The Red Chord - Prey for Eyes (2007)

Label: Metal Blade

1. Film Critiques & Militia Men (1:04)
  2. Dread Prevailed (3:16)
  3. It Runs in the Family (2:08)
  4. Send the Death Storm (3:24)
  5. Pray for Eyes (4:32)
  6. Responsibilities (3:41)
  7. Midas Touch (2:38)
  8. Thread on the Neck of Kings (3:07)
  9. It Came from over There (4:15)
  10. Intelligence Has Been Comprimised (2:43)
  11. Open Eyed Beast Attack (2:37)
  12. Birdbath (2:25)
  13. Bone Needle (3:39)
  14. Seminar (6:18)
bennerd
Dames en heren, potentiële luisteraars van dit album, druk niet op de play-knop van je stereo voor je het boekje hebt gelezen. Het album wordt namelijk sterk ingeleid door een stuk tekst, die ineens ook de titel van het schijfje verklaart.

Nu de sfeer ineens gezet is, ben je klaar voor dit bikkelharde album. Bikkelhard? Inderdaad, bikkelhard. The Red Chord speelt erg harde Metalcore, af en toe zelfs bijna Math-achtig. Zware riffs, stevige drums en een immer doorbrullende zanger. De zang is allesbehalve gevarieerd (juist heel af en toe een darm lager), waarbij we aan het eerste minpunt komen.

Tweede minpunt: het album duurt net iets te lang. Of nee, ik zal het anders verwoorden: het is net niet gevarieerd genoeg om de hele speelduur te blijven boeien.

Pluspunten: de constante agressie, de 'subtielere complexiteit' van de muziek, en vooral de thema's. De verklaring van de titels, van zowat alles wat The Red Chord maar met woorden maakt (zelfs de bandnaam) heeft een diepere betekenis, die niet direct voor het grijpen ligt.

Favoriete nummers: Film Critiques & Militia Men en Send the Death Storm. Ook het instrumentale It Came from over There steekt er boven uit.
Voor de fans van het complexere xCore-werk.

The Deftone
Jezus, dit hakt er goed in zeg!
Wreed album waar ik geen genoeg van kan krijgen. Alles aan dit album beukt zoals het moet.
Voorlopig 4.5* wie weet wordt dat nog verhoogd.