Rilo Kiley - Under the Blacklight (2007)

Label: Warner Bros.

1. Silver Lining (3:36)
  2. Close Call (3:20)
  3. The Moneymaker (2:51)
  4. Breakin' Up (3:38)
  5. Under the Blacklight (3:35)
  6. Dreamworld (4:45)
  7. Dejalo (3:18)
  8. 15 (3:35)
  9. Smoke Detector (2:58)
  10. The Angels Hung Around (3:03)
  11. Give A Little Love (3:41)
edejong
hmm, ik moet heel erg wennen aan "The Moneymaker" veel meer funky dan acousticpop.. toch wel benieuwd naar de rest van het album.

Word dit de album cover?

Volgens Wikipedia wel. Ik moest ook heel erg wennen aan de nieuwe single, maar hij bevalt steeds meer, en ik vind het altijd wel goed als bands eens wat anders proberen.

avatar van L_T_B
edejong schreef:
Word dit de album cover?

Nee, dit wordt de album cover. (reeds aangepast)

avatar van henrico
Ik was teleurgesteld toen ik de single hoorde. Weg warme sound! Maar ik begin de song meer te waarderen. Live is ie volgens mij te gek. Toch hoop ik dat er meer More Adventurous-achtige nummers op staan, zoals Silver Lining. Dat soort songs raken me echt. Er zijn weinig groepen met een zangeres waar ik zo graag naar luister. Ik ga ze zien in München. Ik ben benieuwd.

avatar van Jumperjack
Gisteravond Rilo Kiley live gezien in Speakers in Delft, was in een woord geweldig. Ik hoop deze CD snel te kunnen beluisteren. Ik kende de muziek wel, maar sinds gisteravond hebben ze er in ieder geval 1 fan bij.

edejong
Ik moet nogal wennen aan de nieuwe CD.
Later volgt een uitgebreider oordeel met een waardering erbij!

Live in Delft waren ze inderdaad geweldig! Als je de nummers van dit album live hoort begin je ze een stuk meer te waarderen. Heel anders dan de voorgaande platen dit, maar toch zeker vermakelijk

avatar van Jumperjack
Ik heb Under the Blacklight nu zo'n 4-5 keer geluisterd en kan er alleen maar positief over zijn. Ik vind dit een erg lekkere plaat om naar te luisteren. De funk invoeden die ik af en toe hoor vind ik prima.

tip_of.yourstar
Prachtig album. Ik hou ervan dat de band ditmaal heeft gekozen voor een 'stoutere' aanpak, zowel muzikaal als in de teksten (zoals Moneymaker en 15).

Ik zag Rilo Kiley vorige week nog op Pukkelpop in Hasselt (wat een hoogtepunt), waar dit album uitgebreid vertegenwoordigd werd. Live komen deze nieuwe nummers inderdaad zeer goed over.

Mijn favorieten dusver: The Moneymaker, Breakin' Up, Under The Blacklight, Dejalo.

avatar van Gladius
nog maar m'n 2de album van hen, maar ik ben reeds verkocht aan haar prachtige stem. Het andere album dat ik heb is 'Take offs and landings'. Toch vind ik dit album beter; het openingsnummer 'silver lining' vind ik zo ontzettend leuk.
Jenny Lewis blijft (hier toch) zeer onderschat, best wel spijtig. Wil ze graag eens aan het werk zien, want ik heb al gehoord (Stephen Merchant) dat ze live fantastisch is.

4.5

Rilo Kiley is een erg leuke band. vreemd dat dit bandje maar niet in Nederland opgepikt wordt. Lijkt in de verte iets op Bettie Serveert. Alleen zijn de teksten van Rilo Kiley beter/grappiger. en heeft Jenny Lewis een hele mooie stem.
4.0 voor dit album.

avatar van AstroStart
Fijne plaat. Vooral Silver Lining, Breakin' Up, Smoke Detector, Dejalo en 15.

avatar van Castagnette
Twee en half jaar geleden stond ik zowat in mijn eentje vooraan tijdens een optreden van deze band op Metropolis. Ik was direct verkocht. Later die dag liep ik Jenny Lewis zelf nog eens tegen het lijf achter een van de tenten op het terrein. Echt een heel aardige en grappige vrouw. Dit album vond ik trouwens ook weer erg fijn, vooral Smokedetector is erg vermakelijk Goed om te weten dat niet elk album een kopie is van het vorige.

Ik was bekend met het oudere werk van Rilo Kiley en Jenny Lewis. Toen "Under the blacklight" verscheen, moest ik er erg aan wennen, maar nu betrap ik mezelf erop dat ik de cd nog steeds graag beluister. De stem van Jenny blijft natuurlijk heerlijk om naar te luisteren...

avatar van timhardt
mijn tweede plaat van hen, na take offs. 'n beetje 'n teleurstelling toch wel, beetje eenheidsworst, terwijl het debuut erg fris was! 3*

avatar van SiriusBart
Under The Blacklight is serieus één van de mooiste nummers aller tijden. De melodie is briljant!

Lekker popalbum. Fijne stem heeft Jenny Lewis. Alleen nog even aan haar spaans werken (Dejalo), want dat klinkt voor geen meter.

Jammer. Had er meer van verwacht. Vind de bovenste helft pakken beter dan de onderste en het album begint snel te vervelen. Na 10 keer heb je het wel gehoord en is ook niet iets wat ik nog vaak terug opzet.

avatar van timhardt
soms moet je erkennen dat je verkeerd was: bij deze dus: goeie plaat hoor, erg goed! (heeft even tijd nodig)

avatar van GaiusBertus
Teleurstellend: More Adventurous had voor mij de perfecte mix tussen indie-rock en alt. country. Dit is teveel doorgeschoten naar mainstream radiorock. Alleen Silver Lining is echt fantastisch.

Mijn eerste kennismaking met Rilo Kiley was het nummer Silver Lining (waar ik Jenny Lewis' stem ongelooflijk op die van Jewel vind lijken, maar dat terzijde). Dit nummer maakte mij nieuwsgiering naar de rest van het album Under the Blacklight. Ik ben niet bekend met eerder werk van deze band, maar vind dit album werkelijk fantastisch, met 'Dreamworld' als uitschieter: het perfecte popliedje!

avatar van Ernie
De eerste 6 nummmers zijn er zeker recht op met Close call en Under the blacklight als favorieten. de rest van de nummers moet ik nog een paar luisterbeurten geven maar heb er een goed oog in

Het meest poppy album van Rilo Kiley en meteen mijn favoriet. Bij Smoke detector en The angels hung around zakt het album een klein beetje in... maar de afsluiter is weer top. Ik hoop altijd nog op nieuw materiaal van de band, waarschijnlijk tegen beter weten in.

avatar van The Lifting
Heerlijke popplaat die ik destijds grijs heb gedraaid. Catchy nummers die totaal anders zijn dan op de voorgangers, maar het voelt niet gekunsteld of geforceerd aan. Niet de zoveelste artiest die ineens poppy probeert te zijn. 4,5!

avatar van timhardt
fantastisch album blijft dit toch