Nneka - No Longer at Ease (2008)

Nigeria

5. Suffri (5:53)
  6. Come with Me (5:24)
  7. Gypsy (3:46)
  8. Halfcast (2:55)
  9. Something to Say (4:13)
  10. Streets Lack Love (4:05)
  11. Niger Delta (3:22)
  12. From Africa 2 U (3:53)
  13. Running Away (4:32)
  14. Focus (4:22)
  15. Kangpe (3:58)
  16. Deadly Combination (3:32)
totale tijdsduur: 1:01:21 (1:04:38)
tuktak
origineel concept, lekkere vocalen naast producties waar ik even aan moet wennen. voor nu klinkt het goed, maar pakt het me nog niet helemaal. kwestie van tijd denk ik...

tuktak
4 sterren omdat het een goed album is met een originele invalshoek kwa producties. meer echter niet, omdat het een geheel album moeite heeft om te blijven boeien. vocaal is het trouwens ook erg lekker.

avatar van Reijersen
Nneka is een dame uit Nigeria die al erg lang in het Duitse Hamburg woont. Eigenlijk is deze dame niet echt bekend, maar heeft ze toch een aardig schare fans in Nederland. Dat bewijst immers de vele malen dat ze al in het Utrechtse Tivoli en het Amsterdames Paradiso op het podium heeft gestaan. En met verve, dat moet ik zeker even vermelden.

Haar eerste plaat 'Victim of Truth' was een brede mix van reggae, hiphop, r&b, soul en een beetje funk en wereldmuziek. De formule pakt ze op haar 2e plaat weer op. Alleen is het grootste verschil dat ze het nog iets meer geperfectioneerd heeft. Dit album is gewoon per nummer en vooral als geheel een slag beter als de voorganger.

Ze heeft een stem waar je wel even aan moet wennen en van moet houden. Ze doet niet aan stemakrobatiek maar houdt het vocaal veelal bij de basis en haar kunnen. Daarnaast is het ook zeker te vermelden dat, ondanks de hiphopinvloeden, deze dame meer zingt als rapt. En als ze rapt is het op een zeer zangerige manier.

Productioneel is het tiptop in orde en vaak verrassend (bv. op Heartbeat). Het neemt nergens de makkelijke weg in ieder geval en is daarom een luistertrip van dik een uur waar steeds weer iets in te ontdekken valt.

Dan nog het tekstuele gedeelte. En daar kan ik eigenlijk kort over zijn. Deze dame komt op voor het onrecht in de wereld, een dame met power. Noem haar de een soort Lauryn Hill, of vergelijk haar met wie je haar vergelijken wilt. Ze is vooral gewoon Nneka.