Wehrmacht - Shark Attack (1987)

Label: New Renaissance

1. Shark Attack (3:45)
  2. Blow You Away (2:44)
  3. S.O.P. (1:32)
  4. Jabberjaw (2:07)
  5. Barrage of Skankers (2:44)
  6. United Shoebrothers (2:46)
  7. Part II.... (3:11)
  8. Go Home (2:00)
  9. Anti (2:33)
  10. Napalm Shower (2:50)
  11. Crazy Ways People Die (2:30)
  12. Fretboard Gymnastics [Instrumental] (5:44)
  13. Termination (3:02)
avatar van Eddie
Heerlijke thrash plaat uit de jaren tachtig. Ze zijn voor die tijd heel erg gemiddelt, het heeft op het eerste gehoor het meeste weg van Possessed. Dit was en is alleen heel erg 3 in dozijn vandaag dat we er nooit meer wat van gehoord hebben.

Joy
slappe sod?

avatar van Fleppie
Heb hem nog steeds op lp. Wat mij indertijd opviel was dat ze een stuk sneller speelden dan de meeste tijdgenoten.

avatar van jurado
Ik heb hem ook op lp ...de lp die hier na kwam is vele malen beter.
Hilarisch is ook deze lp met enkele Wehrmacht leden.

avatar van jurado
Ze zijn weer bij elkaar na dik 20 jaar....en gaan zelfs touren.!!!!

avatar van exodus
Wat? Is Wehrmacht weer bij elkaar? Shark Attack...toen dit album net uit was, liet een buurjongen mij dit horen: "Er is nu iets...dat is nog harder dan Slayer", zei hij destijds. En ja hoor, dit soort snelheden en extremiteiten destijds bevestigden dat, alhoewel ik toen Cryptic Slaughter ook al behoorlijk hard vond toen. Shark Attack heeft hele aardige nummers en Thrashing gitaar agressie waar ik tot op heden, 22 jaar later NOG verslaafd aan ben! Wat een agressie! Paar jaar later, in 1989 mocht ik dan Wehrmacht eindelijk eens live aanschouwen in een waarschijnlijk uitverkocht ATAK in Enschede. Daar was de wildste Moshpartij EVER, waarbij 1 behoorlijk zwaar gewonde viel tijdens een "Overkill" aan stagedivers! ! ! Zelfs de band werd het allemaal wat te gortig, en verzocht het publiek keer op keer om het rustiger aan te doen. Shark Attack is Super! Ik vind 'm ook beter en meer underground dan opvolger Beermacht. Alhoewel daar ook een paar hele mooie/goede Supersnelle Thrash/Hardcore nummers op staan. Wehrmacht Rules! Als ze naar Europa komen ben ik er weer bij! En wel onder de naam Wehrmacht, want zoals toen een paar jaar later spelen onder de naam "Macht" in 1991/'92? leek wel een concessie, omdat ze misschien bang waren dat ze verkeerd geïnterpreteerd zou worden, terwijl met de naam Wehmacht juist gedoeld werd op de toenmalige rechtse regering in Amerika van Ronald Reagan. Ik geloof dat er gelukkig anno 2009 ons weer iets betere tijden staan te wachten wat dat betreft. Zodadelijk maar eens weer even in mijn enorme platencollectie snuffelen, en uit mijn dak...net als ruim 20 jaar geleden!

avatar van Kronos
Harder dan Slayer was het dus niet.
Wel een pak rommeliger.
Ik heb het altijd een hoop bagger gevonden.

avatar van exodus
Sneller dan Slayer...zo goed?

avatar van Kronos
Snellere nummers maar geen sneller gitaar- of drumwerk.

En snellere nummers maakte S.O.D. twee jaar eerder ook al.
Maar dan tenminste wel wat strakker gespeeld.

Grindpad
nu is er meer nodig dan simpelweg "snelheid" om Slayer af te troeven hoor.....

avatar van exodus
Zeker! Maar ik beschreef het in mijn stuk hierboven ergens zoals het destijds in 1987 door ons beleefd werd als pubertjes van 14...we waren toen 22 jaar geleden net paar jaar met Metal en Hardcorepunk etc. bezig, en dan zoek je bijvoorbeeld grenzen op qua extremiteiten. Toevallig vond en vind ik Wehrmacht wél goed, vooral deze lp Shark Attack dus.

avatar van Kronos
Daar herken ik zeker wel wat van exodus, al was ik toen enkele jaren ouder. Maar op Shark Attack ging het mij toch te veel ten koste van de kwaliteit. Mijn voorkeur ging dan uit naar bands als Suicidal Tendencies, Crumbsuckers en Ludichrist.

