Vince Guaraldi - A Charlie Brown Christmas (1965)

Jazz / Score
Label: Fantasy

1. O Tannenbaum (5:08)
  2. What Child Is This (2:25)
  3. My Little Drum (3:12)
  4. Linus and Lucy (3:06)
  5. Christmas Time Is Here [Instrumental] (6:05)
  6. Christmas Time Is Here [Vocal] (2:47)
  7. Skating (2:27)
  8. Har! The Herald Angels Sing (1:55)
  9. Christmas Is Coming (3:25)
  10. Für Elise (1:06)
  11. The Christmas Song (3:17)
  12. Greensleeves (5:26)
  13. Great Pumpkin Waltz * (2:29)
  14. Thanksgiving Theme * (2:00)
avatar van jurado
Fantastisch "kerst" album,heerlijke vintage jazz met hier en daar (ja wel) een bossa nova invloed.
Geen gerinkel met bellen of andere lelijkheid,kan zelfs opgezet worden op een luie zomerzondagochtend.

De film "A Charlie Brown Christmas"is overigens ook zeer de moeite waard.

avatar van MFPascal
Vrij onbekende artiest volgens mij hier ook op MuMe, had zelf ook nog nooit van de man gehoord. Totdat ik Peanut Butter Wolf Presents Badd Santa - A Stones Throw Xmas opzette, want daar staat Skating op. Heerlijk nummer vind ik dat en ik wil dan ook graag meer van deze man horen. Ik ga achter dit album aan!

PS, Jurado? Vernoemd naar de speler van Atlético (nu Mallorca) of gewoon je achternaam?

avatar van jurado
vernoemd naar Damien Jurado..

avatar van Dwejkk_
MFPascal schreef:
Ik ga achter dit album aan!

Ik zoek al zo'n anderhalf jaar naar de cd (in winkels), ben 'm jammer genoeg nog niet tegen gekomen.

Hoge beoordelingen hier en dat is verrassend aangezien kerstalbums het doorgaan niet goed doen.
Zodra er het label jazz opgeplakt wordt zie je wel dat de waardering doorgaans hoger uitpakt. Het is me soms toch wel een raadsel waarom eigenlijk, want hoe fijn jazz ook kan klinken: het is en blijft 'O Denneboom' en aanverwanten
Maar inderdaad als ik hier, net als bij andere kerstalbums, het etiketje kerst probeer weg te denken dan blijft er een prima album over waar het goed toeven is, zeker onder de kerstboom.

avatar van heartofsoul
Als volgende week Sint en Roetveegpiet Nederland hebben verlaten beginnen de radiozenders weer met het draaien van allerlei, soms heel vervelende kerstliedjes. Dan kun je beter een van de écht goede albums uit eigen collectie draaien, zoals A Christmas Gift for You van Phil Spector, of bijvoorbeeld dit heel aardige album, dat ik niet zo lang geleden leerde kennen. Vince Guaraldi was mij tot voor kort voornamelijk bekend van zijn Amerikaanse hit Cast Your Fate To The Wind, dat in Engeland een grote hit was (in 1965) in de coverversie van Sounds Orchestral. Maar dat hij zo'n interessante discografie had was mij eigenlijk onbekend. Dit album is een score, en ik zou de film wel eens willen zien. De muziek op dit album is verbluffend, lekker speels en toch niet oppervlakkig.
Duidelijk is de invloed van pianisten als Oscar Peterson en Bill Evans te horen op Guaraldi's voortreffelijke spel. Fijn luisteralbum, mede door Fred Marshall (bass) en Jerry Granelli (drums).

Mooi stuk over het album:

A Charlie Brown Christmas: The Story Behind the Classic | Wondering Sound - wonderingsound.com

De liefhebbers kan ik trouwens ook het origineel van het hier boven genoemde Cast Your Fate to the Wind aanraden. Prachtig nummer!

avatar van E-Clect-Eddy
mooi verhaaltje herman, deze ook eens beluisterd maar deze Jazz doet het niet voor mij. Is allemaal wel mooi en zo met die piano. Misschien voor laat in de nacht met de Kerst wel leuk om eens niet dezelfde kerstkrakers te horen maar nu... nee.

My Little Drum is een leuke variatie op Little Drummer Boy?

avatar van Tony
Als je dan toch wat in Kerstsfeer wilt komen en de Spotify playlists, die standaard met miss Carey en Wham beginnen, komen je de keel uit, dan is dit gewoon een van de sterkste en lekkerste Kerstalbums die ik me op zo'n moment kan wensen. Heerlijke, rustige pianojazz, waar je nog net de oorspronkelijke melodieën in herkent, voordat een fijn jazz loopje er weer mee aan de haal gaat. Niks hemelbestormends, uiteraard alleen relevant in de laatste 3 weken van het jaar, maar goed, absolute seizoensaanrader dus.