Napalm Death - Mentally Murdered (1989)

Label: Earache

1. Rise Above (2:43)
  2. The Missing Link (2:14)
  3. Mentally Murdered (2:10)
  4. Walls of Confinement (2:56)
  5. Cause and Effect / No Mental Effort (5:32)
avatar van B.Robertson
Deze opvolger van From enslavement to obliteration bevat de laatste opnames van de Dorrian/ Embury /Harris/ Steer line up. Muzikaal gezien is er de nodige progressie geboekt. Lee Dorrian heeft zijn verdienstelijke grunt nog beter gemaakt en Bill Steer heeft z'n gitaarwerk verder ontwikkeld. Er staan voor hun doen veel solo's op de plaat, met bij vlagen een goed gevoel voor melodie. Het ritme tandem levert weer knap werk. De zes songs zijn goed uitgewerkt en duren gemiddeld langer dan voorgaand materiaal. Qua stijl neigt de muziek soms wat naar deathmetal. Iets wat op opvolger Harmony corruption verder wordt doorgevoerd, met andere bandleden want na de Japanse Mentally murdered tour hielden Dorrian en Steer het voor gezien. Dorrian begon z'n eigen band Cathedral en werd vervangen door Benediction zanger Barney Greenway. Steer ging fulltime aan de slag met Carcass en diens plaats werd ingenomen door twee Amerikaanse gitaristen. Uit Terrorizer kwam Jesse Pintado(rest in peace) en Mitch Harris was afkomstig van Righteous pigs. Mitch had eerder met Mick Harris het project Defecation gemaakt. In 1991 vind Mick Harris het allemaal wel mooi geweest, en het laatste oorspronkelijke bandlid stapt op om Scorn te formeren. Zijn plaats wordt ingenomen door de tot dan toe onbekende Amerikaan Danny Herrera. Bassist Shane Embury blijft de rest van zijn loopbaan in Napalm death spelen. De Mentally murdered EP vormt een fraaie overgang van de oude Napalm death naar de nieuwere.

avatar van reptile71
Ik had deze EP bij een partijtje vinyl zitten. Na kant 1 gedraaid te hebben en de zanger toch wel verdomde laag vinden te zingen, als het gebrom van een woedende wolf, plaatje eraf gehaald, zie ik staan 45 rpm. Hele kant op 33 toeren gedraaid. Tja, was niet zo bekend met de muziek, is ook best te doen op 33 toeren. Eigenlijk hoorde ik met het draaien van kant 2 op de normale toeren niet eens veel verschil behalve dan de snelheid.

Tot zover mijn kennismaking met Napalm Death.

Je zal begrijpen: hij is te koop.

avatar van exodus
Is ie te koop? 'k heb interesse! ! !