Night Ranger - Big Life (1987)

Label: MCA

1. Big Life (5:16)
  2. Color of Your Smile (4:13)
  3. Love Is Standing Near (4:24)
  4. Rain Comes Crashing Down (5:56)
  5. The Secret of My Success (4:26)
  6. Carry On (4:19)
  7. Better Let It Go (4:40)
  8. I Know Tonight (4:03)
  9. Hearts Away (4:58)
Prachtige melodieuze rockplaat van een eigenzinnige band. Night Ranger's herkenbare geluid is voor een groot deel te danken aan het spel van de twee (!) leadgitaristen, die beiden de meest fantastische solo's uit hun gitaar toveren. Een van de beste platen uit het genre, zonder meer.

Empyrium
Ik had hem op lp en inderdaad één van de betere in het AOR genre. Kan hem nergens op cd vinden, maar dan ook werkelijk nergens. Anyone??

avatar van ozwald
Empyrium schreef:
Kan hem nergens op cd vinden, maar dan ook werkelijk nergens. Anyone??
Ja, hier in de kast

avatar van Sir Spamalot
Hij staat ook in mijn kast, destijds op vinyl gekocht voor 280 BEF of €7,00, ik heb in gans Vlaanderen de koopjesbakken geplunderd… Ik begin nog meer respect te krijgen voor de muziek van Night Ranger. Laten we een kat een kat noemen: de songs zijn zeer melodieus, soms tegen het poppy aan, maar wanneer je denkt een AOR band in de handen te hebben, laten de heren Brad Gillis en Jeff Watson de lekkerste solo’s uit hun gitaar verschijnen: om de beurt soleren, dubbele gitaarsolo’s, lekkere riffs, alles kunnen die twee. Het is heel verzorgd (kamerbreed geluid en achtergrondkoortjes) en de songs knallen lekker uit de speakers of in mijn geval in de oren van de hoofdtelefoon. Lekkerste hapjes zijn voor mij: Big Life en Colour of Your Smile. The Secret of My Succes behoort tevens tot de soundtrack voor de gelijknamige film met Michael J. Fox, dus dat nummer is heel poppy, maar dat is begrijpelijk…

avatar van glenn53
En niet te vergeten de 2 ballads 'rain comes crushin down' en 'hearts away'. Geweldige nrs.

avatar van vielip
Eén van de allerbeste albums in het melodic rock genre! Al het goede over dit album is hierboven al gezegd alleen één ding nog niet; de 2 (!!) leadzangers zorgen er toch ook wel heel erg voor dat de afwisseling enorm is! Eigenlijk is alleen The secret of my succes niet zo heel geweldig vind ik. Het past in ieder geval niet echt tussen de overige toppers.

Hendrik68
Goeie genade. Wil iemand weten hoe het leven in 1987 was? Kijk dan naar Back to the Future en luister naar deze CD. Klaar. Ik heb de tijd meegemaakt en heb ervan genoten en niet te kort ook, maar 1987 war einmal, zo ook dit soort muziek. Lekkere melodieen, her en der kracht bijgezet door de schitterende gitaarlijntjes. Helaas net iets vaker verkracht door de veel te nadrukkelijk aanwezige synths. Het is echt muziek uit die tijd. Leuk om nog eens te horen. Geen uitschieters naar boven, zeker ook niet naar beneden.

Ozric Spacefolk
Echt een heerlijke eighties rock plaat, vol met hooks, gitaarsolo's en een waanzinnig hoog meezinggehalte.

Wat mij betreft slaat de band met alles de plank nergens mis. Overal de spijker op de kop.

Stevig genoeg om te rocken en pop genoeg om lekker mee te blèren...

Ozric Spacefolk
De energie en het enthousiasme van zingende drummer Kelly Keagy doet me altijd wat denken aan zingende drummer Gil Moore van Triumph.

Zelfde drumstijl en allebei een hoog party-gehalte....

avatar van Metalhead99
Wat een heerlijke plaat is dit! Ik vond voorganger 7 Wishes niet zo geweldig, maar hier kwamen ze toch maar eens met de beste plaat tot dan toe. De 2 leadzangers zorgen voor variatie en wat originaliteit. Verder spat het enthousiasme er gewoon vanaf! Heerlijke '80's Rock plaat. Zo hoor ik ze graag!

avatar van vielip
Zit sinds tijden deze weer eens te luisteren. Man, wat blijft dit een heerlijk album! Ik vond The secret of my succes altijd wat uit de toon vallen maar ik geloof dat ik dat best mee vind vallen. Het blijft het minste nummer van het album naar mijn idee maar toch best oké. Colour of your smile is echt geweldig! Die groove is echt heerlijk aanstekelijk. Het dendert maar door en door, prachtig.

avatar van Mssr Renard
Ik kan mij herinneren dat ik deze de beste vond van de band, en in feite klopt het songmatig ook erg. Wat dat betreft is het wel raak. Maar ik heb op bepaalde momenten wel moeite met de overdonderende productie. Het is één keyboards en drums, met gitaren die de gaten opvullen. Er staat bijna geen rustig moment op de plaat. Zelfs de powerballad Rain Comes Crashing Down is één al dichtgesmeerd.

Dat neemt niet weg dat ik deze plaat niet goed vind. Want zoals ik al stelde; songmatig is het fantastisch. De ene na de andere geweldige melorocker wordt hier op je afgevuurd. Rain Comes Crashing Down zorgt nog altijd voor een flinke dosis kippenvel.

avatar van RonaldjK
Mssr Renard schreef:
Dat neemt niet weg dat ik deze plaat niet goed vind.

Je geeft 4 sterren. Ik neem aan dat je bedoelt dat je 'm ondanks de overproductie wél goed vindt?

RonaldjK schreef:
Mssr Renard schreef:

Daar ga ik toch ook op in? Ik vind de songs erg sterk. Als ik het nu zou opzetten dan kom ik tot de vierde song en dan word ik horendol. Maar daarom ga ik een plaat niet slecht vinden.

Deze band vind ik interessant maar deze plaat is helaas niet echt goed. De songs zijn gewoon niet sterk genoeg. Geen echte uitschieters en dat is jammer want ze kunnen het wel.

avatar van vielip
Ha nee joh, zo heel veel beter kunnen ze echt niet. Na Midnight madness is dit hun beste voor mij denk ik. Juist vanwege de sterke songs. Alleen Color of your smile is al goud waard.

vielip schreef:

Die heb ik ook aangevinkt, plus The Rain Comes Crashing Down.

Geef ik die 2 songs nog eens een kansje

avatar van gaucho
Color of your smile is wat mij betreft de beste song op dit album. Zelf heb ik als tweede ster die andere ballad, Hearts away, aangevinkt. Was ook nog een single, die heb ik ook als zodanig (naast de CD-versie van dit album).
Ik was midden jaren tachtig aardig weg van Night Ranger. Het debuut heb ik nog op LP gekocht (en later op CD) en de volgende vier op CD, als een van de eersten op dat formaat. Ik heb een lichte voorkeur voor Midnight Madness als hun beste, maar deze komt zeker op de tweede plaats. Ja, een overvolle productie, al vind ik die hier niet storend, maar het gitaarwerk en het sterke, meezingbare songmateriaal vergoedt veel. The secret of my success was trouwens hun bijdrage aan de gelijknamige film met Michael J. Fox en werd als single ook als zodanig aan de man gebracht.