Suffocation - Effigy of the Forgotten (1991)

Label: Roadrunner

1. Liege of Inveracity (4:31)
  2. Efficy of the Forgotten (3:50)
  3. Infecting the Crypts (4:50)
  4. Seeds of the Suffering (5:52)
  5. Habitual Infamy (4:17)
  6. Reincremation (2:55)
  7. Mass Obliteration (4:33)
  8. Involuntary Slaughter (3:03)
  9. Jesus Wept (3:42)
avatar van lykathea
Wat!? Geen enkele reacties tot nu toe...verbazingwekkend en teleurstellend.

Suffocation is een band die je als (echte) metal liefhebber gewoon eens moet gehoord hebben, en dan in het liefst nog live ook, want daar schitteren ze pas echt.

Dit blijft hun beste album.

Deze band was een van de eerste op het gebied van blastbeats,en velen volgden.Deze cd,samen met Human Waste,vormen de basis voor veel D.M.bands tegenwoordig.Dat zegt iets over de waarde hiervan.Inderdaad jammer dat er zo weinig reacties op zijn.

The Deftone
Kwam deze toevallig tegen samen met Pierced From Within, 10 euro voor 2 cd's!

Ben net begonnen met luisteren, ben pas bij het 2e nummer, maar het klinkt iig al heerlijk bruut.
Mijn oordeel komt nog. Eerst maar eens afluisteren.

The Deftone
Heb hem nu volledig beluisterd, wat een bruut album is dit.
Van begin tot eind beukt het er lekker op los zonder dat de hoge kwaliteit ook maar een beetje inzakt.

4.5* Die na meerdere luisterbeurten misschien nog wel hoger wordt.

Corpse Molestor
Dit is een meesterwerk van het eerst uur.Vele bands hebben deze stijl gevolgd,maar Suffocation blijft er het beste in.Prachtige hoes gemaakt door Dan Seagrave.Zwaar brute muziek uit begindagen Deathmetal.

avatar van HammerHead
Een absolute mijlpaal in de ontwikkeling van de Deathmetal. Een zeer dichte, stroperige en vooral uitermate lompe sound zet deze band neer. Brak op het gebied van verpletterende logheid destijds met alle bestaande conventies.

avatar van vin13
Eerlijk gezegd ken ik de muziek niet, maar is het te vergelijken met Obituary, Morbid Angel of meer zoals Forbidden?

vin13 schreef:

Eerder een (veel) technischere en snellere variant van Cannibal Corpse en zeker Obituary en (veel) lomper en bruter dan Morbid Angel.
Dankzij deze plaat ontstonden de technical en brutal death metal. Zelfs slam death metal zou hierdoor ontstaan zijn. Gewoon checken, deze.

(En oh ja, met Forbidden heeft het weinig te maken.)

avatar van vin13
Dank voor de info en Obituary vind ik zeker een goede referentie.
Ik ga ze checken.

Empyrium
Raar dat ik werkelijk nog nooit iets van deze band heb gehoord, terwijl het wel in mijn smaak moet vallen, ik ga er eens achteraan en aan de reacties te zien is dit album het meest voor de hand liggend.....

Woutjinho
dikke 5 sterren, één van mijn favo cds

avatar van jurado
Toen deze plaat uitkwam was ik wel onder de indruk, dat heb je al gauw als je 17 bent.
Nu kan ik er vooral om lachen en die zang klinkt natuurlijk erg kneuterig.(lees:irritant)

Het is in mijn ogen niet de mijlpaal als hier boven wordt vermeld.
Als of de band volstrekt uniek was in de metalaarij, neen sorry.
Ze hebben goed geluisterd naar harmony corruption (napalm death).

avatar van lykathea
Elke muzikant haalt altijd ergens invloeden vandaan, maar dat Suffocation de eerste echte Brutal Death band was, staat buiten kijf. Of ze daarmee volstrekt uniek waren is wel over te discussiëren (en of ze Napalm Death als inspiratie hadden zeker óók), maar dat ze met dit album een nieuwe trend zette; nee, ook dit staat niet ter discussie. - Een revolutie in het genre? Sowieso een extreme boost.

