Zdob Si Zdub - Ethnomecanica (2007)

Republiek Moldavië
Ska / Rock
Label: A&A

1. Batuta (1:41)
  2. Bunica Bate Doba (3:59)
  3. Cântec de Drum (4:18)
  4. Ciocarlia (2:45)
  5. Doina Haiducului (5:23)
  6. Hardcore Moldovenesc (4:08)
  7. Haitura (5:30)
  8. Intro Joc (2:48)
  9. Miorita (3:13)
  10. Hora Cosmica (4:55)
  11. Paint It Black (2:56)
  12. Sarba Lui Mihai (3:15)
  13. Sus La Paru Dintre VII (4:09)
  14. Tractorul (3:10)
  15. Tiganul Si OZN (3:23)
  16. Videli Noci (2:34)
  17. Zdubii Bateti Tare (4:47)
  18. Zdubii Bateti Tare Remix by Shantel (Bonus Track) (5:20)
avatar van Justinx
Oef, wat een genot dit nieuwe Zdob si Zdub album. Je kent ze nog wel, met die Boonika achter zo'n grote trom bij het Eurovisie Songfestival in 2005. Geweldig optreden, ze hadden zonder mogelijke discussie moeten winnen . Het nummer, Boonika Bate Toba, is overigens wederom op dit Zdob Si Zdub album aanwezig. En meer liedjes uit het oude repertoire van de band, trouwens. Dit album is dan ook niet écht nieuw te noemen, gezien Ethnomecanica bestaat uit een meerderheid van heropgenomen of gerestylde nummers, waaronder dus de eerder genoemde Boonika Bate Toba, maar ook Miorita, Videli Noci, Tiganul Si OZN, Hardcore Moldovenesc en vele andere. Er is een groot onderlinge verschil van de heropgenomen nummers. Zo is het ene nummer zodanig aangepast dat het bijna een totaal nieuw nummer lijkt, zoals bijvoorbeeld Hora Cosmica, terwijl andere dan weer precies op de voorgangers lijken. Toch wel een klein minpunt van deze cd. Vandaar dat ik als groot liefhebber van de Moldavische band dit album toch een 3.5 moet geven, hoewel ik het liever anders had gezien. Mijn favoriete nieuwe nummer is ongetwijfeld Sus La Paru Dintre VII, die nogmaals benadrukt met wat voor geweldige ska/rock band wij te maken hebben. Werkelijk fantastisch!

sq
Ik heb ze van de zomer live gezien. Het lijkt erop dat men hiermee een soort ´tweede start´wil maken, voor mensen als ik die nog niets hebben. Welke raad je me aan; deze met de nieuwe versies of toch de oudere?

NB: ik ken, naast het songfestifalstuk, nog niets van plaat. Alleen live dus.

Hier staat in elk geval meer op

avatar van Justinx
Woww, waar heb je ze ooit live gezien dan? Moet zeker niet dichtbij geweest zijn . Wil Zdob si Zdub ook wel een keer live mee maken, echt een geweldige band.

Alle voorgaande albums hebben zo wel hun geweldige nummers. Ik persoonlijk ben erg te spreken over dit album, maar Agroromantica is ook erg goed. Ten opzichte van 450 de oi, zijn Agroromantica en deze Ethnomecanica vrijwel beter, vind ik. Overigens is Ethnomecanica beter te verkrijgen.

sq
Wel, als met het meeste wat ik live meemaakte in 2006, was het op Roskilde-festival. Inderdaad niet naast de deur (Denemarken). Ik maakte er een verslag van (Roskilde 2006 topic).

Zdob di Zdub was de tweede band die ik daar zag vorig jaar. Ondanks dat het nog donderdagmiddag was, en ik ze zag ná de Editors (was ook best goed), was ik er enthousiast over. Ik weet nog dat het publiek al na een paar nummers was veranderd in een feestende massa.

Ik zal intussen eens een kijken of ik wat losse nummers van deze kan vinden om te proberen, want na je commentaar lijkt dit inderdaad toch wel een soort ´beste koop´ te zijn

sq
Ik zag ze laatst weer, in dat reisprogramma van Michael Palin, die allemaal Oosteuropa-landen aan t bezoeken was.

Nu eindelijk in huis. Zo makkelijk te krijgen was t toch niet hoor. Ik slaagde uiteindelijk op Ebay, waar je m rechtstreeks in Moldavie kan bestellen. Toch wel tof hoor, dat je dan een pakketje uit Chisnau krijgt!

Dit is toch wel ontzettende feestmuziek (ook op plaat dus, gevarieerder nog dan in mijn herinnering). Wat mij ook wel verbaasde is hoe heavy dit af en toe kan zijn (nr 8!).

Mijn CD is trouwens van 2006, en ik meen toch dat-ie ook op MuMe op 2006 heeft gestaan.

avatar van Justinx
Tof dat je hem in huis hebt, zelfs ik heb dat nog niet voor elkaar gekregen. Ik sprak over *pindakaas* toen ik zei dat dit album wel makkelijk te verkrijgen was. Super dat we (of beter gezegd ik ) er een nieuwe Zdob si Zdub ''fan'' bij hebben! Ik vind overigens het grofste nummer Sarba lui mihai, maar heb absoluut geen moeite dat dit soort nummers er tussen zitten. Op zijn tijd is dat ook wel lekker. Heb gister toevallig nog deze cd gedraaid - hij blijft sterk.

Justinx schreef:

10 januari 2007 zijn ze in Groningen, in het kader van het Noorderslag Weekend. Helaas zie ik nu dat alles al is uitverkocht

avatar van Justinx
Via ticketservice kun je nog kaartjes kopen voor de zaterdag. Daarnaast kun je een Eurosonic & Noorderslag Passepartout nemen dan kun je dus alle drie de dagen. Mij interesseert alleen de donderdag met topacts als I'Am From Barcelona, Hooverphonic, Detektivbyran en natuurlijk natuurlijk Zdob Si Zdub! Ik ga het overwegen, maar Groningen is helaas niet naast de deur...

ehm, het is gewoon uitverkocht hoor. Zowel passe partout als losse kaarten voor eurosonic en noorderslag...