Hate Forest - Battlefields (2003)

Oekraïne
Label: Blut & Eisen

1. У Неділю... (1:54)
  2. With Fire and Iron (9:14)
  3. Проведу Я Русалочку... (1:02)
  4. Our Fading Horizons (10:34)
  5. Колискова (1:57)
  6. Glare over Slavonic Lands (10:20)
  7. Keening (2:45)
avatar van Edwynn
Hate Forest wisselt aardige lo-fi black metal af met traditionele Slavische folkstukjes. Dat laatste steekt wel op aparte wijze af tegen het somber gestemde hoofdgerecht. Sterker nog, ik vind ze zelfs wat irritant. Voor wat betreft het hoofdgerecht, dwalen mijn gedachten vaak af naar de vroege Burzum en de latere Bathory. Meeslepende, overwegend op lagere tempo's gespeelde black metal met wat bombastische accenten.
Battlefields is zonder meer aardig om eens op te zetten. Maar Hate Forest is inferieur aan het uit de min of meer zelfde leden bestaande Dudkh.

avatar van wizard
Net als Edwynn hierboven vind ik de folkliedjes tussendoor bij vlagen irritant, maar voor mij hebben ze nog wel een functie op dit Metal Album van de Week: aangeven wanneer een volgend nummer begint.

Van dit album had ik het een en ander verwacht, mede omdat ik Autumn Aurora van Drudkh wel een beluisterbaar plaatje vind. Bij eerste beluistering viel dit Battlefields me tegen, en na nog 2 keer luisteren begin ik het ronduit irritant te vinden. In de 3 lange nummers die dit album telt, mis ik de opbouw. Een nummer begint, soms zit er nog ergens een tempoversnelling in, maar sleept zich grotendeels voort op hetzelfde tempo en ritme en dan begint opeens het volgende volkliedje. En steeds die vervelende percussie. Drie keer tien minuten een hoog 'pling pling pling pling pling ' aan moeten horen begon me bij de derde luisterbeurt van dit album behoorlijk te frustreren.

Omdat ik in een goede bui ben en vakantie heb nog 2.0*

avatar van AOVV
Ik ben de plaat nu aan het beluisteren (zit aan nr. 2), en ik hoor meteen wat je bedoelt met 'pling pling pling pling pling', wizard. Ik vind het ook behoorlijk irritant. Voor het overige klinkt het nummer zeker niet slecht.

avatar van jasper1991
Het is allemaal net te knullig om serieus te nemen. Af en toe bezorgt de knulligheid me wel een glimlach, maar dit vind ik verre van kwalitatief. Het lijkt telkens iets van sfeer te krijgen - het begin is er - en dan komt die ongekend lullige drumcomputer weer aanzetten. Het is allemaal net te armetierig, de 'folkloristische' intermezzo's bevestigen dit eens te meer.

avatar van AOVV
Ik vind het één van de zwakste inzendingen van deze ronde, eerlijk gezegd. Nu valt er zeker niet te klagen over de platen die ingezonden zijn, er zitten zeker enkele pareltjes tussen. Maar dit 'Battlefields' van de Oekraïnse band Hate Forest vind ik niet erg goed.

De plaat bestaat uit zeven nummer; 4 folkloristische intermezzo's en 3 lange nummers. Ik heb wel een boontje voor folklore, maar ik vind het hier totaal niet passen, eigenlijk. Ook de drie lange nummers vind ik nooit echt goed worden, er is wel sprake van een poging tot sfeerzetting, maar dat lukt nooit. Omdat er teveel elementen zijn die me irriteren, en dan vooral het drumgeluid, waar wizard het ook over heeft. Niet bepaald een plaat die je motiveert om meer van de band op te zoeken.

2 sterren

avatar van Sir Spamalot
Uit Oekraïne dan nog, deze “ambient black metal” zoals omschreven door Metal Archives. Het is een groep waar ik ook nog nooit van had gehoord en ik heb ondertussen de moeite gedaan om hun discografie te vervolledigen. Zonder dank.

Zeven min vier is volgens mij nog altijd drie. Zeven nummers min vier tussenstukken is nog altijd drie volwaardige nummers. De tussenstukken of tussennummers hebben een folkloristische inslag, voor mij een klagerig niemendalletje tussen de rest door. Zit er hier een concept in, misschien? Ik begrijp de taal niet dus waarover ze het hebben, Joost mag het weten. Bovenop die rare folkloristische stukken hoor je inderdaad een pling-plong geluid (als een hamer die op een aambeeld klopt) en hoe origineel ook, het doet mijn luisterervaring geen goed.

Wanneer het vooruitgaat met de dubbele bassdrum valt hier best naar toe te luisteren, zelfs met het gegrom van de zanger, ongetwijfeld een hele sympathieke meneer. Ik heb gezocht (eerste luisterbeurt), nog eens gezocht (tweede luisterbeurt) en ik zoek nogmaals (huidige luisterbeurt) maar vinden, dat zal voorlopig niet gebeuren. Wat zoek ik? Wat dit boven het maaiveld doet uitstijgen. De gustibus non disputandum est dan maar.

avatar van Lau1986
Ik kan hier eigenlijk niet veel mee. Ik verwachte in eerste instantie een razende black metal machine, maar dit is wat anders. Meer een mix van black metal met doom. Ik vind alleen de folk stukken totaal misplaatst, het houdt de cd meer op dan dat het wat toevoegd.