Carla Bozulich - Red Headed Stranger (2003)

Label: Dicristina Stair

1. Time of the Preacher (2:56)
  2. I Couldn't Believe It Was True (2:26)
  3. Medley: Time of the Preacher / Blue Rock Montana / Red Headed Stranger (6:42)
  4. Blue Eyes Crying in the Rain (3:35)
  5. Red Headed Stranger (10:47)
  6. Time of the Preacher Theme (0:32)
  7. Just as I Am (5:34)
  8. O'er the Waves (4:06)
  9. Down Yonder (1:16)
  10. Can I Sleep in Your Arms? (4:22)
  11. Remember Me (6:29)
  12. Hands on the Wheel (3:59)
  13. Bandera (4:06)
Interessante plaat, alleen al voor het feit dat ie veel en veel beter is dan het origineel. Min of meer een vrije bewerking van het bekende, naar mijn mening saaie Willie Nelson-album.

Alleen al aan de lengte is te zien dat er nogal wat wordt geïmproviseerd op dit album. In originele vorm duurt deze plaat ongeveer 30 minuten, hier haast het dubbele. Gewapend met haar stem en een digitale Tanpura dronebox (wat een Indiaas tintje geeft aan het hele album) zingt Carla zich op een spookachtige manier door het hele album heen. Haar zus komt nog even langs voor backing vocals, zo ook Nels Cline voor gitaar en lap steel. Uit zijn Nels Cline Singers band neemt hij de drummer mee en natuurlijk is er ook nog ruimte voor een violist. Oja en Nelson zelf doet ook nog op 3 tracks mee, maar dat haalt het niveau gelijk weer ietsje naar beneden, helaas.

Ik moet dit nog een paar keer horen, maar ik vind het knap dat het uiterst traditionele en gezapige origineel wordt omgetoverd tot zo'n donker en spannend werkje. Cijfer volgt later.