The Blessing - Prince of the Deep Water (1991)

Label: MCA

1. Highway 5 (5:07)
  2. Flames (4:22)
  3. Hurricane-Room (7:10)
  4. Baby (4:06)
  5. Let's Make Love (4:11)
  6. Back from Managua (5:14)
  7. I Want You (7:06)
  8. Delta Rain (6:05)
  9. Birdhouse (5:02)
  10. Denial (3:59)
  11. Prince of the Deep Water (5:18)
avatar van Sundance
Best een aardig album, maar niet bijzonder. Highway 5 en Hurricane-Room zijn op single verschenen en hebben de Tipparade gehaald. Nrs 8, 10 en 11 zijn ook best lekker.

avatar van evdk
mooie plaat met een paar uitzonderlijke nummers
wat een stem heeft william topley
geproduceerd door neil dorfsman hij was oo producer bij brothers in arms
vervolg cd is wat minder en jaren later uitgebracht op de bijborende dvd staat DELTA RAIN acoustisch WOW
mijn broer wil nota bene DELTA RAIN gedraaid hebben tijdens zijn crematie!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van koel
Prachtig album! Later (1998) inderdaad ook nog een album verschenen: Locusts & Wild Honey. Ik zal 'm binnenkort toevoegen. De moeite waard. Maar deze blijft toch beter.
Vreemd dat er niet meer van William Topley te vinden is hier op Musicmeter. Zal zijn albums ook eens toevoegen...

avatar van banjaan
Geweldig album met een geweldige zanger. Er staat geen slecht nummer op maar wel een een paar HELE fraaie! Zoek al tijden naar William Topleys andere albums. Hoor graag hoe die zijn.

avatar van Twanschoester
Ik vind dit persoonlijk een top album! Klassieker.

avatar van rushanne
Heerlijke cd, jammer dat weinig mensen dit kennen. Slechts 11 stemmen voor dit meesterwerkje?

Opvolger is heel moeilijk te vinden, maar ook een stuk minder dan Prince Of The Deep Water

avatar van Sundance
Dat ik deze met drie sterren beoordeeld heb! Waarschijnlijk valt het kwartje nu pas. Heel goed album.

avatar van Sundance
Gaat zo maar even het gemiddelde 14/100 omhoog!

avatar van banjaan
William Topley's soloalbum Sea Fever is ook zeker niet te versmaden, heerlijke stem heeft die man !

avatar van Gert P
Draai hem ook nu naar een hele tijd niet gedraaid te hebben en gelijk maar wat verhoogd. Dit is inderdaad een juweel van een cd.

avatar van rushanne
Eigenlijk stiekem gewoon een briljante plaat. Deze maakt waarschijnlijk de meeste rondjes in mijn cdspeler. En maar meezingen. Jammer dat andere mensen dat niet kunnen waarderen

avatar van Poeha
Ik ben inmiddels ook hooked, kwam door het 1991 - Eigen hitlijsten...-topic. Daar liep ik Highway 5, Hurricane-Room tegen het lijf en inmiddels draait het titelnummer ook al voor de 5e keer. Mooi als je zo nog eens tegen een geweldige verrassing oploopt uit oudere jaren.

Een onderschat album, misschien niet door kenners, maar in ieder geval wel door het grote publiek. Mijn favoriete nummers zijn Highway 5, Back from Managua, Delta Rain en (als absolute topper) Hurricane Room.
De bloedstollende uitvoering van Hurricane Room op 2 Meter Sessies volume 3 is zelfs nog mooier dan de studioversie.

avatar van gaucho
Hee, The Blessing - da's voor mij typisch zo'n band waarvan ik dacht dat ik de enige was die dit album koesterde. Zowat ook de enige die deze band kende. Maar dat blijkt mee te vallen. Er staan hier nog aardig wat reacties, en zonder uitzondering positief.

Leuk dat deze plaat weer eens langskomt in de updates. Ook ik werd destijds gegrepen door die twee singles, die weliswaar geen hits werden, maar toch regelmatig op de radio te horen waren. De rest van het album vond ik ook prima, met de door anderen al genoemde tracks Delta rain, Back from Managua en de titeltrack als overige uitschieters.

De naam Neil Dorfsman is hier ook al genoemd, en ik vind het een van de mooist klinkende albums uit mijn collectie. Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om de muziek, en als die uitstekend is, is een geweldige geluidskwaliteit ook mooi meegenomen. Ik zal 'm deze week weer eens opzetten voor een puntenwaardering. Want uit mijn hoofd weet ik niet of dit een 4 of een 4,5 gaat worden...

avatar van Rainmachine
Ik ken The Blessing van Jan Douwe Kroeske's 2 meter sessies met de mooie uitvoering van Hurricane Room. Dit album is voor mij wat een mixed bag, je hoort gewoon dat het erg goed is allemaal en toch mis ik iets. Misschien omdat het te goed geproduceerd is en te netjes binnen de lijntjes en mist het daarom wat aan emotie, ik kan mijn vinger er niet goed op leggen. De zanger doet mij wat aan de zanger van The Christians denken en ook wat aan Reniet Vrieze van onze eigen Pilgrims. De achtergrondzang weer wat aan The Family Stand en Cock Robin. Voor de productie en het artwork geef ik 4 sterren, voor de muziek zelf 3 sterren. Ik heb de CD al jaren in de kast staan maar kwam de LP voor een leuke prijs tegen. Mooie mysterieuze hoes dus dan is de koop al snel beslecht.