Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)

Label: Roadrunner

1. Fear of a Blank Planet (7:28)
  2. My Ashes (5:07)
  3. Anesthetize (17:42)

met Alex Lifeson

4. Sentimental (5:26)
  5. Way Out of Here (7:37)

met Robert Fripp

6. Sleep Together (7:28)
  7. Cheating the Polygraph * (7:10)
  8. Nil Recurring * (6:08)

met Robert Fripp

9. Normal * (7:09)
  10. What Happens Now? * (8:23)
avatar van Tav74
PT kondigt nieuw album en tour aan, dus je zet weer eens wat op.
Vandaag deze op de draaitafel. Een van de beste albums van PT, en in ieder geval het album dat mij qua stijl en sound toch het meest aanspreekt. Anesthetize is voor mij nog steeds het absolute hoogtepunt. Overigens vind ik Senimental ook geweldig, maar de oervesie (Normal op Nil Reccuring) is zo mogelijk nog veel beter.

avatar van Robje1968
Een lekkere CD en voor mij toch wel de beste van Porcupine Tree.

avatar van MarkS73
Jaren geleden eens wat van deze band geluisterd maar kwam er destijds niet echt in. Nu kom ik deze band zo vaak hier tegen dat ik dit album maar eens een kans heb gegeven, wat is dit mooi zeg. Geen idee of de rest ook zo goed is maar zo te zien heb ik nog een heel oeuvre om mij in te verdiepen...

avatar van Leptop
En zo te zien aan je recente stemmen ben je aardig op weg

avatar van MarkS73
Ik zit er inderdaad helemaal in, wat een band zeg. Raar dat dit mij al die jaren ontgaan is. Heb nu vijf albums gehad en het is eigenlijk allemaal geweldig.

avatar van Red33
Ik luisterde voorheen (de afgelopen jaren) qua progressieve rock eigenlijk alleen Marillion en ben Genesis steeds meer gaan ontdekken en waarderen, daarnaast ben ik ook met indierock gaan luisteren en enorm gaan waarderen. Denk aan The War On Drugs, The National en Arcade Fire. Maar ik stuitte de laatste tijd steeds meer op Porcupine Tree op deze website en ben zodoende ook hun nieuwste plaat gaan beluisteren. Mán wat vind ik die goed! Misschien wel vooral omdat het mijn ontdekking van Porcupine Tree is. Zodoende ben ik ook dit album, Fear of a Blank Planet, gaan beluisteren en dit is eigenlijk misschien minstens zo goed! Tot dusver een dikke vier sterren na een eerste luisterbeurt, maar bij één luisterbeurt blijft het zéker niet!

Anesthitize en Sleep Together (vooral wanneer die snaarinstrumenten erbij komen) vind ik tot dusver de beste nummers, maar het hele album is enorm goed! Ik heb volgens mij nog enorm veel moois te ontdekken!

Dit vind ik toch wel de beste hoor. Deadwing komt ook in de buurt, maar dit luistert weg als een waar conceptalbum. Alles valt op z'n plek en na afloop ben ik geneigd om hem opnieuw op te zetten. Hier is echt vakwerk afgeleverd.

avatar van chevy93
Mijn waardering voor dit album heeft nogal wat ups en downs gekend. Initieel vond ik het een geweldig album, toen zakte het wat af, maar de laatste paar jaar heb ik weer een grote herwaardering voor Porcupine Tree gekregen.

Het fenomenale (reünie)concert in de Ziggo Dome gaf het laatste zetje richting 5*.

avatar van Amsterdamned
Blijft toch een geweldig album dit! Misschien wel het beste wat ze tnt gemaakt hebben. Kan er eigenlijk geen slecht nr op ontdekken.

Prima plaat maar Stupid Dream blijft hun beste.