Matthew Wilder - I Don't Speak the Language (1983)

Label: Private I

1. Break My Stride (3:05)
  2. The Kid's American (4:37)
  3. I Don't Speak the Language (4:48)
  4. Love Above the Ground Floor (4:14)
  5. World of the Rich and Famous (4:43)
  6. Ladder of Lovers (4:07)
  7. I Was There (3:03)
  8. Dreams Keep Bringing You Back (4:39)
  9. I Don't Speak the Language [Reprise] (1:25)
avatar van musicfriek
Break My Stride, de ultieme zomerplaat!

avatar van king_arthur
Inderdaad een lekkere zomerplaat! Break My Stride was ooit de reden dat ik deze elpee kocht. Verder viel het album me toen eigenlijk tegen. Daarna ook niet veel meer van Matthew Wilder vernomen.

avatar van monique
break my strike is voor mij jeugdsentiment,volgens mij is ''the kids american'' ook nog op single uitgebracht,maar heeft dat nummer de top 40 nooit gehaald

RollendeStenen
Ik heb al zolang naar dit album gezocht op cd en eindelijk via Amazon besteld (2 in 1 album). Dit was mijn allereerste album op plaat en ik heb die letterlijk grijs gedraaid.

Waarom deze in totaal uitkomt op een gemiddelde, is toch raar aangezien dit een heerlijk album is zonder fratsen. Helaas schrijft hij volgens mij alleen nog maar voor anderen, want op zich vond ik zijn stem ook prima klinken.

4 *

Geweldigenoten
jeugdsentiment en ook voor mij was dit één van de eerste platen. Ladder of love, Dreams keep... en I don't speak zijn absoluut de hoogtepunten van dit album.

Vooral door de sfeer van de plaat en het jeugdsentiment absoluut een 5 waard. Ik was 11 en vanaf eigenlijk dit moment ben ik platen en cd's gaan verzamelen. Muziek is bij mij niet meer hetzelfde gebleven

avatar van FunkStar
Break My Stride zongen we vroeger met het hele gezinnetje in de auto op weg naar vakantiebestemming, haha!

Ik las laatst dat hij het geweldige Tragic Kingdom van No Doubt geproduceerd heeft, grappig!

Pieter Paal
Op de VARA-dinsdag werd 'Break My Stride' toen helemaal blauw gedraaid. Toen ik 'm voor het eerst op de radio hoorde dacht ik 'wat zingt die man toch nichterig'. Andere omroepen pakten het nummer al gauw op. Het werd daarna een grote hit. Ik zie nog zo het (playback) optreden in Countdown van dit kleine besnorde mannetje voor me.
'I'm running and I won't touch ground, oh no I've got to keep on moving', waarbij hij dus even met de voetjes van de vloer ging.
'The Kid's American' werd daarna ook nog een hit, wel een veel mindere hitnotering dan z'n voorganger.
Laatst heb ik dit album weer eens gedraaid.
Alleen de tracks 'Break My Stride', 'The Kid's American' en 'I Don't Speak the Language' blijven vandaag de dag overeind staan.
Na het uitblijven van meer successen bleef Mattew Wilder werken in de muziekindustrie, als tekstschrijver en als producer voor No Doubt, 702, Christina Aguilera, Kelly Clarkson, en Joanna. Hij werkte ook mee aan de Disney-film 'Mulan'. Wilder geeft nu les op de Vanderbilt University in the Blair School of Music.

avatar van musicfriek
Wat een kostelijke video

avatar van PEN15
Ik weet niet meer waar ik was, maar onlangs hoorde ik nog een cover van break my stride. He getsie bah het klonk nog onsmakelijk ook zoals alle covers wel. Kunnen ze nou tegenwoordig niks meer zelf bedenken?

Op dit moment werkt Matthew Wilder samen met Ilse DeLange.

avatar van starbright boy
Staat al een paar weken in de album top 100 opvallend genoeg. Weet iemand waar dat vandaan komt?

avatar van ZAP!
Bugje?

avatar van gaucho
starbright boy schreef:

Bijna drie jaar na dato lees ik deze vraag, en in aanmerking genomen dat je het antwoord inmiddels wel gevonden hebt, haak ik er nog maar even op in: het nummer ging viraal dankzij TikTok-video's. Daardoor werd het in sommige landen opnieuw een hit en stond het de afgelopen drie jaar opnieuw in de Top 2000.

Dat gezegd hebbende snap ik die hernieuwde populariteit nog steeds niet helemaal. Schijnt dat de TikTokkers vooral loos gaan op de wat vreemde tekst. En het is en blijft natuurlijk een oorwurm van jewelste, die misschien juist daardoor toch een redelijk tijdloos karakter heeft.

Ik lees op Wikipedia dat het tot twee keer toe gecoverd is door tamelijk naamloze acts, die er vooral in andere landen dan de onze groot succes mee gehad hebben. Goed voor de portemonnee van deze Matthew Wilder, die ten tijde van het schrijven van het nummer op zwart zaad zat en uit frustratie het nummer schreef. Inmiddels zal hij zijn schaapjes wel op het droge hebben, ook door productieklussen voor o.a. No Doubt, Christina Aguilera en Kelly Clarkson.

Ik kom hier terecht omdat ik onlangs beide singles van het album op de kop tikte. Toch wel erg leuk om te hebben. Ook The kid's American klinkt hitgevoelig, met een aardige 'hook', al was het lang niet zo'n succes als Break my stride. Kent iemand hier überhaupt het gehele album?

Ik niet. The kids American is wel een aardig moppie en Break my stride natuurlijk een geweldige 80s classic. Maar dat ie zelf nooit een popster is geworden, verbaast me niet, want hij zag er in die periode al uit als een oude, wat dubieuze, oom die ongevraagd op je feestje kwam...

avatar van gaucho
Haha, nee, zijn foute uiterlijk hielp niet echt natuurlijk. Het pleit voor het liedje dat het desondanks toch een grote hit werd...

avatar van Dibbel
Ik heb die LP ook, maar volgens mij nog nooit (helemaal?) gedraaid.
OK, ik ga wel weer eens naar de zolder.
Break My Stride heb ik overigens best wel teveel gehoord. Staat ook op tig verzamel-LP's en -CD's.