avatar van jurado
Biermacht was ook een stuk strakker , muzikaal beter zeg maar.
Die draai ik vaker dan Shark Attack.

avatar van exodus
Night of Pain op Beermacht is een gaaf nummer.

avatar van exodus
Kronos, oude Suicidal, Crumbsuckers en Ludichrist zijn stuk voor stuk TE GEK! Vooral Crumbsuckers was een goede band eerder; zelfs Mustaine van Megadeth had respect voor Crumbsuckers en was er zelfs door geïnspireerd geraakt heb ik ooit ergens gelezen.

avatar van exodus
Gooi mijn cijfer toch iets omlaag...ondanks de geweldige herinnering aan deze band etc. en ook luister ik graag naar mijn jeugdsentiment Shark Attack, met lekker agressieve en gave momenten. Maar objectief gezien had het inderdaad allemaal toentertijd wat beter gekund. Ik probeer 'm op Ik gooi 'm toch nog op 3.5 Ze hadden wel een eigen geluid toen!

zalige plaat. ze komen in November 2 shows in NL doen trouwens! ik ben zeker in Eindhoven aanwezig(omdat ik weet dat er daar meer "thrash vrienden" van me op afkomen) en misschien, als het effe kan, ook bij de andere!! die waar ik "niet zeker" heenga(in Drachten) is veel minder ver reizen voor me.. dus goeie kans dat ik er heenga als het zo gigantisch vet wordt in Eindhoven)

maargoed, toen ik deze plaat voor et eerst hoorde dacht ik echt: "WHAT THE FUCK! dit is toch echt wel et snelste wat ik tot nu toe heb gehoord! dit is gaaf!!" waar een andere vriend van me zei: er zijn grenzen, Dark Angel is snel genoeg, dit is overdreven.. kon het mij niet snel genoeg(inmiddels is die vriend van me ook fan geworden en gaat mee naar Eindhoven) alhoewel ik het liever niet nog sneller heb dan dit, dit is gewoon goed.. zalig! ik weet niet zeker of ik de opvolger beter vindt.. ze zijn gewoon allebei super.

avatar van toucan
Moet je gewoon in je bezit hebben.
Geweldig album net zoals Beermacht.
Kijk al uit naar hun optreden.

avatar van exodus
Objectief gezien was Beermacht misschien iets beter/strakker gespeeld dan Shark Attack, maar ik hang meer aan het rauwere Shark Attack. Een subjectieve dikke 4,5 sterren maar weer. Cijfer gaat weer omhoog dus!

avatar van Sir Spamalot
Wat ik in 2013 hiervan vind, vond ik ervan ook in 1987. Het is matige muziek van een stel matige muzikanten. In 1987 leerde ik kennismaken met Wehrmacht en consoorten door een aantal vrienden die de oude hardcore / skatecore / wat-nog-allemaal-core begonnen op te pikken in het Mosh-kot van het O.H.K. (Oostendse Hobby Club) in de Christinastraat. Pintjes aan 15 BEF .

Waar men vroeger broederlijk naast elkaar al eens de nekspieren testte in jeans en leer, kwamen ze opeens op je afgestormd in lelijke t-shirts en nog lelijkere shorts. Dat heette “moshen” en ik haatte het, ook al omdat ik sinds mijn twaalf jaar al een bril moet dragen. Ik heb trouwens één van die mannekes ooit een vlammende voenk op zijn bakkes gegeven omdat hij mijn bril raakte, hij bleef wel uit mijn buurt daarna. Eens strak aankijken was nadien al voldoende. Wat hadden sommige lelijke witte benen. Een kloof groeide tussen de “metalheads” en de “crossover dudes”, ik moest toen weinig van dergelijke muziek hebben, nu nog laat het me onverschillig buiten een schaarse glimlach hier en daar. Dit rammelt en rommelt aan alle kanten, geen noemenswaardige composities, geen noemenswaardige muzikale hoogtepunten.

Met medeplichtigheid van de plaatselijke dj heb ik mijn eerste wetenschappelijk muzikaal experiment ooit daar gedaan, we draaiden het zelfde snelle rommelige nummer vijf keren na elkaar voor die stoere moshers, buiten ons tweeën had niemand het door. Ik geef één voorbeeld van loodzware, supersnelle metal die Shark Attack uit het water blaast: Darkness Descends van Dark Angel uit 1986. Dat is pas snel, hard, strak en quasi onnavolgbaar!