Seatrain - Seatrain (1969)

Label: A&M

1. Sea Train (4:12)
  2. Let the Duchess No (3:42)
  3. Pudding Street (5:00)
  4. Portrait of the Lady as a Young Artist (3:46)
  5. As I Lay Losing (5:00)
  6. Rondo (3:29)
  7. Sweet Creek's Suite (3:56)
  8. Outwear the Hills (5:15)
avatar van heartofsoul
Seatrain ontstond uit de overblijfselen van The Blues Project toen Steve Katz en Al Kooper de groep verlieten en Blood, Sweat & Tears oprichten. Bij de achterblijvers voegde zich Richard Greene, een niet onverdienstelijke violist (voorheen Jim Kweskin Jug Band) en ten tijde van de opname van dit album bestond Seatrain uit de volgende musici:
Roy Blumenfeld, drums en percussie; Richard Greene, viool; John Gregory, gitaar en zang; Donald Kretmar, bass en saxofoon; Andrew Kulberg, bass en fluit. James T.Roberts was verantwoordelijk voor de meeste teksten.
Dit album is een soort "fusion" tussen rock en jazz, aangenaam om eens te beluisteren, maar in mijn oren klinkt het ook een beetje steriel, en bovendien zijn de composities naar mijn smaak niet al te flitsend. De opvolgende albums (waarvan het tweede door George Martin werd geproduceerd) ken ik om die reden (nog) niet.

Overigens, de verkeerde hoesafbeelding, namelijk die van het tweede album, is hier abusievelijk gebruikt.