Candi Staton - Young Hearts Run Free (1976)

Soul
Label: Warner Bros.

1. Run to Me (4:19)
  2. Destiny (3:54)
  3. What a Feeling (4:35)
  4. You Bet Your Sweet, Sweet Love (4:38)
  5. Young Hearts Run Free (4:08)
  6. Living for You (4:45)
  7. Summer Time with You (5:00)
  8. I Know (3:42)
avatar van Angelo
"What's the sense in sharing, this one and only life/ Ending up, just another lost and lonely wife/ You'll count up the years, and they will be filled with tears." Na enige bekendheid te hebben verworven met de Stand by your man cover, volgde in 1976 dan eindelijk de doorbraak van Candi Staton. Samen met You got the love zou Young hearts run free uitgroeien tot haar twee bekendste nummers, die ondertussen als ferme klassiekers beschouwd mogen worden. Dit album, haar vijfde, was in haar oeuvre toentertijd vernieuwend. Ze had afstand genomen van de southern soul, en met behulp van producer Dave Crawford leverde ze een fantastisch disco album. De titeltrack moet iedereen kennen.

Deze plaat staat dan ook boordevol extreem aanstekelijke disco deuntjes. Opener Run to me is daar al gelijk een mooi voorbeeld van. Destiny is zelfs nog leuker, vooral het refrein en het koortje zorgen voor een prachtig eindresultaat. What a feeling is de eerste ballad op dit album, maar niet de mooiste. Het is ietwat eentonig, maar wel een erg sexy nummer. De gesproken woord coupletten zijn echt meesterlijk gedaan! Het album wordt voortgezet met mijn favoriete nummer: You bet your sweet, sweet love. Dit is denk ik zo’n beetje het enige nummer dat doet denken aan de nummers uit haar voorgaande jaren. Een prachtige soul ballad, die overigens wel wat glad is in vergelijking met haar eerdere werk. Ondanks dat, vind ik de melodie, de tekst en de instrumentatie erg mooi. Dan de grootste hit, je kan er niet omheen… Young hearts run free! Candi wilde een nummer hebben dat op haar lijf geschreven was. Ze vertelde Dave Crawford over haar mislukte huwelijken en relaties, en vervolgens was Young hearts run free een feit. 35 jaar oud alweer, maar wat klinkt hij anno 2011 nog steeds verfrissend! Dit nummer heeft bij wijze van spreken genoeg potentie om ieder jaar in de hitlijsten te belanden, mits hij door Candi Staton zelf wordt gezongen natuurlijk. Dit nummer is zo vaak gecoverd, maar niemand kwam ook maar in de buurt van de geweldige Staton. Living for you is zonder twijfel één van de rustigste disco nummers uit die tijd, de blazers en de relaxte sfeer zorgen voor een heerlijk moment. Qua tekst borduurt het in zekere zin een beetje voort op het vorige liedje, maar dit valt nauwelijks op omdat beide nummers totaal verschillend zijn. Summer time with you, de titel spreekt eigenlijk al voor zich… een heerlijk zomers, romantisch nummer dat op zeer sexy wijze door Staton gebracht wordt. Wie krijgt er nou geen zin in de zomer als je dit nummer hoort? Niemand! We eindigen met I know, weer een zeer fijne disco knaller! Zeer funky, al heeft het niet dezelfde charme als Young hearts run free. Toch doet het er niet veel voor onder en wordt er écht constante kwaliteit geboden.

Daarmee is dit een geweldig album in zijn soort. Uptempo’s en ballads zijn aanwezig en ieder nummer zal het goed doen op de dansvloer. De teksten zijn ook nu nog actueel en dat maakt het zo leuk. Het repertoire steekt perfect in elkaar, dankzij Dave Crawford, en dat maakt dit album en vooral diens titeltrack tijdloos. Ze zou nog een pareltje maken in het disco genre, en dat is het album House of love van twee jaar later. Op die plaat werkte ze ook samen met Dave Crawford en hierop staat de killer Victim. Beide albums zullenv voor geen seconde vervelen. Bij mij niet althans. Onthoud vooral de wijze les uit de monsterhit van dit album: “Don't be no fool when love really don't love you, don't love you!”.