Circle - Meronia (1994)

Finland
Label: Bad Vugum

1. Ed-Visio (4:14)
  2. Curwen (4:45)
  3. Wherever Particular People Congregate (2:30)
  4. Meronia (8:03)
  13. Scoop (6:59)
  14. Merid (2:52)
  15. Esprites (3:50)
avatar van essence
Debuut van deze Finse superband, en meteen ook een blauwdruk voor wat deze band staat: repetitieve riffs, spacerock, kraut-jams, ijle, vervreemde pianoklanken en hier en daar een snuifje hardrock en stoner. Ik hou van deze band! En dat zal me uren, nee dagen luisterplezier bezorgen want deze bende zijn echt 'the hardest working band in business' want als ik me niet vergis brachten ze in 2007 alleen al een 7-tal albums uit en hun totale discografie telt 30+ releases. Yiha, dus gelieve mij nu niet meer te storen tot, laat ons zeggen halfweg 2009.

avatar van HammerHead
Nu zaten bij die 7 releases van 2007 "slechts" 2 studioplaten puur door de band zelf, te weten Panic en Katapult, verder nog 2 samenwerkingsverbanden en een drietal livealbums.

Ook is het nog wel interessant om te melden dat van dit al zeer lang out of print zijnde album eind vorig jaar een re-release verscheen.

avatar van Fred Zed
Leuk om te weten EKTRO heeft Meronia terug uitgebracht, Circle speelde gisteren een concert.
Moest deze toch wel hebben, nadat ik alles wat ze op iTunes hebben gereleased had gekocht.
Hun krautrock dingen is niet mijn ding, maar hun instrumentals zijn bij momenten geniaal.
Er staan echt pareltjes op deze cd, ga nog wat beluisteren en herbeluisteren voor ik ga kwoteren.

avatar van Fred Zed
Vreemd om hun werk van 1996 te beluisteren en dan te weten waar ze nu mee bezig zijn. Moeten onderweg toch iets verkeerd hebben geslikt.
Hun debuut doet me ergens aan de zeer zeer vroege Sigur Ros denken, maar eigenlijk mag je dat niet zeggen want Circle was vroeger, je hoort op sommige nummers al dat ze geen plat getreden wegen indraaien, compleet eigen geluid, heel melodieus en dan een aantal kleine experiment'jes ertussen door gedraaid. Only in Finland...anno 1994.

avatar van BlueVelvet
Fred Zed schreef:
Hun debuut doet me ergens aan de zeer zeer vroege Sigur Ros denken
Begrijp ik nu goed dat Meronia je aan Von doet denken? Ik hoor geen enkele overeenkomsten tussen deze albums! Of is er nog een vroegere Sigur Ros dan ten tijde van Von?