Beirut - Lon Gisland (2007)

Folk
Label: Ba Da Bing!

1. Elephant Gun (5:43)
  2. My Family's Role in the World Revolution (2:07)
  3. Scenic World (2:52)
  4. The Long Island Sound (1:18)
  5. Carousels (4:22)
avatar van AadL
Zat als dubbelaar bij Gulag Orkestar. Waarbij de nr's 1 en 2 van deze EP de toppertjes van deze 'dubbelaar' zijn.
Dus TIP: bevalt Gulag Orkestar dan moet je deze ook hebben.
Heerlijk!

avatar van grovonion
Klinkt als de vrolijke variant van Gulag Orkestar. Terwijl die laatste vaak treurig klinkt heeft deze ep wat positieve tonen. Zou weleens beter kunnen passen bij een slavisch trouwfeest dan Gulag dat me meer doet denken aan een treurmars of melancholisch terugkijk op de goede oude tijd.

avatar van Justinx
Stomme titel eigenlijk. Na lang er na te hebben gekeken moet het natuurlijk Long Island zijn. Toch weer de diversiteit van de heren die hier de kop steekt. Geweldig! . Heb nu drie nummers van deze EP beluisterd en het klinkt inderdaad in diens opzichten lekker vrolijk. Ik kan niet wachten op het tweede album van de band, die naar mijn weten rond de herfst van dit jaar zou gaan verschijnen.

Komt ook op mij allemaal ietwat 'vrolijker' over. Verder is het natuurlijk gewoon een heerlijke aanvulling op Gulag Orkestar en niet veel meer of minder (en ik had ze niet willen missen).

avatar van Martin Visser
aERodynamIC schreef:
Ik krijg er een beetje een Amélie gevoel bij

Ik zat net aan Amelie te denken toen ik de eerste nummers hoorde. Komt door de melancholie, de herhaling en de instrumenten.

Scenic world stond ook al op Gulag. Deze versie vind ik minder. Voorlopig zie ik deze EP vooral als een prettige toegfit.

avatar van Martin Visser
EP aardig extraatje na verrassend debuut

Beirut verraste met debuutalbum Gulag Orkestar, een volwassen plaat van een zeer jonge (19 jaar!) muzikant. Lon Gisland (beetje flauwe titel) is de EP die dit jaar bij het debuut wordt geleverd. En het is niet meer dan dat: een extraatje bij Gulag Orkestar.

Ook op Lon Gisland voeren de zigeuner- en slavische invloeden de boventoon. Dat betekent popliedjes in een dweilorkestsetting, gespeeld door accordeon, trompet, ukelele. Ook nu is het weer melancholie ten top, al lijkt de toon op deze EP iets opgewekter dan op het debuut. De zang is weemoedig, tegen het zeuriderige aan. Eerder vergeleek ik die zang met Rufus Wainwright, al doet de stijl van de muziek zelf daar in het geheel niet aan denken.

Op Lon Gisland staat één nummer (Scenic world) dat ook al op de vorige plaat stond. Toen was dat al een pareltje, nu is het dat ook. Het is zelfs het beste nummer van de EP. Dat is jammer, want als het beste nummer een nummer is dat al bekend was, moet de rest een beetje tegenvallen. Daarbij heeft Scenic world nu niet het verrassende dat het op Gulag Orkestar wel had. Toen werd het, heel tegendraads, gespeeld op een gammel keyboardje, nu is het in dezelfde stijl als het hele album gedaan, namelijk met accordeon en trompet.

Ach, de EP telt maar vijf nummers, waarvan een instrumentaaltje. Niet te hoog gespannen verwachtingen hebben dus. Gewoon genieten van dit toefje op de slagroom. Maar the real thing blijft toch het debuut. Nu maar hopen dat Beirut niet te lang wacht met het maken van een volwaardige opvolger.

Ik ben iemand die, als ie een album luisterd, 'm helemaal achter elkaar luistert. Soms is dat een beetje te lang. Dan bied een EP uitkomst, en deze behoort tot de betere in m'n bezit.

avatar van Justinx
Ik zie mezelf toch iedere keer weer dit geweldige EP-tje naar boven halen. Ik heb de laatste paar weken de nummers helemaal grijs gespeeld, maar ze blijven gewoon leuk en lekker fris - iets wat ik met dit weer best kan gebruiken. Hier wordt je vrolijk van en het doet je verlangen naar het nieuwe album. Deze EP bevat 5 heerlijke nummers met allemaal hun eigen originele sound en zijn echt opzichzelf staande nummers. Misschien stiekem wel iets fijner en vrolijker dan Gulag Orkestar, maar daar wil ik me niet te veel over uitspreken - want ook dat is natuurlijk een geweldig album. Zelfs Scenic World die voor deze gelegenheid in een ander jasje is gestoken vind ik nog steeds even prettig om naar te luisteren. Top! Ik kan dan ook niet anders dan mijn oordeel bij te stellen en wel met een halfje hoger naar een dikke 4*. Help ik meteen deze EP aan nog een beter plaatsje in de top 10 van 2007. Beirut blijft een geweldig project.

avatar van sq
sq
Leuk weetje:

Pas nu ik deze CD heb, zie ik dat er in de hoes een detail is verwerkt van het schilderij ´Dejeuner Sur L´herbe´ van Manet. Ik ben verder niet een groot kunstkenner, maar weet dit omdat ik al 2 albums had waar dit schilderij min of meer op staat. De andere twee:

Bow Wow Wow, en
Lowell George

Frappant nietwaar?

