Trijntje Oosterhuis & Metropole Orchestra - The Look of Love (2006)

Alternatieve titel: Burt Bacharach Songbook

Pop / Jazz
Label: Blue Note

1. Do You Know the Way to San Jose (3:13)
  2. The Look of Love (4:34)
  3. A House Is Not a Home (3:54)
  4. I Say a Little Prayer (2:50)
  5. Waiting for Charlie (To Come Home) (4:25)
  6. I'll Never Fall in Love Again (3:07)
  7. Falling Out of Love (4:11)
  8. Walk on By (3:09)
  9. Alfie (4:35)
  10. Anyone Who Had a Heart (5:27)
  11. This House Is Empty Now (5:13)
  12. (They Long to Be) Close to You (3:46)
  13. The Windows of the World (4:44)
  14. That's What Friends Are For (3:50)
Father McKenzie
Ja, vreselijk....

chansadres schreef:
Vanaf het begin ben ik fan van de nummers van Burt Bacharach. Het mag misschien simplistische pop/soul/jazz nummers zijn maar ze zijn zo gevat en blijven lekker hangen.

Toen ik hoorde dat Trijntje Oosterhuis het zou zingen dacht ik al van hmmm, ik weet het niet. Maar ik kreeg er weer geloof in toen ik hoorde dat Burt himself heeft meegewerkt aan dit album.

En nu ik het op cd hoor ben ik weer terug bij af. Het is het niet. Trijntje valt echter wel mee maar de bewerkingen gespeeld door het Metropole Orchestra zijn echt onder de maat. Zo hoort het niet gespeeld te worden.

Jammer

Ik haal even een oud bericht terug, want wat staat hier? Simplistisch? Zo mag het misschien klinken maar het zijn de meest geniale akkoordprogressies (+melodieën) die je kan bedenken. Niemand speelt bijv. "I Say A Little Prayer" goed het zit veel lastiger in elkaar dan dat het klinkt. Tempo akoorden die hij er tussendoor ingooit. Simplistisch? Dat is het woord wat je juist niet voor Bacharach mag gebruiken.

avatar van judgepaddy
Ben ik het op zich wel mee eens. Vooral de tempo wisselingen maken het lastige stukken, en ook de akkoorden progressies zijn briljant.
Hoewel ik eerst de zin:
Niemand speelt bijv. "I Say A Little Prayer" goed het zit veel lastiger in elkaar dan dat het klinkt. .
Niet helemaal begreep.
Ik neem aan dat er achter "goed" een punt moet, en dat is dan natuurlijk dan weer niet waar, omdat met een toeweiding zo'n stuk best wel te spelen valt.

Hier een voorbeeld hoe het ook kan :

The BossHoss

judgepaddy schreef:
Hoewel ik eerst de zin:
Niet helemaal begreep.

Hier een voorbeeld hoe het ook kan :

The BossHoss

Haha daar moest natuurlijk een punt (stomstomstom). Maar ik zie vrij weinig mensen het goed spelen. Bij het stuk "And I Will Love You" zal 95% van de mensen 1 akkoord aanhouden. In werkelijkheid word in dat stuk 3 keer van akkoord gewisseld (Fmaj7 met een G in de bas, prachtig!) wat het een "touch" geeft. En inderdaad, het tempo! Na het stuk wat ik net beschreef heeft hij er gewoon een tel uitgehaald en gaan we gelijk door met "Forever!" (of together, weet ik veel ). En bij de zin "I Say A Little Prayer for you" spelen de meesten een gewoon majeurakoord wat ze een halve toon verlagen bij het word "You" in die zin, dat is dus ook weer fout. Ik heb vrij weinig mensen het goed zien spelen, dus dat is toch wat ik ervan blijf denken. Kende die versie die je stuurde al, erg leuk (al zal ik het nooit voor mijn plezier luisteren !

avatar van judgepaddy
Weet je; Eigenlijk heb je volkomen gelijk, en je hebt mij ertoe aangezet om het stuk zelf eens te gaan spelen, met deze akkoorden waarvoor mijn dank

PS Deze akkoorden kloppen redelijk of niet?

MatthijsBudding
Ja zo speel ik hem ook! Het kost aardig wat tijd om het precies goed uit te zoeken (bij zulke nummers, de meeste heb je binnen minuten), maar gelukkig stond hij op de officiële Burt-pagina, dat is dezelfde als deze! Ook zo mooi in het refrein, speelde met een bassist en die speelde automatisch C en daarna een D. Mooi niet dus, het is wel een D maar de bas blijft een C. En dat zijn van die kleine dingen die de sfeer gewoon anders maken. Heb wel iets van de Aretha-versie erin gebracht, op de manier dat de volgorde iets anders is, maar houd vast aan de oorspronkelijke akkoorden.

avatar van judgepaddy
Oke, bedankt voor de info.
Ken je overiggens deze topic. ideaal voor dit soort gespekken.