Kingsnake
Twijfel erover deze een vijf te geven. Ik ken de plaat al zo'n 20 jaar en vind het nog steeds een beest van brutal-deathplaat.
Foto op de achterkant is hilarisch. Echt zo'n deathmetalbandfoto uit begin jaren negentig.
Zanger Frank is nu kaal, breed en getatoeerd. Op de foto van deze cd is het nog een broekie, maar wat een stem.

Solo's zijn onwijs vet en supersnel, drumpartijen ook fucking snel, bordenvol met blastbeats. Heerlijk...

avatar van master-rens
Hoe kan je deze plaat al 20 jaar kennen als ie nog maar 19 jaar uit is?

zo'n 20 jaar.
Toen ik een jaartje of 13/14 was, ik ben nu 32.
Sorry, naar boven afgerond, moet kunnen.

avatar van master-rens
Was ook maar een flauw grapje

Snap ik vent

avatar van andnino
Ja het is log. Het is lomp. Het is snel. Het is zwaar. Het is van alles.
Maar toch vind ik Morbid Angel met lange afstand beter. Kan iemand me uitleggen waarom?

bennerd
Omdat Morbid Angel minder lomp is dan dit? Het verschil tussen pakweg Vader en Aborted is ook groot.

avatar van andnino
Ja maar die vind ik allebei even saai.

*facepalm*

avatar van Don Cappuccino
Vandaag gekocht samen met Pierced From Within net als The Deftone en dit is echt een bruut album! Zo´n beetje de vetste sound die je voor Death Metal kan hebben en Mike Smith kan blasten! De grunts van Frank Mullen zijn ook super en erg laag! 4 sterren, maar dat kan wel eens hoger worden.

Ozric Spacefolk
Hoe goed een plaat ook is, er zijn altijd mensen die hun eigen individualiteit willen onderstrepen door het kut te vinden...
Jammer...

Suffocation is een goede band... Ze mengen vakmanschap met bruutheid op een onvoldongen wijze...
Dit blijft een meesterlijke plaat.

avatar van ASman
Toch een van de beste DM albums aller tijden. Bruut, sludgy, lomp...maar ook weer technisch. Frank Mullen's grunts hebben nooit meer zo laag en onmenselijk geklonken als op deze plaat.

Het mooie aan de "Big 3" van de NYDM - Immolation, Suffocation en Incantation - is dat ze alle drie binnen de grenzen van de death metal van bij het begin een eigen sound en stijl hebben ontwikkeld. De "cavernous death metal" sound van Incantation is ondertussen al talloze keren nageaapt door honderden kleine hobbybands die in de diepe underground scene te vinden zijn. De zogenaamde "elitaire metalfan" (het soort dat iedere band met meer dan 1,000 fans wereldwijd al meteen bij het grof huisvuil smijt) krijgt er maar geen genoeg fan. De stijlen van Suffocation en Immolation daarentegen heb ik eigenlijk nog geen band weten te kopiëren.

ASman schreef:

Ik hoor veel Immolation in Ulcerate en consorten en heel veel Suffocation in zowat alle Unique Leader-bands (Deeds of Flesh, Severed Savior, Inherit Disease, enz). Maar geen enkele band weet imo de verstikkend brute sfeer van Immolation en de sterke mix van brute slams en technische riffs van Suffocation te benaderen. Ofwel zijn ze goed in het ene, ofwel in het andere. Maar niet in beiden tegelijk.

avatar van ASman
bennerd schreef:

Ulcerate haalt zeker en vast zijn belangrijkste invloeden uit Immolation en Gorguts, maar doet er toch zijn geheel eigen ding mee. Suffocation is van grote invloed geweest op veel van die "BR00THAL" bands, zoals het Unique Leader-rooster wat je net aanhaalt. Een regelrechte kopie heb ik van Immolation en Suffocation eigenlijk nog nooit gehoord. Incantation daarentegen wordt vaak gewoon schaamteloos gekloond, alleen dan minder capabel

bennerd
Dit is zo'n plaat die ik heel erg goed wil vinden, maar het zompige geluid maakt het soms wat te moeilijk om door te komen. Het is bijzonder bruut en Effigy of the Forgotten zit propvol sterke breaks, maar op Despise the Sun en het technisch-als-de-neten-klinkende Souls to Deny vind ik het nog net wat beter uitgewerkt. Desalniettemin een mijlpaal in de death metal-scene van een band die een aanrader is voor iedereen die wil kennismaken met brute en technische death metal. Liege of Inveracity is het prijsnummer hier.