Kitaro - Spiritual Garden (2006)

Japan
Electronic
Label: Domo

1. Gentle Forest (3:41)
  2. The Stone and the Green World (8:43)
  3. Sunlight Dancing (10:13)
  4. Moon Flower (3:12)
  5. Wind and Water (5:21)
  6. Moon Shadow (3:40)
  7. Love for Elka (5:30)
  8. Hydrosphere (3:10)
  9. Quasar (6:50)
  10. White Night (1:56)
  11. Spiritual Garden (4:37)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Spiritual Garden is wederom een heel mooie plaat van Kitaro en het valt me op dat Kitaro zich van een iets andere sound heeft laten voorzien dan op voorgaande releases van 'm. Wellicht komt dit, doordat een zekere Keiko Takahashi (overigens niemand minder dan Kitaro's vrouw) ook een flink staaltje aan de composities heeft bijgedragen.
Wat ik dus al eerder aangaf, resulteert e.e.a. in een heel mooie plaat. Maar heel opvallend en bijzonder wordt het echter nergens. Dus moet het album het vooral hebben van sfeer en voornamelijk rustgevende en prachtig in het gehoor liggende klanken en melodieën. En is dat eigenlijk niet gewoon het belangrijkst? Daarnaast is er ook best wel wat afwisseling terug te horen op dit album en praktisch elk nummer straalt een bepaald karakter uit.

Zo opent het album met het weliswaar wat simplistisch klinkende, maar effectieve "Gentle Forest", waar een nadrukkelijke, rustige piano-melodie op de voorgrond te horen is.

Vervolgens komen we in meer traditioneel Kitaro-vaarwater met "The Stone and the Green World". Een kabbelende ondergrond, een meeslepende melodielijn: het heeft wel wat herkenbaars over zich. Naarmate het nummer vordert, lijkt ie wat geheimzinniger te gaan klinken vanwege een verdwaalde en eenzame piano-melodie, maar vervolgens komt hetzelde thema nét even op een andere manier terug.

Wat grootschaliger en opzwepender van aard is vervolgens "Sunlight Dancing". Het is na de eerste 2 rustige nummers een prima oppepper, echter moet me wel van het hart dat het hoofdthema wel iets té simpel en voor de hand liggend klinkt. Ondanks dat is het een welkome afwisseling na de eerste 2 rustige nummers.

"Moonflower" is vervolgens een heel mooi, eigenlijk wat te kort juweeltje, waarbij een mooie toegankelijke melodie (gespeeld op een cello) de overhand heeft.

Het daaropvolgende "Wind and Water" ademt ook een behoorlijk eigen karakter uit en het zijn vooral de mooie akoestische gitaar-harmonieën die opvallen. Overigens doen zowel dit nummer als "Moonflower" me muzikaal ook aan het latere werk van Gandalf denken.

"Moon Shadow" is een typisch voorbeeld van hoe een simpel, maar zéér doeltreffend thema, gecombineerd met het juiste effect zorgt voor een prima geheel. Op de één of andere manier toch daardoor een persoonlijke favoriet geworden van dit album.

"Love for Elka" heeft alle typische Kitaro-ingrediënten die het tot een herkenbaar stuk muziek maken. Mooie, kabbelende ondergrond, sfeervolle fluit-melodie, sprankelende harp-accenten.

Het ietwat dreigende en bombastische "Hydrosphere" geeft vervolgens een andere draai aan dit album en de wat meer stevige kant van Kitaro's muziek begint langzamerhand de overhand te krijgen.

Wat uiteindelijk resulteert in het rock-achtige "Quasar". En oh, wat klinkt dit nummer zowel ritmisch als thematisch toch herkenbaar. Het is alsof Kitaro hier teruggrijpt naar één van mijn all-time-favorites, namelijk "Chant from the Heart" van Mandala. Alleen net niet zo intens en goed als laatstgenoemde. Maar zeker niet verkeerd om naar te luisteren.

Het zweverige, ietwat dromerige "White Night" biedt als overgang een welkom tussendoortje naar het fraaie slotstuk, nl. het titelnummer. En die laatste is een typisch, voor de hand liggend, herkenbaar, maar daarom niet minder mooi stuk muziek zoals ik die wel meer van Kitaro gehoord heb.

Al met al maakt het Spiritual Garden zeker de moeite waard. OK, de plaat zal echt niet opvallen en uitsteken boven de zee aan Kitaro-releases, maar degene (waaronder ikzelf), die over het algemeen de muziek van Kitaro een warm hart toedraagt, zal zeker genieten van bijna een uur lang mooie muziek.

yorgos.dalman
Dit album moest bij voorbaat om twee redenen opmerkelijk zijn: ten eerste heeft Kitaro's vrouw meegeschreven aan de composities en ten tweede is het album gemaakt tussen twee delen van The sacred journey of Ku-Kai - een reeks albums waarin Kitaro een nieuwe, in mijn opzichte zeer volwassen, geluid laat horen.

Spiritual garden klinkt inderdaad 'anders' en dat is gelukkig in positieve zin. Niet dat het meteen een hoogstaand werk is, maar er staan enkele heerlijk mystieke nummers op zoals 'Gentle forrest' en 'Wind and water' die je een ogenblik doen wanen dat je in een overvloedige tuin rondloopt vol flora in wonderlijke vormen en kleuren die je nog nooit eerder gezien hebt.

Kitaro's muziek is de muzikale definitie van een spirituele belevenis. Zijn muziek onderga je. Het zijn exotisch geweven klankentapijten, soms groots en episch (ik denk dan voornamelijk aan het vroege werk van '78 tot en met '86) en dan weer, zoals met deze Spiritual garden, broos en breekbaar.

Mooi gewoon.