Ringo Starr - Goodnight Vienna (1974)

Label: Apple

1. Goodnight Vienna (2:34)
  2. Occapella (2:56)
  3. Oo-Wee (3:46)
  4. Husbands and Wives (3:36)
  5. Snookeroo (3:29)
  6. All by Myself (3:24)
  7. Call Me (4:08)
  8. No No Song (2:34)
  9. Only You (And You Alone) (3:27)
  10. Easy for Me (2:21)
  11. Goodnight Vienna [Reprise] (1:21)
  12. Back Off Boogaloo * (3:22)
  13. Blindman * (2:44)
  14. Six O'Clock [Extended Version] * (5:22)
EVANSHEWSON
Onbegrijpelijk dat deze prachtige plaat van de sympathiekste Beatle slechts 2.5 ster haalt !
Dit is ongetwijfeld zijn sterkste soloplaat na de Beatlessplit in 1970.
De titelsong werd geschreven door John Lennon en ook meegezongen door de betreurde Beatle.
Deze plaat hadden we in het jeugdhuis en werd er zowaar grijs gedraaid, vooral de eerste kant van de elpee, want ik heb ze al jàààren op cd, beste mensen, ontdek dit pareltje, het is een plaat vol lekkere meezingers en ambiance, maar niet plat, gewoon lekker ouderwets, typisch Ringo, een man met een zeer leuke uitstraling !

hingen
Voor mij zijn alle Beatles glijkwaardig aan elkaar, hebben ze alleen allemaal een andere rol, maar wel allemaal van belang. want zal het toeval zijn dat toen Ringo bij The Beatles kwam de groep in een paar maanden doorbrak, denk het niet! Zal het toeval zijn dat in de films van the fabs Ringo het best kon acteren? Denk het niet. Zal het toeval zijn dat Ringo's drumstijl zo domineerde in de sound van de groep? Luister naar Rain en Yer Blues, nooit een betere drummer gehoord!
Zal het toeval zijn dat Goodnight Vienna zo goed is, kom op, want deze plaat is goed, steengoed, sfeervol en zo typisch Ringo, die een duffe song als Call me tot een meesterwerk om kan toveren. Prachtige plaat die beter is als vele van John, Paul en george!!

avatar van devel-hunt
Erg lollige plaat, die op het eerste gezicht simpeler lijkt als dat deze is. Nummers als The no no song en Goodnight vienna zijn echte Ringo standaards. Als ik deze plaat draai, wordt ik altijd vrolijk en is dat in de basis niet één van de bedoelingen van muziek?? Alleen daarom verdient deze al een eervolle vermelding.

Harald
Is wel een goede plaat maar dat deze beter is als vele van John, Paul en George....daar wil ik maar een groot vraagtekenen zetten.

avatar van devel-hunt
John, Paul en George hebben allemaal wel missers op hun naam staan, ik heb Goodnight vienna liever als Electronic sounds, wild life, sometimes in ney work city, press to play, give my regards to broadstreet, two virgins, om er maar een paar te noemen. Goodnight vienna steekt daar met kop en schouder bovenuit, net zoals meer platen van Ringo.

EVANSHEWSON
11 stemmen voor deze ontzettend ontwapenend leuke pretentieloze funplaat, wie deze niet kent, heeft echt een gat in zijn/haar cultuur...

Dit blijft, samen met "Ringo" de leukste plaat van mijn favoriete NEUS allertijden!

avatar van ricardo
EVANSHEWSON schreef:wie deze niet kent, heeft echt een gat in zijn/haar cultuur...

Nou EVANSHEWSON,ik ken deze plaat dus niet,ik ken wel veel Beatles platen maar deze dus niet,maar om dan van een gat in mijn cultuur te spreken...Tja dat hangt m.i niet van 1 plaatje af.

Harald
Hier staat nergens dat je Ringo's plaat moet hebben om niet een gaat in de cultuur te hebben.

Cultuur is dat complexe geheel van kennis, geloof, kunst, wetgeving, moraal, gewoonte plus andere vaardigheden en rituelen, dat mensen nodig hebben als lid van een samenlevingsverband (Tylor, 1871)
Cultuur is de sociale erfenis van handelen en geloof, dat de inhoud van ons leven bepaalt (Sapir, 1921)
Cultuur is "the way of life" van een groep mensen. De manier waarop zij zich gedragen is hun cultuur (Herskovits, 1948)
Cultuur bestaat uit geordende en functionele onderling afhankelijke gewoontes, die specifiek zijn voor bepaalde sociale groepen (Gillin, 1948)
Cultuur is het totaal aan gedeelde patronen van aangeleerd gedrag waarmee fundamentele biologische drijfveren omgezet worden in sociale behoeften en beloond worden door instituties, die tevens omschrijven wat is toegestaan en verboden (Gorer, 1949)
Cultuur is het geheel van gewoontes, instituten, symbolen, voorstellingen en waarden van een groep (Kloos, 1976)
In engere zin is cultuur het bijzondere, tijd- en plaatsgebonden geheel van vorm- en zingeving, waarvan een bepaalde groep, volk of gemeenschap de drager en de voortbrenger is (Nieuwe kleine Winkler Prins, 1987)

EVANSHEWSON
Hoe verdomde ernstig sommige opmerkingetjes in de marge toch genomen worden...

avatar van devel-hunt
Maar het blijft een leuke plaat die je wel moet hebben en kennen en gezellig mee moet kunnen zingen tijdens de afwas of andere bezigheden om je culturele Beatles kennis up to date te houden, zeker weten!! Jullie kennen Imagine toch ook uit volle borst, zing ook eens mee op husbands and wifes dat brengt alles in een ander kader, doen hoor!!

