Johnny Cash - Any Old Wind That Blows (1973)

Country / Pop
Label: Columbia

1. Any Old Wind That Blows (2:43)
  2. Kentucky Straight (2:06)
  3. The Loving Gift (2:14)

met June Carter

4. The Good Earth (3:11)
  5. Best Friend (3:13)
  6. Oney (3:02)
  7. The Ballad of Annie Palmer (3:06)
  8. Too Little, Too Late (2:27)
  9. If I Had a Hammer (2:30)

met June Carter

10. Country Trash (2:25)
  11. Welcome Back Jesus (2:45)
avatar van spinout
Cash speelt nog met z'n oude Sun band:Perkins, Grant en Holland. Maar er zijn ook andere muzikanten te horen, zoals Charlie McCoy op harmonica. Er staan 5 eigen nummers van Cash op.Larry Butler is de producer. De plaat was een groot succes op de Country charts. Cash versie van If I had a hammer klinkt heel fris. Een mooie plaat.

avatar van AbleMable
''Eindelijk" weer een normaal album van Cash en een album wat ik wel erg waardeer. Wel weer een behoorlijk rijk georkestreerd album behalve The Tennessee Three doen er een keur van andere muzikanten op mee. Behoorlijk veel Cash originals waaronder een van van mijn favorieten, Country Trash. Het leunt soms best een beetje tegen de countrypolitan sound aan en dat maakt het wel een gevarieerd album ook.
En ook een meer dan gemiddeld goed album van Johnny Cash en een die ik graag opzet.

Alweer zo'n fijn jaren '70 album van Johnny Cash. De sound is vergelijkbaar met het goede album van een jaar daarvoor A Thing Called Love, alleen ligt hier nog meer de nadruk op country. De plaat opent echt schitterend met de titelsong Any Old Wind That Blows, ook met mooi orkest. Het wordt gevolgd door het mooie countryliedje Kentucky Straight geschreven door Cash zelf. The Good Earth is een fraai nummer, wat nog mooier gezongen wordt door Johnny Cash. Ook zo'n goed eigen countrynummer is Too Little, Too Late. Favoriet bij anderen hier If I Had a Hammer met June Carter vind ik leuk, maar zeker niet de uitblinker. Ook Country Trash is weer een erg goed liedje. Het is zo een plaat zonder minder nummer, ééntje die juist heel wat moois te bieden heeft. En dat moois wordt natuurlijk weer oh zo sterk neergezet door de fraaie diepe stem van Johnny Cash.

avatar van AOVV
Goeie plaat van Cash inderdaad. Zo hebben ook de jaren '70 heel wat te bieden in het omvangrijke oeuvre van The Man in Black.

De melodie van Best Friend doet érg denken aan Chim Chim Cher-ee uit Mary Poppins, een film van zo'n tiental jaar eerder. Toeval of bewust? Ik zou het niet weten, vind er ook niets over terug op het internet.

Verder staat de plaat bol van de goeie liedjes, zonder echte uitschieters. De rol van het orkest op de achtergrond is een belangrijke factor, en er staan ook weer twee liedjes op met June Carter, waaronder het bezielde If I Had a Hammer. Country Trash (met dat speelse wijsje van Charlie McCoy op mondharmonica!) zou Cash een slordige 25 jaar later nog eens opnemen voor American III: Solitary Man. De afsluiter vind ik wel wat minder.

3,5 sterren