The Shadows of Knight - Gloria (1966)

Label: Dunwich

1. Gloria (2:34)
  2. Light Bulb Blues (2:32)
  3. I Got My Mojo Working (3:28)
  4. Darkside (2:00)
  5. Boom Boom (2:28)
  6. Let It Rock (1:52)
  7. Oh Yeah (2:45)
  8. It Always Happens That Way (1:52)
  9. You Can't Judge a Book by Looking at the Cover (2:37)
  10. (I'm Your) Hoochie Coochie Man (3:52)
  11. I Just Want to Make Love to You (3:49)
  12. Oh Yeah [Single Version] * (2:45)
  13. I Got My Mojo Working [Alternate Version] * (3:14)
  14. Someone Like Me [Single Version] * (2:18)
avatar van nlkink
Het debuutalbum van The Shadows Of Knight, afkomstig uit Chicago. Ik heb 'm nog op vinyl gehad. De groep scoorde een knaller van een hit met een cover van Them's Gloria dat in verschillende staten in de VS op de radio in de ban was gedaan vanwege een paar suggestieve tekstregels (zie Wikipedia). The Shadows Of Knight pastten de tekst aan en hun versie werd wel gedraaid op de radio.
Het album bevat energieke, harde en vaak in hoog tempo gespeelde rythm & blues covers. Denk aan The Who, Yardbirds, Them and Kinks, maar dan nog wat ruiger.

avatar van heartofsoul
Aardig album dat ik ooit op vinyl in mijn bezit had, maar dat sneuvelde bij een opruiming, mede vanwege de slechte geluidskwaliteit. Omdat ik af en toe wel eens zin heb in wat garagerock heb ik het album later weer gekocht als Sundazed-cd. Het klinkt heel lekker, maar ik ben dan ook opgegroeid in de sixties, en dan klinken fuzzgitaar en mondharmonica uiteraard onmiddellijk vertrouwd in de oren.
Wel vind ik Jim Sohn een tamelijk beperkte zanger, al voldoet zijn stem prima voor al die rhythm and blues covers. De paar eigen nummers van de groep, vooral Light Bulb Blues, vind ik overigens wel een fractie beter. Wat de hit "Gloria" betreft waarnaar het album is vernoemd - als ik mij goed herinner was de oorspronkelijke hit te horen in een mono-mix, en die klonk een stuk krachtiger. Helaas heb ik die niet meer terug kunnen vinden op internet, en op de verzamelaars die ik heb geraadpleegd was slechts de stereo-mix te vinden. Dus wellicht is mijn geheugen hier onbetrouwbaar?

avatar van jorro
Wat een tegenvaller dit album vergeleken met het eveneens uit 1966 stammende album Back Door Men van deze band. Dat begint al bij de opener Gloria wat ik een wel heel erg slap aftreksel vindt van de versie van Them. Ik erger me op dit album ook aan de manier van zingen. Dat telefoonstemmetje de hele tijd gaat me op den duur vervelen. Op Back Door Men is dat veel minder het geval.
2,5* voor deze nummer 56 in de 100 Greatest Albums of 1966 en 160 in de Best Ever Albums over dat jaar.