Harald schreef:

Precies waar Ringo allemaal aan voldoet dus, de neus is cultuur met een grote K, toch...?

avatar van Toon1
Aan de posts te zien bij dit album hoopte ik een plaat te beluisteren die even goed is als 'Ringo', maar dat was het helaas niet. Kant 1 vind ik erg goed en is zeker een kleine 4* waard, maar daarna daalt het niveau toch wel, een nummer als 'The No No Song' vind ik zelfs lichtjes irritant. De bonustracks maken de plaat dan weer beter, maar die tel ik niet mee. Ik houd het bij 3*
(Wel een leuke parodie op de film "The Day the Earth Stood Stood Still, die hoes)

avatar van LucM
Met dit album deed Ringo Starr het succes van zijn vorige album "Ringo" nog eens dunnetjes over en John Lennon en Paul McCartney schreven weer een nummertje voor hem.
De muziek van Ringo Starr is natuurlijk minder pretentieus dan die van ex-Beatles John Lennon en George Harrison, maar een leuk album is het alleszins vanwege de pakkende en vrolijke composities met een vleugje humor en de natuurlijke productie. Vooral de titelsong vind ik erg sterk.

beaster1256
heb de plaat vroeger ook grijsgedraaid vanwege het zeer hoge amusementsfactor, zeer leuk , party - achtige songs waar het plezier vanaf druipt , geen moeilijkdoenerij maar gewoon een leuke plaat maken met veel vrienden en collega's en hem dan op het publiek loslaten en er geen moer om geven wat het publiek ervan denkt .

Ja zo komt en kwam hij vroeger bij mij over en wat ben ik blij dat ik hem na al die jaren op cd heb met die leuke bonusnummertjes erbij

toppie ringo

Father McKenzie
Nog steeds, samen met "Ringo" vind ik deze hier, ongelooflijk plezant, je wordt er vrolijk van, toch een gave van Ringo; mensen blij maken met ongecompliceerde vrolijke niet te moeilijke deunen.
Ik heb Y Not besteld, en moet vermoedelijk een goed weekje erop wachten.... vreselijk hé, dus ik doe het voorlopig met wat ouder werk van mijn favoriete neus.
Deze hier werd in ons jeugdhuis platgedraaid, de gezelligheid druipt er dan ook vanaf.

avatar van Van4sen
Vanavond via MP twee lp'tjes gescoord waarvan deze Ringo Starr. Heerlijke muziekjes uit de jaren 70. Met natuurlijk, zoals altijd bij Ringo, top liedjesschrijvers. Lennon, Toussaint, Elton & Bernie en natuurlijk de onvergetelijke Harry Nilsson. Top!!

avatar van bikkel2
Ik heb serieus overwogen om de Ringo catalogus eens onder de loep te leggen.
Wat mij enigzins tegen houdt is het feit dat de olijke drummer niet echt kan zingen.
Één nummertje op een Beatlesplaat is daar aan toe, maar een heel album.
Ik kan mij eigenlijk nauwelijks voorstellen dat zijn zanggeluid een hele plaat boeit.
Toegegeven in de wat country getinte songs kan het er soms goed mee door.
Maar dat is niet de weg die hij koos.

bikkel2 schreef:
Ik heb serieus overwogen om de Ringo catalogus eens onder de loep te leggen.

Gewoon doen, zeker met deze hitte. Zijn stem, een nasale neusstem, maar wel herkenbaar uit duizenden.
Goodnight Vienna, Ringo, Time takes time en Ringo Rama zijn verassend goed, begin daar maar eens mee.

avatar van bikkel2
Nou, het zit er op. De eerste keer dat ik een Ringoplaat geluisterd heb.
Gezellige plaat, niet iets urgents, maar Ringo heeft hoorbaar schik en dat werkt wel enigzins aanstekelijk.
Anderzijds, zijn legacy helpt natuurlijk mee.
Met andere woorden; Zonder zijn Beatlesverleden had dit waarschijnlijk niet door de test gekomen.
Het is muzikaal afgestemt op zijn beperkte vocalen, waar hij geen stunten hoeft uit te halen.
Het luistert wel lekker weg, maar het is niet iets wat je node zou missen.
Een meesterzet vind ik nog altijd zijn All Stars Band. Hijzelf in de spotlights, maar met bekende musici om hem heen die ook hun ding doen.
Conclussie: Ringo als zanger + liedjes is even leuk, maar het moet niet te lang duren.

avatar van nlkink
bikkel2 schreef:

Conclusie: Ringo als zanger + liedjes is even leuk, maar het moet niet te lang duren

Dat wisten zijn companen in The Beatles al

avatar van jorro
Ringo Starr, dat schept toch altijd een bepaalde verwachting.
Helaas kan dit album daar aan niet voldoen. Een behoorlijke tegenvaller met andere woorden.
Eigenlijk wordt het nergens spannend.
Voor de liefhebbers: het album heeft desondanks de Oor jaarlijst 1974 gehaald. Wel op een bescheiden gedeelde 51e plaats.
Een dikke onvoldoende: 2*