Skeletons and the Kings of All Cities - Lucas (2007)

Rock / Avant-Garde
Label: Ghostly International

1. What They Said (5:02)
  2. Fake Tits (3:34)
  3. Hay W'happns? (5:17)
  4. Don't Worry (10:50)
  5. The Shit from the Dogs (3:13)
  6. Like It Or Not (3:40)
  7. Let It Out (2:55)
  8. Sickness (4:45)
  9. Push 'im Out (19:37)
avatar van nevyn
Getipt door Bubbachups (nog bedankt ) ging ik maar eens op zoek naar dit plaatje. De nummertjes op hun myspace klonken wel erg fijn, en zeker erg in mijn straatje.

Skeletons and the King of All Cities maken fijne freakerige muziek met maffe blazertjes (ofwel toffe toeters), maffe percussie en hier en daar een maf electronic-effectje op de koop toe. Erg vrolijk, erg levendig. Ik was een beetje bang dat dit een soort rip-off zou zijn van alle bekende freak-folk bandjes en andere chaotische dingen als Broken Social Scene, maar Skeletons weet toch weer te boeien en heeft toch weer een heel eigen geluid. Fijne zang ook

In de structuur van de nummers heeft vast heel wat werk gezeten. Alles is geweldig op elkaar afgestemd en 'klopt' naar je gevoel. Chaotisch en toch gestructureerd. De rustige stukken zijn ook zeer aangenaam om naar te luisteren. In nummers als Hay W'happens? weten ze het meest te overtuigen met een aparte percussie, die nog het meest doet denken aan gewoon gerammel met stokjes (wat overigens ook heel goed zou kunnen ). Toch klinken ze op sommige nummers (The Shit from the Dogs) een beetje als een zachtere versie van Animal Collective, maar dat kan ik ze zeker wel vergeven, ze weten toch een zekere eigen stijl te houden.

Ik wil wel meer van deze band horen. Dit is dan wel hun debuut maar ik denk dat ik ze zeker in de gaten blijf houden, want dit smaakt naar meer. Een van de betere ontdekkingen die ik heb gedaan in 2007. 4,0*

Davez
Waar heb je dit plaatje kunnen vinden? Het nummer what they said klonk best aardig op hun myspace.