The Early Years - The Early Years (2006)

Label: V2

1. All Ones and Zeros (4:10)
  2. Things (4:49)
  3. The Simple Solution (5:07)
  4. Brown Hearts (5:36)
  5. Song for Elizabeth (8:49)
  6. Musik der Frühen Jahre (5:10)
  7. So Far Gone (3:51)
  8. High Times and Low Lives (6:38)
  9. Harmonic Interlude (1:51)
  10. This Ain't Happiness (4:16)
Er zijn van die momenten dat je snakt naar een pracht-debuut en opeens is er dan weer zo een.
The Early Years debuteren met een album zonder titel.
De single en opener All Ones And Zeros laat al horen dat dit wel eens een heel mooi album zou kunnen gaan worden. Prachtige psychedelische gitaar-kronkels met daaroverheen de bezwerende zang van David Malkinson wat langzaam overgaat in de beheerste bak met herrie zoals een band als Ride dat ook zo mooi kan.
En dan gaat Things van start met wederom die zoetgevooisde stem van Malkinson. Hoe mooi, hoe mooi....... zoals de mannen de spanning kunnen opbouwen in een nummer (soms valt het nummer zelfs bijna stil en dan voel je de onderhuidse spanning).
En dan langzaamaan kruipen ze naar boven, langzaamaan met breed uitwaaiende gitaar-patronen zwelt het nummer aan en dan denk je: nu gaat het komen, en dan net niet, heel pesterig maakt Malkinson het nummer zacht af. Prachtig!!!
Simple Solution start wat directer met een lekker drum-ritme, waar weer die prachtige gitaarpartijen overheen gedrapeert worden. Het nummer dendert ruim 4 minuten als een sneltrein over je heen. En die gitaar: weer eist die alle aandacht op, ik kan er geen genoeg van krijgen. Drie hoogtepunten op een rij: kun je je een mooiere start van een album bedenken? Enig minpuntje van dit nummer is het einde, dat had wel iets fraaier gemogen dan dit botte weg editten.
Brown Hearts opent haast fluisterend in zowel zang als muziek. Honingzoet. Hemels. Dit nummer bezorgt me koude rillingen, wat een genot om te horen. En na 3 en een halve minuut is het uit met de pret, dan zullen we weten dat er gerockt kan worden. Een lekkere uitsmijter aan het einde dus. Doet me een beetje aan de band Doves denken (Doves en Ride zijn sowieso de 2 namen die me dit hele album niet los weten te laten).
Het dik 7 minuten durende Song for Elizabeth eindigt redelijk psychedelisch met prachtige soundscapes. En zo staat de teller al op 5 enorme hoogtepunten aan songs, en daarmee zit de helft van dit album er op.
De tweede helft begint met Muzik der Fruhen Jahre. Een speels nummer waarin we allerlei jaren '70-achtig geexperimenteer horen. Dit wederom verweven in gitaar-soundscapes. Dromerig, broeierig, dit nummer heeft het allemaal in zich. Geen zang deze keer, en pas als het nummer is afgelopen besef ik het pas.
Single nummer twee So Far Gone laat een net even ander geluid horen. Het doet me terugdenken aan begin jaren '90 waarin bands als de Stone Roses groot waren.
Heerlijk en knap ook dat de band niet langzaamaan verdrinkt in zijn eigen geschapen geluid, maar ons gewoon bij de les weet te houden door net even weer een andere richting op te slaan. Een richting die overigens niet storend is, want het past perfect binnen de lijntjes van dit album.
High Times and Low Lives is wederom een voltreffer. Een nummer dat wederom alle kanten op gaat van zacht naar hard, van ingetogen naar opgewonden. En toch blijft het telkens weer iets ingehoudens hebben. Ride is wederom een band waar ik snel aan moet denken bij een nummer als dit.
Harmonic Interlude, de naam zegt het al, is een instrumentaal opvullertje. Horen we nu iets negatiefs? Beetje wel. Ik heb het nooit zo op interludes in welke vorm dan ook. Gelukkig duren ze nooit zo lang en kunnen we snel door naar de afsluiter This Ain't Happiness. Een mooi nummer wat erg lijkt op een nummer waar ik maar niet op kan komen. Maar hoe dan ook schitterend.

Ik heb het vermoeden dat dit album waarschijnlijk aan ieders neus voorbij zal gaan. Ik ben blij dat ik het heb weten op te pikken, want het behoort nu al tot een van de mooiste cd's van dit jaar en het maakt grote kans om heel hoog te eindigen in mijn eindejaars top 10.
Laat ik dus hopen dat musicmeter het ook gaat oppikken, want ik weet nl. zeker dat hier liefhebbers voor zijn.

