Behold... The Arctopus - Nano-Nucleonic Cyborg Summoning (2005)

Label: Vothoc

1. Exospacial Psionic Aura (7:38)
  2. Estrogen / Pathogen Exchange Program (5:19)
  3. Sensory Amusia (4:34)
avatar van mathias
Geschifte EP van Behold... The Arctopus. Deze New Yorkers geven aan het metalgenre een hele nieuwe draai. Geen grunts, screams of wat weet ik nog allemaal, maar enkel puur muziek. Instrumentale metal dus, en eerlijk gezegd ken ik niet zoveel groepen met wie ik dit kan vergelijken (misschien Orthrelm, maar dit is pakken interessanter en toegankelijker). Zowat alle belangrijke invloeden van de hedendaagse metal zijn in dit 17 minuten durend meesterwerk terug te vinden: Meshuggah, Mastodon, The Dillinger Escape Plan, etc. etc. Maar ook drumwerk à la Led Zeppelin, drones à la Sunn O))), noise à la Wolf Eyes, gitaarspel à la Mike Oldfield en de hele progressieve garde van de jaren 70 zijn hier in terug te vinden. Bovendien is dit technisch zowat perfect. Als beginnende muzikant hiernaar luisteren, is wel enorm slecht voor je moraal. Te verkrijgen in een prachtige wit-met-blauwe vinylversie voor een schappelijk prijsje op de website van de band. Zeer zwaar aan te raden kost, zowel voor de rock- als metalliefhebbers. Behold... The Arctopus slaagt er immers in het diepe gat dat tussen beide genres ligt te overbruggen. 4,5* en de enige reden dat dat er geen 5 zijn, is omwille van de korte tijdsduur. Gaat dat luisteren!!

avatar van lxflx
Heel gave band, ik ben niet echt een grote metalhead maar Behold... The Arctopus is binnen dit genre wat mij betreft wel één van de meest interessante bands van het moment.

Qua inloeden/gelijkenissen met andere bands heeft mathias helemaal gelijk, maar wat misschien ook leuk is om erbij te vertellen is dat ze gebruik maken van een tamelijk ongebruikelijk instrument: een Warr gitaar, een variant op de gewone gitaar die voornamelijk tappend bespeeld wordt (lijkt nog het meest op een Chapman-stick). Werd onder andere ook bespeeld door Trey Gunn uit King Crimson op albums als Discipline.

Ddk
De versie die ik heb gedownload bevat 9 nummers, met oa nog 'alcoholocaust' en 'you will be reincarnated as an imperial attack spaceturtle' ( mijn favoriet) en live versies van de nummers. Iig erg gave band, wat et em voor mij vooral doet isde sfeer die ze weten neer te zetten, dit is heerlijke 'zet je brein uit en luister'-muziek (niet dat ik wil zeggen dat het simpele muziek is, integendeel, je kan deze muziek als een stortvloed over je heen laten komen). 4.5**