Michael Formanek - Extended Animation (1991)

Jazz
Label: Enja

1. Liar's Web (7:48)
  2. Warchful Eyes (9:14)
  3. Between the Lines (9:55)
  4. Quicksand (7:37)
  5. Dominoes (11:22)
  6. A Walk in the Park with Kafka (5:57)
  7. Snalking (7:33)
  8. O My Bitter Man (5:21)
avatar van Supernormal
'Extended Animation' is het tweede album van deze Amerikaan als bandleider. Als ik me niet vergis is dit ook de eerste plaat waar Tim Berne komt meeblazen. Later zouden de twee meer gaan samenwerken en werd Formanek de vaste sparringpartner van Berne in zijn 'Bloodcount' band.

Dat is niet geheel onverwacht, want hieruit blijkt nog maar eens hoe de muziek van beide muzikanten eigenlijk als twee druppels water op elkaar gelijkt. Het gebied waar improvisatie en compositie samenkomen is het vaarwater van deze heren. Dikwijls klinkt de muziek erg gestructureerd en gepland maar is ze toch misleidend vrij, aangezien de muzikanten steeds variaties spelen op bepaalde thema's. Elk instrument gaat zowat zijn eigen weg waardoor er een prachtig samenspel en meerstemmigheid optreedt. De stukken zijn daardoor ook compositorisch klassiek getint, wat zich doortrekt in de orkestratie met Mark Feldman op viool.

Als deze redelijk academische en sterk geschoolde muzikanten dan ook nog eens hun technische precisie bovenhalen wordt de muziek echt een kluwen van melodieën en ritmes. Formanek's muziek mag best complexe jazz genoemd worden, met onderstromen en wendingen waarin je gemakkelijk kopje onder kunt gaan. Een plaat waar je dus wat moeite voor moet opbrengen. Wie zich echter de moeite gunt om dit katje te geselen zal op vele momenten grijnzen.