Costello is gewoon één van mijn all-time HEROES, HELD !!

Ik had dit ook geweten zonder je smeekbede, maar ja er zijn hier nog mensen die misschien méér overtuigd mogen worden...

Ook beaster1256 heeft een scherp waarnemingsvermogen!

Ben blij dat ik niet aleen hoor en zie wàt voor een klassebak deze Patrick Declan Mac Manus, want zo heet ie echt wel is!

Respect voor zoveel klasse en schoonheid!

Een meester singer-songwriter!

Voor mij is deze goed voor 4.5 sterren !!!!

**** 1/2 en natuurlijk ;

avatar van bertus99
Nou nou, een song als I WANT YOU wordt niet vaak geschreven. en zeker niet opgenomen, Prachtig wat een dramatiek in die tekst. Ik ken het gevoel waar hij het over heeft maar al te goed. En dan zo goed vertolkt: van fluisterend en heel klein tot grimmig en woedend. En dan ook zo'n valse gitaarsolo er doorheen.
In deze periode heeft Costello de sprong gemaakt van leuke newwave-act naar volwassen popcomponist en tekstdichter

't zal allemaal wel maar dit album is zo rommelig .. Ja uiteraard is I want you van ongekende schoonheid, maar ja dat maakt nog geen mooi album.. Nee van de circa 12 - tal costello albums die ik heb heeft deze mij nooit zo kunnen bekoren ... OK zal hem nu jaren later weer eens opzetten (in de auto)
2,5 om te beginnen ...

avatar van bertus99
En, hoe was je autorit Marcello. Ja, rommelig, dat is niet geheel onterecht. Maar dat maakt deze plaat juist ook weer ze ECHT. Sommige van Costello zijn te overgeproduceerd en gladgetrokken. Vooral platen als Spike en King of America. Ik hou meer van zijn wat ongepolijstere manier van zingen. Op deze plaat zijn dat naast I want you Battered old bird en Crimes of paris bijvoorbeeld. Overigens zag ik hem op Parkpop in 2005. Dat was een lekker rauwe, snelle act. Een beetje opgejaagd en met tegendraads klinkende gitaarsolo's, Dat pas bij hem. Meer dan die harmonieuze folk-achtige dingen, zoals ook bij Spike en ook op King of America. Ik weet echter niet zeker of ik Blood zijn beste album vind. Moet die van daarvoor nog eens beluisteren. Maar daarna heeft hij geloof ik niets gemaaktdat beter is dan Blood And Chocolate

Berichten over beste Costello-albums verplaatst naar Elvis Costello & the Attractions

ok bertus ik kom er inderdaad helemaal van terug: het is inderdaad een prima album. Zo zie je dat zo'n 20 jaar later je geheel anders kan denken over een album ... Van 2,5 naar 4...

avatar van bertus99
Dat heb je wel eens marcello. Muziek luisteren verandert met de tijd

avatar van ImEngine
Held schreef:

Mmmm juist omwille van dat nummer ga ik dit album toch wel een kans geven. Ik hoop alleszins toch wel soortgelijk liedjes tegen te komen. Momenteel ben ik naar "My Aim is True" van Elvis Costello aan het luisteren (ik weet niet of dit heel verschillend is met de samenwerking met the Attractions), maar ik vind dat hij daar zijn stem niet zo tot zijn volle laat zien zoals bij het liedje "I Want You". Zalig dat gevoel dat dat liedje bij me opwekt. Maar oké ik heb nog maar de eerste 6 liedjes van "My Aim is True" beluisterd dus ja aangezien het album uit 22 liedjes bestaat, zou het mij toch nog kunnen verrassen en ja zeker na een aantal luisterbeurten.

beaster1256

Ook beaster1256 heeft een scherp waarnemingsvermogen!

ja, t'zal wel zijn heb inmiddels meer dan 10.000 lp's en cd's beluisterd.

ImEngine schreef:

Het origineel van My Aim is True bevat "slechts" 12 nummers en vormt daarmee een mooi afgerond en overzichtelijk geheel. Ik zou het als ik jou was lekker bij die 12 houden om vervolgens dit Blood & Chocolate te gaan beluisteren. Beide albums zijn qua muziek lheerlijk ruw en scherp en met veel humor in de teksten.

Hoop dat je het echt gaat waarderen.

avatar van rbreeman
Ben een liefhebber van Costello (totdat-ie het nodig vond 'echte' muziek te gaan maken, wat mij betreft een verspilling van z'n talent want wat is er mis met een strak drie minuten lang popliedje waar alles in zit?), maar deze plaat heeft me nooit kunnen boeien. Heb het vaak geprobeerd, maar z'n zang irriteert me hier en vind de composities aan de magere kant.

avatar van Kossy
Ik las ooit op deze site dat het heerlijk is om je in nummers te herkennen, zeker als het mooie nummers zijn. Ik herken me in 'I want you', en het voelt niet heel fijn. Maar wat een ongelooflijk, geweldig mooi nummer is het zeg!

Kossy schreef:

Precies, ik herken ook veel in mezelf van I want You. Het is een tijdloos prachtig nummer. Beter dan Costello het hier doet is de verscheurdheid van de onbereikbare liefde nooit uitgedrukt.

avatar van LucM
Hier gaat Elvis Costello weer in zee met The Attractions en dat levert een energiek rockalbum. Het zijn wel de ballads die er uitspringen zoals het meer dan prachtige I Want You. Maar het hele album staat op een hoog niveau, tekstueel, melodisch en instrumentaal. Over de nasale zang van Elvis Costello kun je houden of niet, een begaafd songschrijver is hij zeker.

avatar van steven
nu aan het luisteren ! op wit vinyl gekocht voor 1,50 bij de kringloop. ken eigenlijk alleen I want you. zal me benieuwen

avatar van bertus99
I Want You hoort in de buitencategorie extreem goeie popsongs. De opbouw en de daarmee gecreërde spanning die voert naar de ontlading op electrische gitaar en het weer afbouwen naar het verstilde einde....maar een woord voor: FENOMENAAL!!!

avatar van Cor
Cor
Het is 1986, Elvis Costello heeft al een hele batterij sterke platen uitgebracht, maar ook in 1984 een - weliswaar kleine - eerste inzinking laten zien. En dan brengt hij in één jaar twee van zijn allersterkste platen uit. Allereerst het onovertroffen 'King Of America' (mijn favoriete Costello-plaat), maar dan pakt de maestro nog een keer uit met een meer rockgedreven plaat. Het is dat de plaat na de 'scharniersong' 'I Want You' een pietsie inzakt, anders had Costello in 1986 zijn twee beste platen ooit geproduceerd. Maar dat begin.... met 'Uncomplicated' en vooral 'Tokyo Storm Warning'! Wat een passie, wat een sturm und drang.