Een hele dikke 4,5*.

Nieuwsgierig geworden? Momenteel te beluisteren op de luisterpaal van 3voor12

avatar van Yak
Yak
Heerlijk, dit soort berichten. Ben meteen benieuwd!

avatar van Petterson
Ik heb dit album ook al een tijdje geleden binnengehaald, omdat een medewerker van 3voor12.nl er erg enthousiast over was. Alleen een ding valt me op, mijn nummers duren allemaal zo'n minuut langer. Ik zal wel een verkeerde versie ofzo hebben.

Dit album weet me heerlijk te raken, het zou best wel eens kunnen dat mijn waardering binnenkort met een halfje omhoog gaat en daarmee op 5* gaat komen.
Nu wil ik de euforie van de ontdekking nog even zijn gang laten gaan en als het stof eenmaal is neergedaald kan ik goed zeggen of dit inderdaad zo'n 5* klassieker is ja of nee.
Voor nu: zegt het voort, zegt het voort..... SCHITTERENDE CD!!!

avatar van StuF
ik ga met je mee. verukkelijk album, boeiend vanaf het begin. de eerste 3 nummers doen me aan de zweefrock van yo la tengo denken, maar dan indringender.

avatar van titan
titan (crew)
Zou het, nadat we al diverse revivals hebben gehad, nu tijd zijn voor een revival van de krautrock? The early years lijkt er in ieder geval klaar voor. Met een fraai debuut vol lange intrumentale repetitieve stukken, tapeloops en zelfs de fameuze motorikbeat van Neu! laten zij de eerste helft van de jaren '70 herleven.

Zonder overigens oubollig te klinken, want er zitten ook genoeg hedendaagse invloeden in. Door invloeden van bijvoorbeeld Doves en Sigur ros (vooral in Brown hearts) weet de band ook een lekker sfeertje neer te zetten, die goed combineert met de krautrock. Vooralsnog 4*.

avatar van Coentje
Heb hem nog nergens kunnen "vinden", maar op hun MySpace klinkt vooral Brown Hearts zeer goed. Iemand een tip? Stuur maar een bericht

Coentje schreef:

Te vinden in de betere cd-zaak bij u in de buurt

avatar van timhardt
onbegrijpelijk, het aantal reacties hier, hij ligt momenteel op en hij is super! Stemmen volgt nog...

avatar van timhardt
Conclusie: zeer mooi album, All Ones and Zeros & Brown heart zijn mijn favoriete nummers. Energiek en toch steeds under control. Ja, erg mooi album, zeker 4* waard.

jean maurice
aERodynamIC schreef:
recensie hierboven

ik sluit mij hier volledig bij aan

Soms is het nodig om een album te draaien en kijken of je achter je mening kan blijven staan. Dit album eindigde immers hoog in mijn top 10 over 2006 (een welverdiende 5e plaats): maar is dat nog steeds zo? Kan ik hier vierkant achter blijven staan?
Het antwoord is volmondig ja.
Bijkomend voordeel is ook dat dit album door dit bericht weer even hoog in de update lijst komt te staan waardoor die miezerige 13 stemmen alsnog wat omhoog kunnen.
Nog een keer een wervend stuk schrijven gaat me niet lukken dus dan maar zo

avatar van battersea
een dikke 4 van mij. Wat een mooi indringende plaat. Nummer denderen als een stoomtrein langs. Niet dat het een harde plaat is, beslist niet. Maar de combi van tweestemmige vocals en rockende gitaren maakt de muziek uitstekend luisterbaar. Groeiertje. daar komt vast nog een halfje bij in de toekomst! Vooral Brown Hearts is van superkwaliteit..

perfume
Ja prachtig liedje is dat! Dit is inderdaad een lekkere plaat en ik heb gehoord dat ze live erg goed zijn.

avatar van battersea
Ach wanneer kwam er eens een vervolg op deze superplaat! Staat al tijden stevig in mijn top 10, terwijl i kzag dat ik in 2008 nog dacht over een halfje meer. Understatement, dit is en blijft een uitstekende plaat!

avatar van Paap_Floyd
Ontdekt via de alternatieve song top 128. Fijn fijn fijn. Krautrockrevival juich ik toe

avatar van Noki
Dankzij de mooie woorden hier deze CD aangeschaft en ik ben zeker niet teleurgesteld. Prachtige nummers, zonder uitzondering en met enkele uitschieters. Soms zwoel en soms breekt het even los. Muziek met emotie. Zou er ooit een vervolg op komen?

Het schijnt dat ze dit jaar met een nieuw album komen. Dat zou toch wel heel erg mooi zijn!