George Benson - Breezin' (1976)

Jazz
Label: Warner Bros.

1. Breezin' (5:41)
  2. This Masquerade (8:04)
  3. Six to Four (5:11)
  4. Affirmation (6:58)
  5. So This Is Love? (7:04)
  6. Lady (5:56)
  7. Shark Bite * (6:09)
  8. Down Here on the Ground * (9:03)
avatar van dynamo d
This Masquerade en Down on the Ground zijn met vocals; de andere nummers zijn instrumentaal. Six to Four is overigens een vreselijk jaren '70 gepingel-nummer'. De rest is wel aardig, vooral op dvd-audio in surround sound.
Breezin' kreeg indertijd ook wat prijzen. Een Grammy, meen ik ook, voor This Masquerade. Verder stond Breezin'op nr. 1 op verschillende albumlijsten in de USA: jazz, R&B en pop.

avatar van judgepaddy
Raar dat deze zo weinig stemmen heeft, en ook nog relatief laag, terwijl dit album toendertijd toch een groot commercieel succes was met twee grote hits; This Masquerade en Breezin'.
Breezin' is een Jazz standaard geworden en in mijn jeugd leerde wij elkaar het gitaar loopje.
Hoewel het mij allemaal net wat te poppie klinkt, kan ik niet ontkennen dat Benson een groot gitaar virtuoos is met een eigen techniek, van groot invloed op de latere generatie (Jazz) gitaristen.

Meneer Bungel
Liefhebbers van FNMs Evidence kunnen hier hun lol dubbel en dwars² op.

(Leon Russell in This Masquerade doet me denken aan Stevie Wonder)

This Masquerade is een klasse apart; 5 sterren. Verbazingwekkend dat Benson de gitaar meestal zijn werk laat doen en zo weinig zingt. .Hij heeft een prachtige stem. De andere tracks variëren tussen 3 en 3.5.

avatar van Boermetkiespijn
Prachtplaat! De coverfoto vind ik er wat knullig uit zien, maar dat ben ik al snel vergeten wanneer de naald de plaat raakt. Heerlijk lange nummers, zomeravondmuziek. Favorieten zijn "Breezin" en natuurlijk "This Masquerade". Dat de rest van de nummers aan deze twee ondergeschikt zijn, maakt niet dat ik de rest niet beluister, want alle nummers zijn absoluut de moeite waard.