The Blood Brothers - Young Machetes (2006)

Punk / Rock
Label: Three One G

1. Set Fire to the Face on Fire (2:19)
  2. We Ride Skeletal Lightning (3:22)
  3. Laser Life (2:44)
  4. Camouflage, Camouflage (4:54)
  5. You're the Dream, Unicorn! (2:18)
  6. Vital Beach (2:35)
  7. Spit Shine Your Black Clouds (4:20)
  8. 1, 2, 3, 4 Guitars (3:35)
  9. Lift the Veil, Kiss the Tank (4:05)
  10. Nausea Shreds Yr Head (2:10)
  11. Rat Rider (2:03)
  12. Johnny Ripper / Stevie Ray Henderson (2:39)
  13. Huge Gold AK-47 (2:31)
  14. Street Wars / Exotic Foxholes (2:29)
  15. Giant Swan (5:51)
avatar van itchy
Hele gave nieuwe Blood Brothers-plaat. Kom ik later nog eens uitgebreid op terug

Staan op 31 januari 2007 in de Effenaar!
Check: http://www.effenaar.nl/event.php?e_id=562

avatar van himpie
Te horen op de luisterpaal!
FF wennen weer, oordeel na een paar keer luisteren.

Gaat er nog iemand naar die show in de Effenaar? Erg bruut live!

avatar van mathias
Op plaat anders ook al vrij geschifte muziek . The Blood Brothers maken een ongelofelijk drukke, maar wel geslaagde combinatie van punk, rock en hardcore. Vergelijkingen met Atari Teenage Riot dringen zich dan ook op, maar dat is slechts ten dele waar. Young Machetes is een veel toegankelijker werkstukje dan enige song van ATR, en naar mijn mening ook simpelweg een (heel) stukje beter. Jazeker, dit is herrie, maar de extremen (waarvan de contouren door ATR erg doeltreffend werden uitgezet) worden nooit opgezocht en eigenlijk is dat enkel een voordeel te noemen. Single 'Laser Life' doet zelfs wat poppy aan. Algemeen is dit een erg sterke plaat van The Blood Brothers, die hier nog maar eens doen waar ze zo goed in zijn: chaos scheppen, maar ze tegelijkertijd ook beheersbaar houden. 4*

Joy
atari teenage riot was gewoon super super slecht, een bak herrie die alle genres overschreeuwde

ook in effenaar gezien

twas vooral een hype en 1 dag boeiend

dit wellicht langer

avatar van Paalhaas
ATR is verre van slecht. ATR is goed. ATR is beter dan de Blood brothers, al zijn die ook erg in orde.

Paalhaas schreef:
ATR is verre van slecht. ATR is goed. ATR is beter dan de Blood brothers

ATR is niet zo slecht. ATR is ook niet zo goed. ATR is niét beter dan BB

avatar van itchy
Ik vind het echt appels en peren vergelijken. Al vond ik ATR erg cool, maar die zijn vrij snel gesplit en de BB zijn hun eigen universumpje aan het opbouwen. Een écht originele band, één van de weinige.
Deze plaat is hard bezig om Burn, Piano Island Burn, te overtreffen en mijn favoriete BB plaat te worden, wat een top 10-notering zou inhouden.

avatar van mathias
Nog maar eens aan het opzetten, en tering dit blijft gewoon zo ongelofelijk goed. Heel binnenkort een halfje erbij waarschijnlijk; ik heb hem zeker al 30 keer gehoord en nog altijd ontdek ik nieuwe zaken (laat ons maar zeggen dat ik eindelijk door de chaos heen ben geraakt, voor zover dat kan natuurlijk ).

avatar van Petterson
Tering he, die live-optredens moeten echt verschrikkelijk tof zijn

Joy
ik ken helemaal niks van dit, maar ben best bereid op de bonnefooi naar een concertje te gaan als ik lees dat het heftig kan worden

avatar van Petterson
Heerlijke muziek hoor, perfecte balans tussen hard en melodie.

either/or
hoe meer je ernaar luistert, hoe beter dit album wordt.
veel toegankelijker dan Piano Island en sterker dan Crimes.

Camouflage is men favoriet nummer

Deze band heb ik altijd wat ondergewaardeerd. Ik zal ze toch es wat meer onderzoeken. Qua gitaar zie ik het altijd een beetje in de hoek van Daughters en Fall Of Troy, welke ik beide betere bands vind.

Deze pplaat toch maar es gecheckt. Tot nu toe toch wel 3.5*. Lekker progressieve herrie. Van mij mag het echter nog wel wat extremer dus Burn Piano Island, Burn toch maar es checken. Die gaat me zeker nog meer bevallen denk ik.

avatar van Norbert
Even album gedownload omdat t zou lijken op mn favoriete band The Fall of Troy. Ik had dus hoge verwachtingen, maar ik moet zeggen dat ze deze ook wel waarmaken. Klinkt voorlopig erg goed. Chaotisch, maar toch met oog voor melodie en knap gitaarwerk. Nog even wat meer luisteren en dan een rating. Waarschijnlijk 3,5 of 4,0*.

Norbert schreef:
Even album gedownload omdat t zou lijken op mn favoriete band The Fall of Troy.