Imagine.
Wat een leuke EP is dit toch. Het nummer Elephant Gun kende ik al wat langer maar sinds kort het ik ook de andere 4 nummers maar beluisterd en die klinken minstens zo goed. Alleen het nummer Carousels vind ik net weer wat minder dan de rest maar dat mag de pret niet drukken. My Family's Role in the World Revolution is mijn favoriet, 4,5 sterren!

Larsch
Elephant Gun is één van 's mans mooiste nummers. De rest mag er ook wezen, prima EP. Daarom dus ook 4,0*.

avatar van Justinx
Kijk, deze moet tussen mijn 5* beoordelingen komen. Toffe EP, met nummers die erg lang blijven hangen. Beirut is een sterke band.

mathieudc
Toch een redelijk geniaal EP'tje. Zat als dubbelaar bij 'Gulag Orkestar' (die ik nog moet beluisteren). Melancholisch, in oude Beirut-stijl maar toch vrolijk! Prachtig. De drie nummers in het midden zijn trouwens mijn favorieten!

avatar van otherfool
aERodynamIC schreef:
Ik krijg er een beetje een Amélie gevoel bij

Ik vond mezelf bij het outrootje van het prachtige Elephant Gun alweer terug nabij de Sacré-Coeur... Lekker EPtje zonder missers al vind ik deze versie van Scenic World minder dan die op Gulag Orkestrar.

3,5*.

avatar van Koerok
otherfool schreef:
...al vind ik deze versie van Scenic World minder dan die op Gulag Orkestrar.

Ik niet

Zeer goede EP is dit zeg. In Elephant gun hoor ik bijna alles terug wat ik op Gulag orkestar zo goed vond. Ik beschouw het als een soort geweldige samenvatting van het album. Track twee klinkt ook geweldig. Misschien een beetje kort, maar ach. Scenic World kende ik al, maar wordt er zeker niet minder op. Op het einde zijn wat mij betreft wat redelijke vullertjes te vinden, die ook weer goed in het gehoor liggen.
Al met al een EP waar je U tegen kunt zeggen.

avatar van Migo
Uitstekende EP..Ik luister er liever naar dan naar het album Gulag Orkestar.

elrayo
Dit is toch wel het beste wat Beirut tot nu toe heeft uitgebracht. Ik vindt Beirut's andere albums ook verre van slecht (die zouden zo rond de 3,5/4 sterren uitkomen) maar dit is toch wel een geweldige release.

Het beginnummer is naar mijn mening ook het beste nummer van deze EP, en tevens het beste nummer dat Beirut tot nu toe uitgebracht heeft. De melodie, de sfeer, de instrumenten die gebruikt worden, alles lijkt tot zijn recht te komen in dat nummer.

Hierna volgt My Family's Role in the World Revolution, dit keer een instrumentaal nummer. Leuk nummer, ietwat aan de korte kant, maar dat vergeef ik hem. Dit nummer bevat weer dat typische Beirut geluid en is ook een uitstekende 'pauze' tussen de twee beste nummers van deze EP.

Daarna krijgen we het nummer Scenic World voorgeschoteld (hee? hadden we dit nummer ook al niet op zijn debuut album gehoord). Ja dat klopt, alleen is dit een nieuwe versie van dat nummer. Naar mijn mening ook net iets beter dan de elektronische versie van zijn debuut. Uitstekend nummer!

Hierna volgt The Long Island Sound. Dit nummer bevat weer dezelfde melodie als Elephant Gun en ik denk dat je dit nummer dan ook meer moet zien als een tussendoortje. Dit nummer doet me trouwens ook erg denken aan de soundtrack van Amelié zoals hierboven al eerder opgemerkt is. Misschien komt dit door de herhaling, maar ik denk dat vooral dat de instrumentatie hiervoor zorgt.

Als laatst volgt het nummer Carousels. Een weer wat traditioneler nummer van Beirut. Dit nummer had ook goed op zijn debuut gepast. Weer een goed nummer alleen had dit nummer wel wat ingekort mogen worden. Naar mijn mening toch het minste nummer op deze EP.

Ik had graag 5 sterren willen geven voor deze EP maar dit kan ik heleaas niet doen door het laatste nummer. Misschien dat dit nummer later nog wat wil groeien maar voor nu krijgt dit album een hele dikke 9!

Beirut maak meer van zulke EP's!

avatar van bloempje24
Niet zomaar een EP, of tussendoortje, maar een album met dezelfde klasse als Gulas Okestar. Indien dat album je bevallen is, dan is deze EP een automatische en veilige aankoop.

elrayo
elrayo schreef:
Ik vindt Beirut's andere albums ook verre van slecht

avatar van nico1616
Gulag Orkestar voor 5,90 euro gekocht in de Mediamarkt en wat blijkt: deze EP zit er als extraatje bij. Twee voor de prijs van één
Weinig verrassend als je de Beirut sound al kent maar niettemin even onweerstaanbaar als zijn ander werk.
Hoogtepunten: Elephant Gun en Scenic World.

avatar van Cor
Cor
Leuk 'tussendoortje' die ik vond in mijn 'Gulag Orkestar'-CD. Leuk, maar voegt niet veel toe aan de CD.

avatar van AOVV
Ik beluister hier net 'Elepehant Gun', en dat bevalt me ten zeerste. Van deze EP had ik nog niet gehoord, zo zie je maar. Misschien toch maar eens in z'n geheel gaan luisteren..

avatar van IMPULS
Prima EP, dan weer zwierig en uitbundig, experimenteel, ach....Hebbeding, toen Beirut nog lekker fris in de weer was.