LCD Soundsystem - Sound of Silver (2007)

Dance / Punk
Label: DFA

1. Get Innocuous (7:11)
  2. Time to Get Away (4:12)
  3. North American Scum (5:26)
  4. Someone Great (6:25)
  5. All My Friends (7:37)
  6. Us v. Them (8:29)
  7. Watch the Tapes (3:55)
  8. Sound of Silver (7:07)
  9. New York, I Love You But You're Bringing Me Down (5:35)
avatar van adri1982
DjFrankie schreef:
adri1982 ken je deze al?
Ik ben nog The Music (2002) bezig.

avatar van Benos
Review #5:

LCD Soundsystem maakt nooit een enorm geheim van hun invloeden. Echter, in tegenstelling tot veel andere artiesten met soortgelijke invloeden haalden, hebben veel LCD Soundsystem nummers een duidelijk eigen geluid. Zeker in het beste en bekendste werk van LCD Soundsystem, Sound of Silver, is er een perfecte balans tussen het gebruiken van invloeden en het creeëren van een eigen geluid. Zeker op This Is Happening en de nieuwe LCD Soundsystem singles lijkt deze balans zwakker (te weinig een eigen geluid)

Openingstrack Get Innocuous! heeft een duidelijke Krautrock invloed, met een drumbeat die je ook op een album van Neu! zou kunnen vinden en dezelfde opbouw die Kraftwerk enorm bekend maakte. All My Friends zou qua opbouw en lyrics een nummer van New Order kunnen zijn, maar James Murphy distantieert zich hier van door een meer Eno/Bowie-esque gebruik van de synthesizers en een unieke stem.

Over de stem, het is niet mijn favoriete aspect van het album. Murphy's stem is niet slecht, maar ook niet geweldig. Bepaalde vocals klinken geforceerd of enorm getraind, zoals op Us v Them. Desalniettemin passen de vocals in de meeste gevallen prima binnen de nummers, zeer waarschijnlijk omdat de instrumentals geschreven zijn met de stem van Murphy in het achterhoofd.

De instrumentals zijn het beste deel van het album. Van de unieke instrumenten zoals een koebel, een duimpiano en een glockenspiel tot het geweldige gebruik van drums, synths en piano levert ieder instrument een uniek, goed en bruikbaar geluid. Geen instrumenten klinken overbodig, iets wat bijvoorbeeld bij Bowie's Lodger (waar dit album mij qua productie enorm aan doet denken) wel voor kwam.

Sound of Silver begint enorm sterk, zeker met de streak van North American Scum tot All My Friends. Echter daalt de kwaliteit hierna hevig met drie zwakkere nummers. Us v Them duurt veeeeeel te lang; Watch the Tapes is een leuke track met goede drums, maar brengt niets interessants in vergelijking met de andere nummers en de title track is ook niet enorm boeiend. New York... is niet het meest geliefde nummer van het album, maar ik vind het persoonlijk een van de betere nummers. Een prima ballad om het album af te sluiten.

8,5 / 10

Beste Nummers: Get Innocuous!, All My Friends, New York, I Love You...

avatar van bikkel2
Benos hier boven raakt precies de kern wat mij betreft met zijn review
Fantastische schijf die door het speelse karakter boeit t/m.
Idd hanteert LCD Soundsystem een sound die invloeden niet buiten sluit.
Ritmisch enorm catchy en het gebruik van de synths is erg smaakvol gebracht.
Mooi ook de aanvulling met andere instrumenten die geraffineerd hun plek krijgen in de songs.
Vaak lang uitgesponnen, maar er gebeuren dingen die niet overmatig zijn.
Dat is knap, want hoe iets boeiends houden in liedjes die gemiddeld naar de 7 minuten klokken.
Dat gaat prima hier. Zonder al te veel een te grote stempel te drukken gebeuren er sneaky allemaal interessante dingen.
Electro, dance, pop, het zal allemaal best, dit is echt genieten van begin tot eind.
Deze gaat in de verzameling komen en ga eens werk maken van de discografie so far.

Fijne creatieve plaat!

avatar van Noere
Noere schreef:
Bij het eerste nummer moest ik meteen denken aan the robots van kraftwerk.. regelrecht gejat natuurlijk. Maar ja, de man steekt het ook niet onder stoelen of banken.

Laat ik daar Moskow Diskow van Telex nog aan toevoegen.. Maarja, zo kunnen we wel aan de gang blijven gaan. Wat maakt het ook uit., blijft een tof plaatje dit. Noem het een creatieve collage ofzo. Beste nummer hier voor mij is us v them, wat een heerlijk door ratelend nummer. Ook de met detroit techno flirtende titeltrack (hoor ik daar nu robert hood..) gaat erin als zoete koek.
Ook helemaal vergeten te stemmen. 4 dan maar.

avatar van Marijke1960
Blijft toch heerlijke muziek. Tijdje niet meer gehoord..maar nu weer eens keihard opgezet..wat een magnifiek jatwerk (Robots, Kraftwerk) is Get Innocuous!

avatar van Lau1986
Dit is een prima album. Er zit een goede vibe in de muziek en er is veel te ontdekken. Ik vind de vocalen prima bij de muziek passen.

avatar van Bobbejaantje
Het synthesizer riffje van Get Innocuous doet heel hard denken aan het riffje dat Telex gebruikt in Moscow Discow Telex - Moskow Diskow (1979)