Nu wel

MatthijsBudding schreef:

Goeie genade, wat een pedant stuk, zeg.

Een Fmaj7 met een G in de bas is nog steeds gewoon een Fmaj7. Omdat je toevallig iets hebt gezien in de officiële tab van Burt zelf wordt het niet opeens een of ander magisch akkoord of zo. Een bas speelt in de regel toch de halve tijd een andere noot dan de grondnoot van het gitaar- of pianoakkoord, daar hoef je toch niet zo spastisch over te doen?

Ben het verder wel met je eens dat Burt een compleet eigen stijl heeft en vaak onterecht wordt afgeschilderd als easy listening componistje. Vooral zijn afwijkende maatfiguren zijn een verademing binnen het Top 40 genre. Ook qua tonaliteit zijn zijn nummers zeer herkenbaar, 't is eigenlijk een wonder dat hij met zo'n buitenissige stijl bekend is geworden.

MatthijsBudding
Jezus Christus, waar heb ik dat nou weer aan te danken?

Spastisch? Ik bewonder de dingen die zijn muziek mooi maken, en alle details die eraan zitten. En aan jou reactie te zien begrijp je er niet zo enorm veel van, met een G in de bas is dus wel iets heel anders dan een gewone Fmaj7, de hele werking van het akkoord veranderd. Het geeft vaak de 5 aan, en met een gewone F in de bas is de "magie" die ik hoor weg. Doe het eens en je zal het met me eens zijn dat het compleet anders is. Die details maken voor mij zijn composities enorm mooi en ik kan daar INTENS van genieten en daar reageer je op alsof ik spastisch en pedant doe? Please....... Wat je zegt doesn't make sense, daarnaast zit je me onnodig "af te kraken".

avatar van smash016
Tja, je doet het voorkomen alsof de hele wereld niks snapt van een beetje popmuziek, behalve jijzelf. En dan ben je geraakt als iemand de bal terugkaatst.

Ik dacht overigens dat je bedoelde dat alleen de basnoot versprong maar het akkoord gelijk bleef (Fmaj7). Maar uitgaande van de tab blijkt dat het juist andersom is: het akkoord verandert maar de bas blijft hetzelfde.

Ik luister nu naar de versie van Dionne Warwick en weet eerlijk gezegd niet waar de meneer of mevrouw die de tab heeft gemaakt al die interessant uitziende akkoorddetails vandaan haalt. 't Is maar net welke instrumenten en melodieën je wilt meenemen in je eigen arrangement. Dat iemand daarin andere keuzes maakt dan deze tabber, betekent niet dat hij er niks van kan.

MatthijsBudding
Waar haal je vandaan dat ik het doe voorkomen alsof de hele wereld niks snapt van een beetje popmuziek, behalve ikzelf...?

MatthijsBudding schreef:
Maar ik zie vrij weinig mensen het goed spelen. Bij het stuk "And I Will Love You" zal 95% van de mensen 1 akkoord aanhouden. In werkelijkheid word in dat stuk 3 keer van akkoord gewisseld (Fmaj7 met een G in de bas, prachtig!) wat het een "touch" geeft. [...] En bij de zin "I Say A Little Prayer for you" spelen de meesten een gewoon majeurakoord wat ze een halve toon verlagen bij het word "You" in die zin, dat is dus ook weer fout. Ik heb vrij weinig mensen het goed zien spelen, dus dat is toch wat ik ervan blijf denken.

I rest my case.

MatthijsBudding
Zo is het ook! Kijk naar Youtube, daar spelen de meeste mensen het simpeler waardoor het VOOR MIJ de magie verliest. Ik VIND dat, ik vind het dan MINDER MOOI omdat die dingen het nummer voor mij AF maken. En dat zegt NIET dat ik de enige ben die er iets van snapt, je kan het ook groter maken dan het is. Ben je nu klaar? Ja? Mooi.... Jezus.

Ik ben klaar.

avatar van Hans Brouwer
Pieter Paal schreef:
Deze cd heet 'The look of love' en heeft als alternatieve titel 'Burt Bacharah songbook'. Een betere titel zou zijn 'Hoe verkracht ik de prachtige songs van Bacharach & David?'.
Dan vind ik de pogingen van Dusty Springfield en Elvis Costello toch vele malen beter.
Bovenstaand commentaar is echt belachelijk! Deze cd verdiend minimaal 4****. Om het te lage stemgemiddelde op te krikken geef ik graag 5*****.

Soledad
Dat vind jij Hans. Ik vind het ook een misselijke verkrachting van prachtige soul klassiekers. Ik stem echter niet strategisch maar naar wat ik het waard vind: een 1.