The fall of troy verbleekt echter wanneer je ze vergelijkt met the blood brothers. Waar BB hardcore combineert met catchy refreinen en interessante lyrics, blinkt tFoT uit in fantastisch gitaarspel maar slagen ze er niet in een degelijk nummer te schrijven...

Maar goed, dat is slechts mijn mening

Young Machetes is een goed album, maar iets minder dan de 2 voorgaande cd's. Misschien is dit wel omdat er een beetje sleet komt op de BB-formule.

The Blood Brothers zijn intussen gestopt en hebben zich uitgesplitst in 2 groepen, namelijk Jaguar Love (met Johnny Whitney) en Past Lives (met Jordan Billie). Beide bands zouden normaalgezien binnenkort hun debuutalbum moeten uitbrengen.

avatar van Gajarigon
neyonn schreef:

Maar goed, dat is slechts mijn mening

Ik vind dat net het omgekeerde waar is. Fall of Troy is veel poppiger dan dit.

neyonn schreef:

Ik vind deze dan weer veel beter als Crimes, die ik hoewel er ook topnummers opstaan wel erg wisselvallig vind.

avatar van neyonn
@gajarigon: inderdaad, the Fall of Troy is veel poppiger, maar wat ik probeerde te zeggen is dat de refreinen van de Blood Brothers echt blijven hangen, terwijl de fall of troy eigenlijk in 1 nummer 5 nummers proberen te steken, als je begrijpt wat ik bedoel. De nummers van TFOT vormen geen coherent geheel en blijven dan ook niet erg lang plakken.

@itchy: de eerste 3 maanden na de release van YM zou ik je gelijk gegeven hebben maar nu begin ik veel meer Crimes te apprecieren omdat ze daar echt hun grenzen hebben proberen verleggen, zowel op het vlak van melodieën als op het vlak van tekstuele inhoud. YM gaat dan weer verder op deze eerdere 'stijlbreuk' maar innoveert minder.

avatar van azra
Zo juist dit album beluisterd, klinkt allemaal freaky amazing
Ik had een paar jaar geleden een nummer van ze gedownload ; Ambulance Vs Ambulance, en dat hoorde ik weer en dacht, daar moet ik achter aangaan. Ik had iets meer richting de metalkant verwacht maar dit licht-avant-gardisch geschreeuw wat er door heen komt kan mij ook wel bekoren.

avatar van azra
Hadden nog meer mensen hier de neiging om na een paar keer dit album beluisterd te hebben meteen 5 ***** sterren uit te delen?
Ik wacht hier nog even mee, maar wat een plaat zeg !

azra schreef:
Ik wacht hier nog even mee, maar wat een plaat zeg !

Ja, ware het niet dat ik Burn Piano Island Burn nóg een tikje beter vind en die dus 5* heb gegeven en deze 4.5*!

avatar van reptile71
azra schreef:
en ik wil graag een review terug van het album The Blood Brothers - Young Machetes (2006)

ook wat anders dan jij gewend bent.

Ja dat is het zeker. En dat is ook eenvoudig uit te leggen. Als ik een zanger zo hoor krijsen is altijd het eerste wat in me opkomt: "Jongen, ga nou eens even rustig zitten en vertel me wat er aan de hand is. Maak je toch niet zo druk. Daar bereik je echt niks mee."
Muzikaal zit het allemaal mooi in elkaar (goede afwisseling en overgangen) en als die driftkop zijn snater houdt of even rustig doet klinkt het hier en daar best lekker. Soms kan ik zelfs het gekrijs redelijk weerstaan, maar over het algemeen vind ik het gewoon wat te druk en vermoeiend om naar te luisteren. Favoriet is dan ook Street Wars / Exotic Foxholes, lekker rustig. (Zo, ik stap mijn kist weer in )

M.a.w.: Dat het kwalitatief goed is hoor ik wel, maar het is niet voor me weggelegd, gewoonweg omdat ik er niet van kan genieten. Heb dan ook niet de behoefte er aan te wennen.

avatar van nognooit
Vier The Blood Brothers albums, waaronder deze, zijn opnieuw uitgebracht met bonus nummers en video's.
Klik hier.

Ik ben erg benieuwd en gelukkig heb ik ze nog niet allemaal op cd, dus hoef ik ze niet dubbel te kopen. Young Machetes zal ik "binnenkort" aanschaffen in de vernieuwde heruitgave.

nognooit schreef:

sommige mensen hebben minder geluk
Enkel March On Electric Children is nog een optie voor mij en dan is het nog net die cd zonder extra's *zucht*

jeko
Vandaag voor een spotprijsje gekocht bij cd joepie, ik ken het overigens niet dus ik laat me verrassen.

joepie!

jeko
Eerste indruk , erg lekker! Valt dit nou onder screamo? Of praat ik nou raar?

avatar van nognooit
Je praat niet raar, maar dit valt, volgens diverse recensies die ik heb gelezen, officieel onder post-hardcore met punk in de mix.

jeko
Ok, al met al een sterke plaat, alleen jammer van die wohowoho koortjes in sommige nummers, da's wel weer een minpuntje. Vergelijkingen met ATR snap ik niet, moet dat niet ATDI zijn? Lijkt me iets logischer.