Lyle Lovett - The Road to Ensenada (1996)

Roots
Label: Curb

1. Don't Touch My Hat (3:47)
  2. Her First Mistake (6:28)
  3. Fiona (4:09)
  4. That's Right (You're Not from Texas (4:54)
  5. Who Loves You Better (4:46)
  6. Private Conversation (4:32)
  7. Promises (3:07)
  8. It Ought to Be Easier (4:11)
  9. I Can't Love You Anymore (3:14)
  10. Long Tall Texan (3:27)
  11. Christmas Morning (3:43)
  12. The Road to Ensenada (10:16)
  13. Girl in the Corner (0:26)
avatar van DikkeDarm
Perfectionist in dit muziek genre en dat hoor je.Dit is voor mij een vaak gedraaide plaat.

avatar van Tonio
Mijn vrouw, zoon en ik draaiden dit album tijdens vakanties eindeloos vaak. Woord voor woord de tekst kennen door mee te zingen. Prachtalbum met pit, ontroering en veel humor.

Misschien wel Lyle's beste, hoewel de kwaliteit van alle albums elkaar niet bijster veel ontlopen.

avatar van potjandosie
het 6e album van Lyle Lovett is wellicht ook zijn meest commerciële album. feit is dat "The Road to Ensanada" volgens Wiki langere tijd hoog stond genoteerd in de U.S. Billboard Top Country Albums lijst en in 1997 in de States een Grammy Award won voor "Best Country Album".

dit album is voor Lyle Lovett zijn doen een vrij luchtig, ongecompliceerd album, en nummers als "Don't Touch My Hat" en "Long Tall Texan" met background vocals van Randy Newman, bevatten tekstueel grappige kwinkslagen. er staan vrijwel geen "big band" songs op, zoals op het album "Lyle Lovett & his Large Band", en ook de gospel van het album "Joshua Judges Ruth" blijft zo goed als achterwege.

het uitbundige, vrolijke, folky "Fiona" met backing vocals van Jackson Browne en Shawn Colvin, is net als het met een honky tonk ritme, en een prachtige melodie voorziene "Private Conversation", zo'n nummer dat de hele dag in je hoofd blijft rondzingen. de up-tempo track "It Ought to be Easier" doet qua melodie sterk denken aan het radiovriendelijke, hitgevoelige "Private Conversation", een nummer dat ook als single werd uitgebracht.

het opzwepende ( jazzy/western swing? tja, wat is het precies) "That's Right" (You're Not From Texas)" droeg hij op aan zijn collega Texaanse singer/songwriter Walter Hyatt, die het leven verloor bij een vliegtuigcrash. "I Can't Love You Anymore" met een fraaie pedal steel partij klinkt als een klassieke country song.

zoals gebruikelijk bij Lyle Lovett, worden we ook op dit album weer getrakteerd op een aantal prachtige, ingetogen, stemmige ballads "Who Loves You Better", "Promises", "Christmas Morning" en het afsluitende titelnummer "The Road to Ensenada". Chris Hillman verzorgde de backing vocals op tracks 6) en 9). overigens volgt er op het eind na ruim 1 1/2 minuut stilte nog een "hidden track" genaamd "The Girl in the Corner", wederom een songpareltje in de vorm van een ballad.

album werd geproduceerd door Lyle Lovett & Billy Williams
Recorded at Conway Studios, Los Angeles, California

All songs written by Lyle Lovett
except "That's Right You're Not From Texas" written by Lyle Lovett, Willis Alan Ramsey & Alison Rogers
"Long Tall Texan" written by Henry Strzelecki