Biffy Clyro - Puzzle (2007)

Label: 14th Floor

1. Living Is a Problem Because Everything Dies (5:18)
  2. Saturday Superhouse (3:19)
  3. Who's Got a Match (2:23)
  4. As Dust Dances (5:36)
  5. A Whole Child Ago (3:07)
  6. The Conversation Is... (3:40)
  7. Now I'm Everyone (3:50)
  8. Semi-Mental (4:07)
  9. Love Has a Diameter (3:35)
  10. Get Fucked Stud (3:37)
  11. Folding Stars (4:15)
  12. 9/15ths (2:46)
  13. Machines (3:56)
  14. Drop It * (2:36)
  15. I'm Behind You * (2:34)
  16. Coward * (3:42)
Ik las ergens dat Biffy een nieuwe band was die het voorprogramma van Bloc Party mocht verzorgen. Dat tekent de status van deze band toch wel.

Deze is over het algemeen vrij rustig, de vorige singles Semi-Mental en Saturday Superhouse zijn fijne rockers, de nieuwe single Living Is A Problem vind ik persoonlijk briljant. Folding Stars is het mooiste nummer dat ik dit jaar gehoord heb, gaat naar verluidt over het verlies van de moeder van de zanger. Een echte tranentrekker! M'n promo-copy had geen lyric-sheet dus over de teksten op het album kan ik nog niet zoveel zeggen.

Voorlopig 3,5 ster, misschien wat hoger als de nummers wat beter vallen.

avatar van Toel
Ik ben erg benieuwd naar het album. De 1e 3 singels zijn super.

*Laura*
Hmm, na al die positieve reacties die ik al gehoord had omtrent deze band was ik zeer benieuwd. Maar over wat ik er inmiddels van gehoord heb ben ik zeker niet echt enthousiast. Slecht is het nu ook weer niet, maar zeker niets bijzonders. :s

avatar van Sammy
Wat een briljante band is dit toch! Dit is alweer de vierde prachtplaat op rij. Misschien is het passender als Bloc Party in het voorprogramma van Biffy Clyro staat, maar goed... Ook deze plaat staat weer bol van de pakkende refreinen, spannende uitbarstingen en zeer gevoelige momenten. Dit is rock zoals 't hoort te zijn en iedere luisterbeurt zorgt weer voor nieuwe ontdekkingen en het nodige kippenvel.

Wederom 4.5 ster!

avatar van Sebashuis
Voor ik het album had. Had ik al een paar singles van deze band gehoord die waren alvast goed. Verder had ik niet veel van deze plaat verwacht. Ik hem toch maar gehaald. En wat een pracht plaat! Vond hem al goed na 2 luister beurten. Het opening nummer is de beste vind ik. Alleen een beetje jammer van die intro die ik een beetje slecht en langdradig vindt. Voor de rest zit er ook veel variatie in en dat is zeker goed!

Ik zie deze band nog wel hele grote dingen doen.

VdB
Sammy schreef:

Laat me niet lachen, waar Bloc Party ondertussen een podium inpalmt (wat een evolutie bij Kele), moet BC toch nog duidelijk het onderspit delven qua een zaal meekrijgen. (Heb ze beide in de AB gezien dit jaar.) Maar de CD nu. Heb hem 1 keer in de oren en kben nog niet echt 100% overtuigd. Waar jullie spreken over sterke gevoelens, gaat het bij mij er vaak wat over. Begin dus op 2,5 *, maar zoals gezegd nog maar 1 luisterbeurt dus het kan nog alle kanten op.

Man, man..zo commercieel geworden, en net nu worden ze bekend.. (voorprogramma bloc party).
Luister maar eens naar 'toys toys', van in hun vroege periode. Dat is rock met complexe structuren en het stemgeluid van Kurt Cobain..

'Folding Stars' suckt alvast geweldig.Nu andere liedjes ns beluisteren op myspace.

Ik heb deze cd nou ongeveer 2 weken constant zitten luisteren en ik vind hem simpelweg briljant. Commercieel vind ik het niet per se, maar er zit wel een universeel tintje aan de plaat. Het ligt goed in het gehoor en als dat dan al commercieel is, dan moet het maar. Nou moet ik toegeven dat ik nog nooit een andere plaat van hun heb gehoord, dus ik kan het niet vergelijken. Maar naar mijn mening is dat een klassieker. De riffjes, de teksten, de sterke refreinen en natuurlijk af en toe extra violen of een koor maken het gewoon af. Minder dan 4,5* verdient dit dan ook niet.

avatar van Relic Delic
1,5
Heb me echt groen lopen ergeren aan deze cd.
Als je het vergelijkt met het eerdere werk valt dit gewoon zo zwaar tegen.

Valt in het niks bij albums als The Vertigo of Bliss en Blackened Sky.
Doodzonde van zo'n top-band.
Hopelijk is de volgende plaat beter dan deze.

avatar van SOAD
Zeker een goede cd heeft wel iets weg van foo fighters, kippenvel bij 4/15ths.

avatar van michaelSOAD
Love Has A Diameter en het einde van Now I´m Everyone

Kippenvel!

Minste lied van dit album vind ik A Whole Child Ago, nog steeds goed, maar het weet me minder te raken dan alle andere nummers op dit album.

Op zich staan hier welke leuke liedjes op, maar vaak ook zijn de deuntjes veel te simpel. En de lyrics zijn ronduit stom. Voor de rest spreekt de stem van de zanger me ook totaal niet aan. Wel is de voorkant van het album geweldig.